ارتباط با ما در

شریعتمداری کیهان: کشتی انگلیسی بدون دلیل هم قابل توقیف بود

حسین شریعتمداری مدیرمسوول روزنامه کیهان نوشت:شاید برخی از مسئولان محترم کشورمان آنچه را که در این وجیزه آمده است «تند‌روی»! قلمداد کنند ولی نکته مورد ‌اشاره در آن «حق قانونی» جمهوری اسلامی ایران است که در «حقوق بین‌الملل» نیز به رسمیت شناخته شده است. بخوانید!

منتشر شده

توقیف نفتکش انگلیسی

حسین شریعتمداری مدیرمسوول روزنامه کیهان نوشت:

شاید برخی از مسئولان محترم کشورمان آنچه را که در این وجیزه آمده است «تند‌روی»! قلمداد کنند ولی نکته مورد ‌اشاره در آن «حق قانونی» جمهوری اسلامی ایران است که در «حقوق بین‌الملل» نیز به رسمیت شناخته شده است. بخوانید!

بعد از توقیف نفتکش انگلیسی استنا ایمپرو «Stena Impero» در تنگه هرمز که عصر روز جمعه از سوی نیروی دریایی سپاه صورت گرفت، در اطلاعیه‌های رسمی و اظهار‌نظر مقامات مسئول کشورمان اعلام شد؛ «این نفتکش انگلیسی، به‌علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی» توقیف شده است و توضیح داده شده بود که «تردد از مسیر خلاف کشتیرانی در تنگه هرمز، خاموش کردن دستگاه موقعیت‌یاب و توجه نکردن به هشدار‌های جمهوری اسلامی ایران سه تخلف نفتکش انگلیسی استنا ایمپرو بوده است».

این توضیحات بی‌آنکه بخواهیم می‌تواند سمت‌و‌سو و رنگ و بوی انفعال داشته باشد! و این تلقی ناخواسته را پدید آورد که چنانچه نفتکش انگلیسی سه تخلف یاد شده را مرتکب نشده بود، می‌توانست به آسانی از تنگه هرمز عبور کند و با توقیف از سوی نیروی دریایی سپاه روبرو نشود! و حال آنکه توقیف نفتکش انگلیسی اقدام متقابل و عکس‌العمل تلافی‌جویانه کشورمان در قبال توقیف غیر‌قانونی نفتکش ایرانی در تنگه جبل‌الطارق بوده است؛ بنابراین اگر نفتکش انگلیسی تمامی قوانین و مقررات بین‌المللی دریانوردی را نیز بی‌کم و کاست و مو به مو رعایت کرده بود بازهم باید از سوی نیروی دریایی سپاه توقیف می‌شد.
وقتی درباره علت توقیف این نفتکش انگلیسی به تخلفات سه‌گانه آن از مقررات دریایی اشاره می‌کنیم انگار حق قانونی اقدام متقابل را فراموش کرده و نادیده گرفته‌ایم! و این برخورد چه بخواهیم و چه نخواهیم می‌تواند بوی انفعال داشته باشد!
توضیح آنکه مواد ۱۴ تا ۲۳ کنوانسیون ۱۹۵۸ ژنو و مواد ۱۷ تا ۲۳ کنوانسیون ۱۹۸۲ جامائیکا که موضوع آن؛ «حقوق دریای ساحلی و حق عبور کشتی‌ها» است به جمهوری اسلامی ایران اجازه می‌دهد تنگه هرمز را به روی کشتی‌هایی که منافع ملی کشورمان را نادیده گرفته‌اند مسدود کند؛ و انگلیس مصداق خالی از ابهام این قانون است.
اما علاوه بر مفاد کنوانسیون‌های یادشده، در حقوق بین‌الملل نیز حق اقدام متقابل یا تلافی‌جویانه -REPRISAL- برای کشوری که با اقدام خصمانه کشور دیگری روبرو شده است، به رسمیت شناخته شده؛ بنابراین با قاطعیت می‌توانیم و باید اعلام کنیم که نفتکش انگلیسی را در یک اقدام متقابل و به تلافی توقیف نفتکش ایران از سوی انگلیس، توقیف کرده‌ایم و نه به علت تخلفات دریایی! و مادام که انگلیس به دزدی دریایی پایان نداده و نفتکش ایران را آزاد نکرده است با استناد به مفاد یاد شده از حقوق بین‌الملل، به توقیف نفتکش مورد اشاره و هر شناور دیگر آن کشور ادامه خواهیم داد. تعارف نفرمایید، این حق قانونی ماست. شتر سواری که
دولا دولا نمی‌شود!

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

آخرین اخبار

راهنمای خرید یخچال ایستاده صنعتی

ویژگی های اساسی دفتر مهاجرتی معتبر برای ایرانیان

قیمت فیش حج تمتع ۱۴۰۴؛ امسال چقدر باید هزینه کنیم؟

موسسان حوزه علمیه قم / شیخ عباس قمی؛ مدرس پرآوازه حوزه علمیه قم که کمیته مجازات او را تهدید به مرگ کرد

مروری بر زندگی آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی؛ قاضی سیستم‌ساز

معرفی وب‌سایت‌های معتبر برای خرید از چین

مروری بر سیر تطور زبان فقهی و تبلیغی در حوزه قم؛ از تاثیرات رخداد‌های سیاسی تا تحولات در عصر شبکه‌های اجتماعی

برای انتخاب بهترین تور مسافرتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

پیشنهاد بازسازی و بازنویسی قوانین ورشکستگی

شناسایی موانع سرمایه‌گذاری و رشد صنایع در ایران

مقاومت در برابر ابهام ویژگی ضروری در فرد احیاگر

«مهارت‌های ارتباطی قوی و واضح» ویژگی افراد احیاگر

سفارش آنلاین اسپرسو از کافه فومنتو

فروش تلفنی؛ کلید موفقیت در جذب مشتری و افزایش فروش

تست سرگیجه در مراکز تخصصی شرق تهران: بهترین روش‌ها

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.