ارتباط با ما در

حشمت الله فلاحت پیشه در گفت و گو با جامعه ایرانی؛

انگلیس از توقیف نفتکش ایرانی پشیمان است/ انگلیس نمی‌تواند این بازی را تا آخر ادامه دهد

حشمت الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی معتقد است که توقیف نفتکش انگلیسی اقدام مقابله به مثل برای توقیف نفتکش ایرانی نبوده است و انگلیس به جای بازی کردن در میدان آمریکا بهتر است نفتکش ایرانی را آزاد کند.

منتشر شده

توقیف نفتکش انگلیسی

به گزارش جامعه ایرانی؛ زمانی که انگلیسی ها نفتکش ایرانی را در جبل الطارق توقیف کردند، کمتر کسی تصور می کرد که ایران نیز در اقدامی مقابله گرایانه و بعد از مدتی نفتکش انگلیسی‌ها را توقیف کند. عصر جمعه  ۲۸ تیر ماه یک فروند نفتکش انگلیسی با نام “stena impero” هنگام عبور از تنگه هرمز توسط نیروی دریایی سپاه توقیف و به بندر عباس منتقل شد.

نیروی دریایی انگلیس ۱۳ تیرماه با اعلام این که کشتی ایرانی گریس ۱ در حال حمل نفت به پالایشگاهی در سوریه بوده است،‌ این ابرنفتکش را در آب‌های جبل‌الطارق توقیف کردند. این نفتکش از ایران حرکت کرده و حامل ۲.۱ میلیون بشکه نفت خام بود. ایران نیز در اعتراض به توقیف این ابرنفتکش، سفیر انگلیس در تهران را به وزارت امور خارجه احضار کرد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در رابطه با دلیل توقیف نفتکش انگلیس گفت:« این نفتکش باعث بروز حادثه‌ای شده و باید نسبت به آن پاسخگو می‌بود و اعلام می‌کرد که این حادثه چه بوده اما این اتفاق نیفتاده است. پس از این عدم پاسخگویی، نفتکش مسیر خود را به گونه‌ای تغییر داد که باعث ایجاد خطر در مسیر تردد سایر شناورها شده بود. به همین دلیل برای ارزیابی‌های بیشتر حادثه مجبور شدیم نفتکش را به سمت لنگرگاه بندرعباس هدایت کنیم.»

هرچند که جرمی هانت، وزیر خارجه انگلیس، بعد از یک تماس تلفنی با همتای ایرانی خود محمد جواد ظریف، گفته ایران در پی توقیف نفتکش خود در جبل الطارق اقدام به “مقابله به مثل” کرده است اما کارشناسان ایرانی مانند فلاحت پیشه این موضوع را رد کرده و می‌گوید این اقدام مقابله به مثل نیست و نفتکش انگلیسی به دلیل تخطی که انجام داده توقیف شده است.

انگلیس در میدان آمریکا بازی کرد و اکنون پشیمان است

حشمت الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملى در مجلس شوراى اسلامى در گفت و گو با جامعه ایرانى با اشاره به توقیف نفتکش انگلیسى توسط ایران در آبهاى تنگه هرمز گفت: من معتقدم که در این مسئله انگلیسى ها در میدان و نقشه آمریکایى ها بازى کردند و گرفتار شدند. آمریکا به دلیل سیاست هایى که دارد سعى کرد تا سایر کشورها را وارد این معرکه کند و به نوعى درگیر با ایران کند. انگلیس نیز با توقیف نفتکش ایرانى واود این معرکه شد و اکنون نیز خروج از آن برایش دشوار است.

فلاحت پیشه با بیان اینکه راه کار خروج از این تنش این است که انگلیس نفتکش ایرانى را آزاد کند، تصریح کرد: معتقدم انگلیسى ها از اینکه با توقیف نفتکش ایرانى با آمریکایى ها همراهى کردند پشیمان هستند و با اینکار چراغ سبزى را در خلیح فارس به آمریکا نشان دادند. انگلیس و آمریکا باید سیاست هاى خود در قبال ایران را تعدیل کنند.

انگلیس فعلا طرحی برای خروج از این بحران ندارد

این کارشناس سیاست خارجى ادامه داد: انگلیس نفت خود را از منطقه خلیج فارس عبور مى دهد و با توقیف نفتکش ایرانى صرفا منطقه را براى خود ناامن کرد. و اکنون نیز طرحى را براى خروج از این بحران ندارند. به نظر میرسد انگلیس در نهایت مجبور مى شود تا مواضع خود را تغییر دهند.

حشمت الله فلاحت پیشه با تاکید بر اینکه انگلیس هیچ گاه بازیگر اصلى نبوده است، تصریح کرد: انگلیسى ها بازیگر اصلى نیستند و نمى‌توانند این بازى را تا پایان ادامه دهند. کشتی انگلیس در تنگه هرمز تخطی کرده است و متوقف شدن کشتی آن‌ها از سوی ایران نیز تحت عنوان تخطی بوده است. طبیعی است که کشتی ها باید با پرچم کشور خود حرکت کنند.هرچند که این توقیف را نمیتوان بی ربط به توقیف کشتی ایرانی از سوی آمریکا دانست اما در کل اصل توقیف کشتی آمریکایی به دلیل تخلفی بود که انجام داده است.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.