ارتباط با ما در

حیدر مستخدمین حسینی در گفت و گو با جامعه ایرانی تشریح کرد؛

آیا دولت در کاهش قیمت دلار دخالت دارد؟

مستخدمین حسینی کارشناس مسائل اقتصادی بر این عقیده است که کاهش قیمت دلار و سایر ارزها ناشی از دخالت دولت و بانک مرکزی است زیرا تثبیت ارز و درآمدهای ارزی تماما در دست دولت است.

منتشر شده

به گزارش جامعه ایرانی؛ بعد از مدتی ثبات در بازار ارز، در روزهای گذشته به یکباره شاهد کاهش قیمت دلار و سایر ارزها و به همان میزان قیمت طلا نیز بودیم، اتفاقی که بار دیگر مردم را راهی صرافی ها و طلافروشی ها کرد تا با فروختن ارز و طلای خود از خسارت ناشی از این کاهش قیمت جلوگیری کنند.

سرمایه گذاری در بازار سکه و ارز چندسالی می‌شود که تبدیل به عادت رایج میان مردم شده است، مردمی که به هوای سود بیشتر به دنبال خرید سکه و ارز می‌روند تا با افزایش قیمت آن سود مناسبی را کسب کنند، اتفاقی که بعضا به دلایل مختلفی از جمله امن نبودن این بازار، خسارت های بزرگ مالی مانند از دست رفتن کامل سرمایه را برای آن‌ها به همراه دارد. اکنون نیز برخی از کارشناسان می‌گویند این روند کاهش ارز ناشی از عرضه و تقاضا نبوده و دولت و بانک مرکزی در این بازار دست داشته اند.

حیدر مستخدمین حسینی کارشناس مسائل ارز در گفت و گو با جامعه ایرانی با اشاره به نوسانات و کاهش قیمت ارز در روزهای گذشته گفت: دولت و بانک مرکزی سعی کردند تا در جهت هماهنگی ارز نیمایی و ارز آزاد حرکت کنند. در اینجا یک افزایش درآمدی هم برای دولت صورت می‌گیرد. زیرا ارز ۴۲۰۰ تومان را به ارز نیمایی تبدیل کردند. به عبارت دیگر می‌توان گفت اگر ارز کاهش یا افزایش پیدا کند، به لحاظ اینکه درآمد دولت به صورت انحصاری در دست دولت است، این مکانیزم افزایش و کاهش دولت نیز در دست دولت است و اصلا برای این نوسانات ارزی نمیتوان شرایط بازار را در نظر گرفت و دخالت بانک مرکزی و دولت در این کاهش قیمت کاملا مشهود است. به معنای دیگر مثلا برای کالایی مثل کره ارز ۴۲۰۰ تومانی آن را به ارز ۸ هزار تومان آورده اند و تقاضای ارز آزاد را هم کاهش داده‌اند.

مستخدمین حسینی ادامه داد: ارز و درآمد حاصل از فروش نفت کاملا به صورت انحصاری در اختیار دولت است. دولت در مقاطع گذشته ارز را به ۴۲۰۰ ، نیمایی و ارز آزاد تقسیم کرد. اکنون دولت ارز برخی از کالاهایی که با ۴۲۰۰ تومان پرداخت می‌کرد را به با ارز نیمایی ۸هزار تومان پرداخت می‌کند، خب این افزایش قیمت و درامد متعللق به دولت است. نزدیکی بازار ارز ۴۲۰۰ تومان و ارز نیمایی باعث کاهش قیمت ارز آزاد می‌شود. در نتیجه ما شاهد کاهش قیمت ارز نیمایی نیستیم بلکه شاهد پایین آمدن ارز آزاد و نزدیک شدن آن به ارز نیمایی هستیم. در گذشته هم این نوسانات در دست دولت بود و عموما به دلیل کسری بودجه و سایر مسائل این اتفاقات رخ می‌داد. اکنون نیز دولت این مکانیزم را در نظر گرفته است زیرا این موضوع می‌تواند تامین منابع در سال ۹۸ را برای دولت داشته باشد.

این کارشناس اقتصاد با بیان اینکه دولت در شرایط فعلی باید مدیریت بازار و تورم را داشته باشد، گفت: اگر دولت بتواند این مدیریت  را داشته باشد، تا مدتی روند کاهش قیمت ارز و ثبات قیمت آن را می‌تواند داشته باشد.

مستخدمین حسینی با بیان اینکه مردم نباید وارد بازار سرمایه گذاری در سکه و ارز شوند، تصریح کرد: در یک اقتصاد سالم عموما هیچ گاه این اتفاق رخ نمی‌دهد، همانند دهه ۸۰ که یک نوسانی را در بازار ارز داشتیم و دیدیم که مردم به سمت سرمایه گذاری در بازار ارز و سکه نرفتند. اما از زمانی که اقتصاد دچار بحران شد و میزان سرمایه گذاری کاهش یافت، حتی مردم کوچه و بازار هم به سمت سرمایه گذاری در این بازار روی آوردند که قطعا سرمایه گذاری مناسبی نخواهد بود.

مستخدمین حسینی با اشاره به اینکه اگر مردم به سمت سرمایه گذاری در بازار سکه و ارز و مواردی از این قبیل می‌روند ناشی از سیاست‌های اشتباه دولت‌ها است، خاطرنشان کرد: مردم به دنبال تثبیت اقتصاد هستند. زمانی که دولت به تعهداتی که به مردم می‌دهد پایبند باشد طبیعی است که به مرور زمان این روند تغییر خواهد کرد. ما می‌بینیم که دولت می‌گوید حق افزایش لبنیات وجود ندارد اما از آن سو می‌بینیم که مدیران مربوطه قیمت لبنیات را بدون توجه به حرف رئیس جمهور افزایش می‌دهند و کار خودشان را انجام میدهند و این مسائل ناشی از ضعف دولت است.

این کارشناس ادامه داد: تصمیم گیری و تصمیم سازی در رابطه با قیمت ارز تماما به دست دولت است و هیچ کارشناسی نمی‌تواند پیش بینی درست و دقیقی از قیمت ارز داشته باشد. برای تعیین قیمت ارز چند روش مختلف وجود دارد. به طور مثال یک روش این است که  تورم خارجی را از تورم خارجی کم می‌کنند و به قیمت پایه اضافه می‌کنند که این می‌شود قیمت ارز. در شرایطی که ارز نفت کاملا در اختیار دولت است و دولت تغیین می‌کند که به چه گروه و کالایی چه نوع ارزی اختصاص داده شود، ما نباید انتظار داشته باشیم اتفاقاتی که در بازار رخ می‌دهد را ناشی از عرضه و تقاضا بدانیم.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.