ارتباط با ما در

«اینستکس» صندوق بدون پول است/ اروپا در گام دوم هم قدمی برنمی‌دارد

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه اروپا نمی‌تواند در زمان تعیین شده دوم هم کاری انجام دهد، گفت: دیدید اینستکس بسیار ضعیف‌تر از چیزی بود که ادعا می‌کردند، در واقع صندوق بدون پول است.

منتشر شده

میرقاسم مؤمنی کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص گام دوم ایران در واکنش به بدعهدی‌های طرف مقابل به خصوص کشورهای اروپایی در عدم انجام تعهداتشان در قالب برجام، اظهار داشت: گام‌های اول و دوم ایران در واقع استفاده از حقی است که ما در قالب سازوکار موجود در برجام برای واکنش به بدعهدی طرف‌های باقیمانده در برجام به خصوص اروپایی‌ها داریم که در مواد ۲۶ و ۳۶ برجام پیش بینی شده بود، بنابراین کاهش تعهدات ایران کاملاً قانونی و از حقوق پیش بینی شده ما در برجام به حساب می‌آید.

وی گفت: اروپا و آمریکا می‌دانند که با توجه به تخلفات صورت گرفته آنها در برجام، ایران این حق را دارد که بخواهد در قبال آنها واکنش نشان دهد اما آنها تلاش می‌کنند این موضوع را سیاسی کرده و به ایران هشدار دهند که پایبند به تعهداتش باشد.

مؤمنی افزود: به نظر من در مدت زمان ۶۰ روزه دوم ایران هم، اروپایی‌ها نمی‌توانند کاری انجام دهند چون توان لازم را ندارند. یکی از خواسته‌های ایران اینستکس بود که دیدید بسیار ضعیف‌تر از چیزی بود که ادعا می‌کردند، در واقع صندوق بدون پول است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: این سازوکار مالی اروپا زمانی که ما نتوانیم نفتی بفروشیم و محصولات پتروشیمی ما فروش نرود و در کل منافع اقتصادی ما در قالب آن تأمین نشود یعنی هیچ فایده‌ای هم برای ما ندارد و به عنوان گامی عملیاتی از سوی اروپایی‌ها برای ایران به حساب نمی‌آید.

وی بیان کرد: طرف مقابل تلاش می‌کند با خرید زمان ایران را متعهد به اجرای برجام کند تا دست آمریکا برای اعمال فشار بیشتر بر ما باز باشد و ما هر روز شاهد کاهش توان خود باشیم. به اعتقاد من اروپا می‌خواهد مدل لیبی را برای ایران اجرایی کند و در این ماجرا آمریکا و اروپا با یکدیگر همراه هستند و دو سر این موضوع تلقی می‌شوند.

مؤمنی با بیان اینکه در اعمال فشار بر ایران و وضع سیاست‌های تحریمی، آمریکا چماق و اروپا هویج را به ایران نشان می‌دهد، گفت: این دو، متحدان سنتی هم به حساب می‌آیند که بعضاً تفاوت‌هایی را در حوزه‌هایی دارند اما در نهایت با یکدیگر اشتراکات زیادی دارند که مهمترین آن می‌تواند منافع مشترک اقتصادی و امنیتی آنها باشد.

کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: شاید اگر نظام، تصمیماتی را که امروز در قالب گام‌های اول و دوم در نظر گرفته است را همان روزی که آمریکا از برجام خارج شد یعنی یکسال پیش انجام می‌داد و تا به امروز برخی از تعهدات برجامی را کاهش می‌دادیم، جلوتر از جایی که هستیم قرار داشتیم. اما ایران ترجیح داد تا حُسن نیت خودش را با صبر راهبردی و یک‌ساله به دنیا نشان دهد و از طرفی این موضوع برای همه اثبات شود که ایران منتظر واکنش دیگر طرف‌های باقیمانده در برجام ماند اما آنها و به خصوص اروپایی‌ها گامی جدی و عملیاتی بر نداشتند.

وی ادامه داد: بنابراین در مدت زمان گام دوم به نظرم اروپا قدمی که بر نمی‌دارد هیچ، حتی ما را هم متهم به نقض برجام خواهد کرد و با کارهای تبلیغاتی علیه ایران در واقع با آمریکا همراهی می‌کند و شاید به دنبال آماده کردن افکار عمومی جهان هستند تا بتوانند ماجرای لیبی را برای ایران تکرار کنند.

مؤمنی در پایان خاطرنشان کرد: هر چند آنها تمام تلاش خود را به کار خواهند گرفت تا توان و قدرت ایران را محدود کنند و ما را به عنوان مُخل امنیت منطقه و جهان نشان دهند، اما ایران در این چهار دهه نشان داده که آمادگی لازم برای برخورد قاطع و مناسب با هر اقدام خصمانه‌ای را دارد و توطئه‌ها و نقشه‌های آنها علیه ما در نهایت به ضرر خودشان تبدیل می‌شود.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.