ارتباط با ما در

پارکبان‌ها همچنان مشغول تیغ زدن شهروندان/ وعده‌های چندین ماهه شهرداری و پلیس برای برخورد با یک شغل غیرقانونی

علی‌رغم اینکه بارها شهرداری و پلیس فعالیت پارکبان‌ها را در سطح شهر غیرقانونی اعلام کردند، اما هیچ قوه قهریه‌ای برای جلوگیری از تلکه کردن مردم توسط این افراد وجود ندارد.

منتشر شده

چند سالی است که تاریخ انقضای حضور پارکبان‌ها در سطح معابر و خیابان‌های شهر به پایان رسیده و بر پرونده آن‌ها مهر باطل شد، خورده است.

بر همین اساس مراجع قانونی و شهرداری تهران که در گذشته مسئولیت شرکت‌های پارکبان را بر عهده داشتند، بار‌ها اعلام کردند که دیگر فعالیت‌ پارکبان‌ها غیر قانونی است و شهروندان به آن‌ها پول ندهند، اما هنوز افرادی هستند که با به تن کردن یک دست لباس پارکبانی شهروندان را تلکه می‌کنند و شهروندان هم که خود را در موقعیت ضعیف می‌بینند، به این اشخاص پول می‌دهند.

یکی از این اماکن که به محلی برای سودجویی افراد کلاهبردار تبدیل شده، درب غربی پارک لاله در خیابان کاگر شمالی است.

جالب اینجاست که وقتی شهروندان به این پارکبان‌ها اعتراض می‌کنند که کارشان غیر قانونی است، آن‌ها با قاطعیت نوشته روی لباس خود را نشان می‌دهند و می‌گویند کار من قانونی و زیر نظر یکی از شرکت‌های شهرداری تهران است.

نجاتی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه ۶ با اشاره به قانون ممنوعیت فعالیت پارکبان‌ها و قطع همکاری شهرداری با این گونه شرکت‌ها گفت: طبق قانون هیچ کسی حق ندارد به خاطر پارک وسایل نقلیه شهروندان در سطح معابر و خیابان‌ها از آن‌ها پول بگیرد و پرداخت پول به خاطر پارک، تنها از طریق دستگاه‌های هوشمند که فعلا در چند منطقه نصب شده امکان پذیر است.

وی افزود: شهروندان هر جایی که دیدند فردی به عنوان پارکبان از آن‌ها طلب پول می‌کند، می‌توانند با پلیس ۱۱۰ تماس گیرند و خواستار برخورد با آن فرد شوند.

همچنین سردار حسین رحیمی رئیس پلیس پایتخت در پاسخ به سوالی در خصوص فعالیت پارکبانان در سطح شهر تهران، گفت: هرگونه فعالیت پارکبان‌ها ممنوع است.

وی افزود: اگر شهروندان به این موضوع برخورد کردند، باید به پلیس گزارش دهند تا برخورد قانونی با این‌ افراد انجام شود.

سردار رحیمی گفت: از نظر پلیس و شهرداری، فعالیت این‌ افراد با عنوان پارکبان ممنوع است.

در شرایطی که شهرداری و پلیس فعالیت پارکبان‌ها را ممنوع می‌دانند و مسئولیت برخورد با فعالیت غیر قانونی و مشهود پارکبان‌ها را بر عهده پلیس می‌دانند، این پرسش مطرح است که چرا پلیس با این افراد که عموما در اماکن شلوغ و پر رفت و آمد و تفرجگاه‌هایی که مردم با خانواده‌های خود به آنجا می‌روند، حضور دارند، برخورد نمی‌کند.

طبق قانون پلیس موظف به برخورد سریع با جرایم مشهود است و برخورد با این گونه جرایم هرگز نیازمند کسب مجوز‌های مرسوم قضایی و زمان بر نیست.

شواهد و قرائن حاکی از حساس نبودن پلیس به برخورد با این جرم است که به وفور در سطح معابر پر رفت و آمد قابل مشاهده است.

متاسفانه مسئولان توپ را به زمین مردم می‌اندازند و برخورد با این افراد را منوط به دریافت گزارش یا شکایت مردمی می‌کنند. حال آن که مردم نمی‌توانند با هر بار مشاهده این افراد با پلیس تماس بگیرند و تقاضای جمع آوری و برخورد با این پارکبان‌ها را داشته باشند.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.