ارتباط با ما در

نگاهی بر جزئیات ازدواج مجدد مهدی هاشمی/ گلاب آدینه واقعا به دنبال ظاهر سازی است؟

مهرداد خدیر روزنامه نگار و پژوهشگر بر این عقیده است که در مسئله ازدواج مجدد مهدی هاشمی با مهنوش صادقی، رفتار گلاب آدینه به عنوان یک مادر و زن سنتی ایرانی بود که در تمام مدت به دنبال حفظ آبرو و زندگی خود بود.

منتشر شده

به گزاش جامعه ایرانی؛ جمعه هفته گذشته بود که نام مهدی هاشمی و گلاب آدینه بازیگران نامدار کشورمان به یکباره به صدر اخبار آمد. او با انتشار فیلمی در فضای مجازی اعلام کرد که با مهنوش صادقی بازیگر و نویسنده ازدواج کرده است و مدت زیادی است که با خانم گلاب آدینه(همسر قانونی) خود هیچ گونه روابط عاطفی و زناشویی ندارد. این فیلم که سر و صدای زیادی به راه انداخت، باعث شد تا برخی مهدی هاشمی که همه ما او را در فیلم دکتر قریب بیش از پیش به یاد داریم را فردی بی اخلاق و دو زنه بنامند، مسئله ای که خود او تاکید دارد اینچنین نیست و او تنها یک همسر دارد و او هم مهنوش صادقی است.

مهدی هاشمی در بخشی از یادداشت خود درباره حواشی پیش آمده درباره ازدواجش می‌گوید: «ما یعنی من و خانم آدینه سال‌هاست که با توافق جدا از هم زندگی می‌کنیم، زیرا بدلیل عدم تفاهم فکری که با هم داشتیم نمی‌شد زیر یک سقف ماند، و همچنین هیچ رابطه عاطفی هم بین ما نبود که بشود اسمش را ارتباط زناشویی گذاشت، اما به دلایل شخصی و همچنین محدودیت‌هایی که شغلمان برایمان ایجاد می‌کند ترجیح دادیم به این جدایی رسمیت نبخشیم.»

مهرداد خدیر روزنامه نگار و پژوهشگر در گفت و گو با جامعه ایرانی با اشاره به انتشار خبری مبنی بر ازدواج مجدد مهدی هاشمی بازیگر مطرح و معروف کشورمان، گفت: با توجه به توضیحی که آقای هاشمی در اختیار یکی از رسانه‌ ها قرار دادند، اعلام کردند که نه به صورت رسمی بلکه به صورت عاطفی از خانم گلاب آدینه جدا شده‌اند و به دلیل شرایطی که هر دوی آن‌ها دارند این جدایی را رسمیت نبخشیدند. با توجه به صحبت‌های خود مهدی هاشمی می‌خواهم بگویم که این بازیگر متوجه قبح دو همسری و ناپسند بودن آن به دلیل نپذیرفتن جامعه به رقم مجوزهای قانونی هستند، از همین رو اعلام کردند که من دو همسری نیستم و یک همسر دارم که آن‌هم خانم مهنوش صادقی است. بنابراین نمی‌توانیم نتیجه بگیریم که مسئله دو همسری در جامعه شیوع پیدا کرده است، زیرا اگر هم مسئله دو همسری شیوع پیدا کرده بود با آن برخورد عادیی صورت می‌گرفت.

برخی از آقایان به دنبال پنهان کردن ازدواج دوم خود هستند

خدیر با بیان اینکه بخشی از آقایان جامعه در چنین مواقعی بیشتر تمایل به پنهان کردن مسئله ازدواج دوم خود هستند، تصریح کرد: خانم‌ها اما عموما تمایل به افشای رابطه خود دارند به این دلیل که خدای نکرده تصورات دیگری صورت نپذیرد. در داستان آقای نجفی هم اعلام موضوع ازدواج از سوی میترا استاد صورت گرفت. اما هیچ یک از این رفتارها به گونه‌ای نیست که بگوییم رفتار خارج از عرف، اخلاق و قانون صورت گرفته است.

گلاب آدینه با چنگ و دندان به دنبال حفظ آبرو و زندگی خود بود

خدیر ادامه داد: هم آقای هاشمی و هم خانم آدینه از شخصیت‌های با اخلاق و مورد علاقه مردم هستند. تنها و بزرگترین اشکال این موضوع این است که اگر مسئله را از دید خانم آدینه نگاه کنیم، مسئله‌ای بسیار رنج آور است. نمی‌خواهم آقای هاشمی را مقصر اصلی بدانم اما اگر به موضوع دقت کنیم خانمی را می‌بینیم که با چنگ و دندان در حال دفاع و حمایت از کیان خانواده است. من به هیچ عنوان معتقد نیستم که خانم آدینه به ویترین و ظواهر توجه‌ای داشته باشد. با هوش و ذکاوتی که خانم آدینه به عنوان یک بازیگر و یک زن دارند، به هر صورت ایشان داستان اقای هاشمی و خانم صادقی را متوجه شده بودند اما در فضای عمومی و ویترین بیرونی شرایط را حفظ می‌کند. این به همان کلمه آبرو در فرهنگ ایرانی برمی‌گردد. همه ما در کودکی به خاطر داریم که خانه مادری یا مادر بزرگ‌های ما بخشی از خانه را برای مهمان به عنوان مهمان‌خانه جدا می‌کردند! این همان بخشی از آبرو داریی است که در فرهنگ ایرانی وجود دارد. ممکن است برخی بگویند این حفظ آبرو نیست و ترس از قضاوت شدن است، اما باید بگویم رفتاری که ما از خانم آدینه دیدیم رفتاری بود که از زنان سنتی ایران سر می‌زند و بسیار جالب است که زنی در این موقعیت، رفتاری کاملا سنتی و آبرودارانه برای حفاظت از کیان خانواده انجام می‌دهد.

در رفتار گلاب آدینه هیچ رفتار عجیبی دیده نمی‌شود

مهرداد خدیر با بیان اینکه ما از خانم آدینه همان رفتارهای را می‌بینیم که از فرهنگ سنتی ایران نشات می‌گیرد، تصریح کرد: در رفتار خانم گلاب آدینه هیچ گونه رفتار عجیبی مشاهده نمی‌شود، اما از رفتار خانم مهنوش صادقی رفتار مدرنی را شاهد هستیم که در گذشته نیز از برخی از خانم‌های دیگر دیده بودیم و می‌توانیم بگوییم بخشی از زنان ایرانی با فرهنگ سنتی فاصله گرفته‌اند و اقای هاشمی نیز از فرهنگ سنتی فاصله گرفته است. به عبارت دیگر ما جلوه دیگری از تقابل سنت و مدرنیته را در جامعه ایرانی مشاهده می‌کنیم. اما در این بین متاسفانه باید بگویم بیشترین رنج متوجه زنی است که برای زندگی، خانوداه و عشق فداکاری و دفاع می‌کند. خانم آدینه در هفته‌ی گذشته حداقل دوبار رنج بزرگی را تحمل کردند، یکبار اینکه موضوعی را تکذیب کردند اما از سوی آقای هاشمی تایید شد و رنج دوم برای آن است که تلاش و تکاپوی خانم آدینه برای حفظ زندگی و خانواده از سوی آقای هاشمی به ویترین سازی و ظاهری سازی تعبیر می‌شود. ای کاش این جدایی به صورت رسمی و قانونی صورت می‌گرفت تا اکنون این مباحث ایجاد نمی‌شد. چه بسا افراد زمانی که هزینه مادی و معنوی طلاق رسمی و بازتاب‌های اجتماعی که ممکن است داشته باشد  را می‌بینند از آن صرف نظر می‌کنند.

این پژوهشگر ادامه داد: البته این را هم در نظر داشته باشید زمانی که طلاق عاطفی صورت می‌گیرد، زن و مرد دیگر زیر یک سقف زندگی نمی‌کنند و مرد به راحتی می‌توانند ازدواج دوم خود را انجام دهد اما این زن است که تا زمانی که طلاق به صورت رسمی صورت نگیرد، نمی‌تواند با مرد دیگری ارتباط داشته باشد، در این قسمت هم رنج دیگری متوجه خانم آدینه است. در این داستان آن چیزی که مرا اذیت می‌کند آن رنجی است که متوجه خانم گلاب آدینه شده و با تاسف باید بگویم در این موضوع اقای هاشمی را مظلوم نمی‌دانم هرچند که او را ظالم هم نمی‌دانم. نکته دیگر اینکه اقای هاشمی اعلام کردند که فضای مجازی محلی برای مباحث شخصی و خصوصی دیگران نیست، ولی اصلا شروع این ماجرا از سمت همسر ایشان خانم مهنوش صادقی و آنهم در فضای مجازی بود. من در خانم ادینه زنانگی و مادرانگی را دیدم و به ایشان احسنت می‌گویم که در این شرایط چنین رفتار درست و مناسبی را از خود نشان دادند و امیدوارم در ادامه راه نیز رفتاری اینچنین داشته باشند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.