ارتباط با ما در

رئیس هیئت مدیره بنیاد برکت خبر داد؛

تعداد افراد شاغل به نسبت جمعیت ایران بسیار پائین است

رئیس هیئت مدیره بنیاد برکت با اشاره به اینکه تعداد شاغلین به نسبت جمعیت در ایران بسیار پائین است، گفت: بایدتعداد شاغلین ۱۲ میلیون نفر افزایش یابد.

منتشر شده

محمود عسگری آزاد رئیس هیئت مدیره بنیاد برکت در مراسم افتتاحیه دومین دوره آموزش تسهیلگران اقتصادی و اجتماعی بنیاد برکت که صبح امروز در واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد برگزار شد، گفت: اقداماتی که برای توسعه مناطق محروم با تمرکز بر روستاها انجام شده اقدام بسیار مثبتی بوده که از سوی بنیاد برکت و ستاد اجرایی حضرت امام اجرایی شده است.

رئیس هیئت مدیره بنیاد برکت با اشاره به اینکه برای توسعه اشتغال ابتدا باید موانع را بررسی کنیم، اظهار داشت: در بررسی‌های انجام شده و مقایسه با کشورهای آسیایی، منطقه و جهانی به سه چالش اساسی برخورد کردیم که یکی از آنها تعداد افراد شاغل بود به طوری که تعداد افراد شاغل ایران به نسبت جمعیت در قبال منطقه و کشورهای جهان بسیار پایین است و متأسفانه ما اشتغال را بر مبنای بیکاری می‌سنجیم در حالی که باید بر اساس جمعیت سنجیده شود.

عسگری آزاد با تأکید بر اینکه در کشورهای دیگر اشتغال بر اساس بار تکفل (تعداد شاغلین نسبت به جمعیت) سنجیده می‌شود، تصریح کرد: تورم جهانی بار تکفل ۲.۲ است یعنی به ازای هر ۲.۲ نفر یک نفر شاغل است که این عدد در کشورها مختلف است به طوری که در چین با جمعیت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر، ۱.۸ است یعنی حدود ۷۰۰ میلیون نفر شاغل دارد. این عدد در ویتنام ۱.۶ و در کشورهای آسیایی ۲.۲ و در کشور ما ۳.۳ است.

وی افزود: در حال حاضر ۲۴ میلیون شاغل در کشور داریم که باید این عدد به ۳۶ میلیون نفر برسد. یعنی تعداد شاغلین ۱۲ میلیون نفر افزایش یابد که در این صورت تولید ناخالص ملی، رفاه، عدالت و غیره نیز بیشتر خواهد شد.

رئیس هیئت مدیره بنیاد برکت دومین چالش را پایین بودن بهره‌وری نیروی کار دانست و گفت: سومین مورد مهاجرت در کشور است به طوری که در این خصوص باید وضعیت‌هایی را برای اشتغال ایجاد کنیم چرا که نظام اقتصادی ما در مناطق توسعه یافته انجام می‌شود و مناطق توسعه یافته، توسعه یافته تر می‌شوند.

عسگری آزاد ادامه داد: عدم ایجاد ظرفیت‌های مناسب در روستاها باعث شده طی ۵۰ سال گذشته، جمعیت روستاهای ما بسیار کاهش پیدا کند و اینکه مردم روستاها علیرغم تمام امکانات در روستا ساکن نمی‌شوند، به این علت است که شغل و درآمدی ندارند و فقط با مدرسه و آب و برق نمی‌توان کسی را در جایی ساکن کرد.

وی تصریح کرد: برای رفع این مشکلات باید مدل، طرح و برنامه مناسب داشته باشیم در حالی که تنها تخصیص منابع مالی برای حل مشکل اشتغال پاسخگو نیست و اشتغال با پول حل نمی‌شود.

رئیس هیئت مدیره بنیاد برکت با اشاره به اینکه ۱.۵ میلیون دلار از طریق سیستم بانکی برای توسعه اشتغال به مردم پرداخت شد اظهار داشت: در حالی که باید از طریق سازمان‌های توسعه‌ای و تسهیل گران این اتفاق رخ می‌داد.

عسگری آزاد خاطرنشان کرد: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و بنیاد برکت اقداماتی در راستای ایجاد اشتغال در روستاها انجام دادند و توانسته‌اند با یک مدل خاص مشکل را حل کنند.

وی با اشاره به اینکه برای توسعه اقتصادی، اشتغال و اجتماعی، مدل و الگو لازم است، گفت: ایجاد توسعه و رفع محرومیت و ایجاد اشتغال بر پایه استفاده از ظرفیت‌های استانی، اجتماعی، فیزیکی، طبیعی و مالی انجام می‌شود. اولین سرمایه که باید به آن اتکا کرد، سرمایه انسانی است. مردم با استعداد هستند و باید از این استعداد آنها بهره برد.

رئیس هیئت مدیره بنیاد برکت با اشاره به اینکه طراحی مدلی مبتنی بر ظرفیت‌ها نیازمند پیام‌رسان است خاطرنشان کرد: بنیاد برکت با آموزش تسهیلگران این اقدام را انجام داد و اولین نهادی هستیم که تسهیل گران را آموزش می‌دهیم و این افراد بومی مناطق هستند به طوری که توانستیم ۶ هزار شغل در روستاها با آموزش ۴۵۰ تسهیلگر ایجاد کنیم. و در ۶ ماه سال گذشته نیز توانستیم با تسهیلگرانی که مبتدی بودند ۱۰ هزار شغل را انجام دهیم و همه اینها مستند هستند و شعار نیست.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.