ارتباط با ما در

ظریف در جمع خبرنگاران:

اروپایی‌ها نمی‌توانند علیه ایران بیانیه بدهند

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: اروپایی ها متاسفانه با توجه به اینکه به تعهداتشان عمل نکرده اند نمی توانند علیه ایران بیانیه بدهند، اگر اقدامی از طرف آنها صورت بگیرد، اشتباه بزرگی خواهد بود.

منتشر شده

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان عصر امروز (چهارشنبه) در حاشیه مراسم روز آفریقا که در دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه برگزار شد در خصوص اظهارات ترامپ مبنی بر اینکه اگر اقدامات ما نبود ایران کل خاورمیانه و عربستان را گرفته بود، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ایران هیچگاه قصد تجاوز به همسایگان را نداشته و ندارد، ایران تأمین کننده امنیت این منطقه است و در طول تاریخ امنیت منطقه را تأمین کرده است.

ظریف تصریح کرد: اگر آمریکایی‌ها فکر می‌کنند با حذف ایران می‌توانند امنیت این منطقه را تأمین کنند، بسیار اشتباه می‌کنند. زیرا امنیت این منطقه نیازمند ایران و ایران هم نیازمند امنیت این منطقه است. این آمریکاییها هستند که در این منطقه خطر و تشنج آفریده اند.

وی در خصوص تصمیم آمریکا برای تحریم وی، گفت: در تحریم‌هایی که اعلام شد نام بنده در آن نیست، اما قرار دادن نام مقام معظم رهبری و افراد وابسته به دفتر ایشان در فهرست تحریم‌ها نشانگر این واقعیت است که کاملاً با موازین بین المللی نه تنها ناآشنا بلکه مقررات و قواعد رفتاری بین کشورها را نمی‌دانند و کاملاً با اسلام بیگانه هستند و روابط بین مرجعیت و پیروانشان را نمی‌دانند و چه بسا بسیاری از مردم آمریکا را به لحاظ اجرای وظایف دینی شأن در مضیقه قرار می‌دهند.

ظریف افزود: این اقدام آمریکا می‌تواند به عنوان رعایت نکردن حق آزادی مذهب مسلمانان آمریکایی تلقی شود اما این اقدامات نشانگر این است که دولت آمریکا همه تلاش‌هایش را برای تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران انجام داده و به نتیجه نرسیده است و به مسیرهای دیگری رو آورده و متأسفانه ادعای آنها درباره اینکه دنبال مذاکره هستند با این اقدامات کاملاً برای دنیا ثابت شده که این ادعاها دروغ است.

وزیر خارجه کشورمان درباره بیانیه سه کشور اروپایی در خصوص ماندن ایران در برجام و اینکه اگر ایران گام دوم را بردارد عواقبی به دنبال خواهد داشت، گفت: آنچه ما اعلام کردیم در قالب حقوقمان و در چهار چوب برجام است، اروپایی‌ها متأسفانه با توجه به اینکه به تعهداتشان عمل نکرده اند نمی‌توانند علیه ایران بیانیه بدهند، اگر اقدامی از طرف آنها صورت بگیرد، اشتباه بزرگی خواهد بود.

وی ادامه داد: روز جمعه هفتم تیر ماه نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح مدیران سیاسی در وین برگزار می‌شود، در آن جلسه نمایندگان جمهوری اسلامی وضعیت را برای آنها تشریح می‌کنند. ما طبق برنامه خود پیش خواهیم رفت از قبل اعلام کردیم که اروپایی‌ها و سایر اعضای برجام می‌توانند با اجرای تعهداتشان اقدامات ما را برگشت پذیر کنند. ما دنبال جنگ نیستیم. ایران تعهداتش را در برجام اجرا کرده است و آمریکا آن را نقض کرده است.

وزیر امور خارجه در ادامه با اشاره به ادعای آمریکاییها درباره قصد ایران برای تجاوز به همسایگانش گفت: ایران تأمین کننده امنیت این منطقه است و در طول تاریخ امنیت این منطقه را تأمین کرده است. اگر آمریکاییها خیال می‌کنند با حذف ایران می‌توانند امنیت این منطقه را تأمین کنند بسیار اشتباه می‌کنند زیرا امنیت این منطقه نیازمند ایران و ایران هم نیازمند امنیت این منطقه است.

ظریف با اشاره به ادعاهای سران امریکا برای مذاکره با ایران گفت: آمریکایی‌ها درباره درخواست گفتگو جدی نیستند، آقای بولتون قبل از اینکه مشاور امنیت ملی شود مقاله‌ای در اوت ۲۰۱۷ نوشته با این عنوان که چگونه برجام را نابود کنیم. پیشنهاد آنها در این مقاله، بعد از اینکه آمریکا از برجام خارج شود این است که پیشنهاد دیپلماسی بدهد و در آن نوشته گرچه می‌دانیم که ایران این دیپلماسی را نمی‌پذیرد، باید ما پیشنهاد دیپلماسی دهیم. در حال حاضر در حال عمل به آن برنامه هستند، ولی آنقدر به طرز ناشیانه ای آن برنامه را عمل می‌کنند که همزمان با حضور نخست وزیر ژاپن در ایران، یک شرکت را تحریم می‌کنند و روز قبل از آن پتروشیمی ایران را تحریم می‌کنند.

وی ادامه داد: اقدامات امریکایی‌ها نشانگر آن است که اصلاً به دیپلماسی علاقه‌ای ندارند و ادعای آنها برای دیپلماسی یک ادعای توخالی و فقط برای دور کردن انزجار عمومی در سطح بین المللی نسبت به سیاست‌های جنگ طلبانه آنهاست. توقع از دولت آمریکا این است که بخواهد هر صدای صلح طلب مخالف جنگ طلبی خودش را خاموش کند.

وزیر خارجه در ادامه تصریح کرد: اروپایی‌ها نمی‌توانند ما را مجبور کنند، ما اقداماتی را انجام می‌دهیم که به مصلحت کشور می‌دانیم و الان هم براساس برنامه خود عمل می‌کنیم و هر وقت اروپا به تعهدات خودش عمل کرد می‌تواند توقع داشته باشد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.