ارتباط با ما در

احمد سبحانی در گفت و گو با جامعه ایرانی تشریح کرد؛

تحریم رهبری و ظریف چه محدودیت‌هایی را برای ایران ایجاد می‌کند؟

احمد سبحانی سفیرپیشین ایران در ونزوئلا و مکزیک معتقد است که تحریم‌های امریکا علیه رهبری و ظریف می‌تواند محدودیت‌هایی را برای ایران به همراه داشته باشد اما این تحریم‌ها مشکل بزرگی را برای ایران به همراه نخواهد داشت.

منتشر شده

استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا پس از صدور فرمان اجرایی تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کرد که از این پس تحریم‌هایی بر نهاد رهبری ایران نیز اعمال می‌شود. این خبر و این اقدام به عقیده بسیاری از کارشناسان امری بی سابقه است؛ زیرا برای اولین بار است که دولت آمریکا رهبر یک کشور را تحریم می‌کند، رهبر کشوری که تا پیش از این برای مذاکره با او واسطه‌های مختلفی از جمله شینزوآبه نخست وزیر ژاپن را هم فرستاده بود. آمریکا حتی این اقدام را علیه ولادیمر پوتین رئیس جمهوری روسیه که تنش و اختلاف‌های بسیاری باهم دارند هم اجرایی نکرده است. در این بین اما خبر تحریم ظریف وزیرخارجه کشورمان نیز به گوش می‌رسد، هرچند که ابعاد و جزئیات این تحریم‌ها تاکنون مشخص نشده است اما این تحریم‌ها ممکن است محدودیت‌های بسیاری را برای کشورمان به همراه داشته باشد.

احمد سبحانى دیپلمات پیشین کشورمان در گفت و گو با جامعه ایرانى با اشاره به تحریم بى سابقه رهبر و وزیرخارجه ایران از سوى آمریکا، گفت: معتقدم اقدام آمریکا سمبلیک و پس از تحقیر رهبر معظم انقلاب در پاسخ به درخواست های ملتمسانه به همراه تهدید ترامپ‌انجام شده است. تاکنون سابقه نداشته رئیس جمهور آمریکا توسط نخست وزیر یکى از کشورهاى مهم دنیا پیامى براى رهبر کشورى ارسال کند و رهبر آن کشور پشیزى براى آن ارزش قائل نشود و پیام را برایش برگرداند. ابعاد تحریمى که از سوى آمریکا شکل گرفته اصلا مشخص نیست. این ما هستیم که حتى حاضر به صحبت با آن ها نیستیم، در این شرایط اصلا این تحریم ها اهمیتى ندارد و به نظر می‌رسد این تحریم‌ها بیشتر موضوعى نمایشى و سمبلیک باشد.

سبحانى ادامه داد: در خصوص تحریم آقاى ظریف هم باید بگویم بازهم مشخص نیست دقیقا چه چیزى از وزیر خارجه کشورمان را میخواهند تحریم کنند. این روزها رفتار و کردار ترامپ احمقانه است و به شکلى است که حتى مورد تمسخر مردم کشور خود واقع شده است. آمریکا تاکنون رئیس جمهورى نداشته که تا این اندازه مورد تمسخر و تحقیر مردم خودش و مردم سایر کشورها قرار بگیرد.

در صورت تحریم ظریف، می‌توانیم از افراد دیگری برای حضور در نشست‌ها استفاده کنیم

دیپلمات پیشین کشورمان با بیان اینکه محدودیت هایى که در پى این تحریم ها صورت گرفته نباید تا حد زیادى تاثیرگذار باشد، تصریح کرد: در راستاى این تحریم ها هنوز دقیقا مشخص نیست که آقاى ظریف دیگر نمی‌تواند در نشست هاى مختلفى که در شهرهاى مختلفى مانند نیویورک برگزار مى شود شرکت کند، به هر حال حتى اگر چنین شود اینگونه نیست که مملکت متکى به شخص ظریف باشد و شاید بد نباشد که افراد دیگرى هم وارد عرصه شوند. دکتر ظریف کمی بیشتر برای اوضاع داخلی وزارت امور خارجه و روابط دو جانبه وقت بگذارند شاید لازم باشد افراد دیگرى وارد این حوزه شوند و نقش بهترى را ایفا کنند، از این جهت صراحتا میگویم که مشکل بزرگى براى ما ایجاد نخواهد شد و تلاش خواهیم کرد تهدید ها را به فرصت تبدیل کنیم. البته این را هم بگویم که مواضع این روزهاى دکتر ظریف به هیچ عنوان مورد علاقه آمریکایى ها نیست. آنها ظریفى را میخواهند که به آنها اعتماد کرده و با آنها همقدم شود که این امر امروزه با توجه به فضاى حاکم بر کاخ سفید دیگر امکان پذیر نیست.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.