ارتباط با ما در

اروپا در برجام اقدامی نکند، خروج از NPT در دستور کار قرار می‌گیرد

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس گفت: در صورت پایان مهلت کشورهای عضو برجام در فرصت ۶۰ روزه، پروتکل الحاقی را که به عنوان پشت قباله برجام داوطلبانه اجرایی کردیم به حالت تعلیق درمی‌آوریم.

منتشر شده

مجتبی ذوالنور با اشاره به اینکه زمان زیادی تا اتمام مهلت ۶۰ روزه ایران به کشورهای باقی مانده در برجام باقی نمانده است، اظهار داشت: اروپا همواره نشان داده که نقش پلیس خوب را در مقابل رفتارهای بد آمریکا بازی می‌کند.

وی با بیان اینکه اروپا برای حفظ برجام اراده‌ای ندارد و نمی‌خواهد برای این کار هزینه کند، ادامه داد: حجم مبادلات اقتصادی ما با اروپا در بهترین حالت ۲۰ میلیارد دلار در سال است اما حجم مبادلات اقتصادی آمریکا با اروپا بین ۹۰۰ تا هزار میلیارد دلار است و قطعاً اروپا هزار میلیارد دلار را فدای ۲۰ میلیارد دلار نمی‌کند.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس با اشاره به وقت‌کشی‌های اروپا تصریح کرد: حفظ برجام به صورت فعلی به نفع اروپاست اما آن‌ها نمی‌خواهند برای این موضوع هزینه دهند بلکه می‌خواهند ایران را کنترل کنند و از سوی دیگر سودی هم از برجام به ما نرسانند.

ذوالنور با بیان اینکه بهترین گزینه برای اروپا همین حالت فعلی است، تصریح کرد: آنها منفعت طلب هستند و طبیعی است که این رویه را ادامه دهند اما این روند به نفع ما نیست و نباید به این شرایط ادامه دهیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره دیگر گزینه‌های پیش روی ایران در صورتی که اروپا در مهلت ۶۰ روزه اقدامی برای حفظ برجام نکند، گفت: در وهله اول درصد غنی سازی اورانیوم را افزایش می‌دهیم چرا که درصد غنی سازی اورانیوم ما پیش از برجام ۲۰ درصد بود اما در برجام تاکید شد که سقف غنی سازی تا ۳.۶۷ درصد باشد که اگر این ۶۰ روز اتفاقی برای حفظ برجام رخ ندهد، ما درصد غنی سازی اورانیوم را تا هر میزانی که نیازمان باشد به صورت صلح آمیز افزایش خواهیم داد.

وی ادامه داد: مثلاً اگر بخواهیم برای زیردریایی‌ها باتری اتمی تولید کنیم باید درصد غنی سازی اورانیوم تا بیش از ۶۰ درصد را در دستور کار خود قرار دهیم و اگر بخواهیم برای رآکتور پنج مگاواتی تحقیقاتی رازی پنل سوخت تهیه کنیم باید درصد غنی سازی را به ۲۰ درصد برسانیم.

ذوالنور با اشاره به اینکه یکی دیگر از اقدامات ما این است که رآکتور اراک را به قبل از وضعیت برجام برگردانیم، گفت: ما رآکتور اراک را برای برجام نابود کردیم تا از ظرفیت‌های برجام استفاده کنیم اما زمانی که قرار نباشد از منافع برجام استفاده کنیم، آن را به حالت اول باز می‌گردانیم.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران گزینه‌های متعددی پیش رو دارد، خاطرنشان کرد: در صورتی که کشورهای باقی مانده در برجام در مهلت باقی مانده اقدامات لازم را انجام ندهند، پروتکل الحاقی را که به عنوان پشت قباله برجام داوطلبانه اجرایی کردیم به حالت تعلیق درمی آوریم، در همکاری خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تجدید نظر می‌کنیم و خروج از NPT را در دستور مطالعه قرار می‌دهیم.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.