ارتباط با ما در

هشدار «ریابکوف» در مورد تبعات عملی شدن تهدید ایران به خروج از NPT

معاون وزیر خارجه روسیه در مورد تبعات عملی شدن تهدید ایران به خروج از معاهده NPT به دلیل بدعهدی کشورهای غربی هشدار داد.

منتشر شده

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه که در پراگ و بعد از دیدار با معاون وزیر خارجه آمریکا سخن می‌گفت در این رابطه افزود: اگر ایران تهدید خود مبنی بر خروج از پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (NPT) را عملی کند این یک نکته منفی برای امنیت جهانی خواهد بود.

معاون وزیر امور خارجه روسیه در پایان رایزنی خود با «آندریا تامپسون» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحات و امنیت بین المللی در پراگ (پایتخت جمهوری چک) در جمع خبرنگاران اعلام کرد که مسکو با مسئله خطر شکست برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران بسیار جدی برخورد می‌کند، اگر اوضاع پیرامون توافق هسته‌ای تغییر نکند.

ریابکوف هشدار داد: «اگر پادزهری برای تمایلات منفی اخیر پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پیدا نشود، ما نمی‌توانیم دورنمای تحقق بدترین سناریو در راستای از بین رفتن توافق هسته‌ای با ایران را جدی نگیریم.»

معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرد، مسکو هیچ دستورکار پنهانی یا دوگانه‌ای در روابط خود با تهران در رابطه با برنامه جامع اقدام مشترک ندارد و مواضع اصولی خود در این زمینه را صادقانه در تماس‌ها با همه طرفین، هم با آمریکایی‌ها و هم با مقامات ایرانی اعلام کرده و خواهد کرد.

ریابکوف یادآور شد که متأسفانه کشورهای اروپایی شرکت کننده در برنامه جامع اقدام مشترک (انگلیس، آلمان و فرانسه) در نشان دادن اراده سیاسی لازم برای ایجاد شرایط ادامه روابط تجاری با تهران، از جمله صادرات کالاهای مرسوم از ایران و در وهله نخست محصولات انرژی، قاطعیت لازم را ندارند.

این دیپلمات روس تاکید کرد، اگر این مسئله به سمت بهبود پیش نرود، وضعیت پیرامون برجام، بیش از پیش پیچیده خواهد شد. وی افزود، اگر مقامات تهران تهدید خود درباره خارج شدن از توافق هسته‌ای را عملی کنند، این مسئله آسیب جدی به امنیت جهانی وارد خواهد شد.

ریابکوف گفت: «ما دلایلی که ایران برای قصد کاهش میزان اجرای تعهدات خویش در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک اعلام کرده، را به خوبی درک می‌کنیم. البته ما پنهان نکرده و پنهان نمی‌کنیم که تحقق نظریه خروج ایران از برجام را درست نمی‌دانیم. چنین اقدامی آسیب جدی نه تنها به رژیم عدم گسترش هسته‌ای، بلکه در مجموع به کل سیستم امنیت بین المللی وارد خواهد کرد.»

معاون وزیر خارجه روسیه در تفسیر سفر «شیزو آبه» نخست وزیر ژاپن به تهران نیز یادآور شد که مسکو از هر تلاشی در جهت بهبود اوضاع و برقراری توازن پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) استقبال می‌کند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.