ارتباط با ما در

یک آسیب شناس در گفت و گو با جامعه ایرانی مطرح کرد؛

زندانی نشدن مردان برای مهریه دردی را دوا می‌کند؟

حریرچی می‌گوید زندانی نشدن مردان برای مهریه دردی را دوا نمی‌کند و متاسفانه سمت و سوی قانون بیشتر به سمت مردان است تا زنان جامعه.

منتشر شده

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه، گفت: «در جلسه شورای رؤسای کل دادگستری کشور، آیت الله رئیسی رئیس قوه قضائیه با اشاره بر لزوم اجرای صحیح قانون محکومیت‌های ملی و فتواهای مراجع، بر بازنگری پرونده‌های زندانیان مهریه تاکید کردند.» این سخنان به عقیده بسیاری از کارشناسان می‌تواند شرایط را برای مردان به مراتب آسان تر و در مقابل زنان را با مشکلات جدی تری در راستای تامین حقوق خود کند.

در همین رابطه امیرمحمود حریرچی فعال اجتماعی و آسیب شناس در گفتگو با جامعه ایرانی در رابطه با خواست جدید قوه قضاییه مبنی بر عدم زندانی شدن مردان برای مهریه، گفت: متاسفانه قوانین ما همگی دچار مشکل هستند و به مسائل به درستی اشاره نکرده است. حقوق و تکالیف شهروندی باید به همین قبیل بپردازد، اما اینگونه نیست. من معتقدم ازدواج‌ها در کشور ما باید بر اساس شناخت صورت بگیرد که متاسفانه اینگونه نیست. دحتر و پسر پیش از ازدواج باید مدتی باهم در ارتباط باشند و فرصت شناخت را داشته باشند تا ازاین شناخت یک همدلی ایجاد شود که بتوانند زندگی خود را شروع کنند. بازهم این شناخت نمی‌تواند به صورت کامل شکل بگیرد، ولی همین همدلی می‌تواند بسیاری از موانع را رد کند.

حریرچی با بیان اینکه ما یک پایمان را در مدرنیته و پای دیگرمان را سنت گذاشته ایم، تصریح کرد: زنان و خانواده‌های آن‌ها همه حقوق را برای دخترشان می‌خواهند و اتفاقا مهریه‌های بالایی را هم برای آن‌ها در نظر می‌گیرند و زمانی که درباره چرایی آن سوال می‌کنید، می‌گویند برای پشتوانه دخترمان است. زمانی که می‌گویم قوانین ما مشکل دارد به معنای این است که هیچ حمایتی از زنان نمی‌کند، زنانی که جدا می‌شوند به عنوان سرپرست خانوار هیچ حمایتی از سوی دولت نمی‌شوند و اکنون هم فشاری که بر روی مردان برای پرداخت مهریه بود هم روز به روز کمتر و کمتر می‌شود. زنان اگر تمامی حقوق برابر را هم داشته باشند، زمانی که جدا شدند باید مورد حمایت کامل قانون قرار بگیرد. اکنون بسیاری از مردان در زمان جدایی از بچه به عنوان گروگان استفاده می‌کنند برای اینکه زن را تحت فشار قرار دهند. خب با این شرایط چرا قوانین باید حامی مردان باشد؟

این آسیب شناس ادامه داد: اصل این خواسته جدید قوه قضاییه این است کسانی که توان پرداخت مهریه را دارند، اما نمی‌دهند باید در زندان بمانند، اما کسانی که توان پرداخت مهریه را ندارند باید از زندان آزاد شوند، اما چه کسی دارا بودن مرد را ثابت می‌کند؟ بله بازهم در اینجا زوجه باید تمکن مالی مرد را اثبات کند. این قوانین که دردی را دوا نمی‌کند. مردان می‌گویند ما توان پرداخت مهریه را نداریم و آزاد می‌شوند، اگر زن بگویند این آقا تمکن مالی دارد که بتواند مهریه را پرداخت کند، به زن می‌گویند که اثبات کن! حال زن باید دنبال این باشد تا ثابت کند که همسرش می‌تواند مهریه او را پرداخت کند، اما نمی‌کند. در جامعه مدرن زنان و مردان بعد از شناخت وارد زندگی می‌شوند و هر زمان که دیدند نمی‌توانند زندگی خود را ادامه دهند و به نوعی همدل نیستند از یکدیگر جدا می‌شوند و هرآنچه که دارند هم به طور کاملا مساوی میان آن‌ها تقسیم می‎شود. جامعه مدرن توانسته مشکلات خود را به راحتی حل کند، اما در کشور ما همچنان بحث بر سر این است که چه کسی مهریه را داده و چه کسی گرفته!. دختران ما دیگر آن دخترانی نیستند که در خانه بودند، دختران ما مستقل شده و دارای جایگاه اجتماعی هستند، طبیعی است که حق و حقوق آن‌ها نیز به مراتب متفاوت است.

حریرچی با بیان اینکه ۸۰ درصد از دادخواست‌های طلاق را زنان می‌دهند، گفت: بیشتر این زنان هم به دلیل نار ضایتی از روابط زناشویی خود درخواست طلاق می‌کنند و از آن سو مردان فکر می‌کنند زن نباید حقی در رضایت یا عدم رضایت روابط زناشویی خود داشته باشند، ما در چنین جامعه‌ای زندگی می‌کنیم، جامعه‌ای که بخش اعظم قوانین به سود آقایان است و زنان برای احقاق حقوق خود باید مدام در حال تلاش و دوندگی باشند، به همین دلیل معتقدم این خواسته جدید قوه قضاییه نیز گره‌ای از این مشکلات را باز نمی‌کند.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.