ثبت نام یک میلیون و ۵۰۰ هزار کلاس اولی از روز شنبه چهارم خرداد ماه آغاز شد و طبق اعلام حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش، آمار کلاس اولیها در سال تحصیلی جدید، ۱۰۰ هزار نفر بیشتر از سال گذشته است.
ثبت نام کلاس اولیها تا پایان شهریور و در روزهای دوشنبه و چهارشنبه هر هفته انجام میشود. البته آموزش و پرورش از خانوادهها خواسته است که ثبت نام را به روزهای پایانی تابستان موکول نکنند.
به گفته معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، براساس آیین نامه باید حداکثر تعداد دانش آموزان در کلاسهای پایه اول ۲۶ نفر باشد و ما به مدیران مدارس تأکید کرده ایم که این میزان را رعایت کنند. ثبت نام در مدارس هیأت امنایی و غیردولتی براساس شهریه مصوب انجام میشود و در مدارس دولتی رایگان خواهد بود.
وی تاکید کرد: ثبت نام در مدارس دولتی براساس محدوده جغرافیایی صورت میگیرد و خانوادهها باید مدارک احراز محل سکونت خود را در موقع ثبت نام به مدرسه ارائه کنند.
شرط سنی ثبتنام در پایه اول دبستان
حداقل سن ثبتنام در پایه اول دبستان شش سال تمام خواهد بود و مطابق اساسنامه دوره پیشدبستانی، کودکان گروه سنی چهار تا شش سال تحت پوشش برنامههای این دوره قرار میگیرند.
معاونت آموزش ابتدایی در اطلاعیهای با تأکید بر اینکه حداقل سن ثبتنام در پایه اول دبستان شش سال تمام تعیینشده است، اعلام کرد که فقط ثبتنام کودکان شش سال تمام در مدارس ابتدایی بهعنوان دانشآموز پایه اول مجاز و ثبتنام آنان در سایر مراکز از جمله مراکز پیشدبستانی ممنوع است. لذا مدیران مدارس و مراکز پیشدبستانی موظفند در ثبتنام شرایط سنی را رعایت کنند.
در مواردی که کودک شش سالهای با توجه به استانداردهای تعیینشده (سنجش بدو ورود به دبستان)، آمادگی لازم برای ثبتنام در پایه اول را نداشته باشد، سازمان آموزشوپرورش کودکان استثنایی تصمیمگیری میکند و مرجع تعیین عدم امکان ثبتنام و حضور کودک با شش سال تمام در پایه اول و صدور مجوز ثبتنام در این پایه با سنین بالاتر (در چهارچوب سن متعارف)، کمیسیون خاص منطقه، با ذکر دلایل (عدم دسترسی به مدرسه، بیماری و …) است.
سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان از ۱۸ خرداد
طرح سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان از نیمه خردادماه و بعد از ماه مبارک رمضان در بیش از ۲۲۰۰ پایگاه کلید میخورد. بیش از ۲۲۳۱ پایگاه برای ارزیابی دانشآموزان اول دبستان و همچنین پیش دبستانیها آماده فعالیت هستند.
امسال نیز نوبتگیری از طریق سیستم الکترونیکی انجام خواهد شد و والدین باید در همان مدارسی که فرزندان خود را ثبت نام میکنند نسبت به نوبتگیری زمان سنجش اقدام کنند تا به نزدیکترین پایگاه سنجش ارجاع داده شوند. مراجعه به موقع والدین برای سنجش فرزندشان ضروری است.
ارائه شناسنامه سلامت دانشآموز و انجام مراحل سنجش پیش شرط ثبت نام دانشآموزان در پایه اول است. در پایگاههای سنجش تعیین شده در سطح کشور، دانش آموزان بدو ورود به دبستان از نظر بینایی، شنوایی و آمادگی تحصیلی مورد ارزیابی قرار میگیرند.
طبق گفته رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، هر چند هزینه طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان ۳۰ هزار تومان است اما پایگاهها براساس سنجش وضعیت اقتصادی خانوادهها، به صورت رایگان و یا نیم بها نیز دانشآموزان را مورد ارزیابی قرار میدهند. حضور در پایگاههای سنجش و دریافت برگههای ثبت نام از این مراکز اجباری است.
ثبت نام در مدارس شاهد
زمان ثبتنام مدارس شاهد نیز از چهارم خرداد برای ورودی پایه اول ابتدایی آغاز شده است. متقاضیان ورود به مدارس شاهد الزاماً باید به سایت سجا مراجعه و بر اساس کد ملی و اطلاعات دریافتی، مرحله اول ثبتنام را انجام دهند. مراجعین قبل از دریافت کد رهگیری نباید از سایت خارج شوند، زیرا اگر کد مذکور را دریافت نکنند ثبتنام آنها قطعی نخواهد بود.
تمام دانشآموزانی که بر اساس شرایط قانونی، شرایط ورود به مدارس را دارند میتوانند در مدارس شاهد ثبتنام کنند و هیچ منعی برای آنان وجود ندارد اما به لحاظ اولویتهای اعلامی، افراد متناسب با اطلاعاتی که ارائه میدهند میتوانند در مدارس شاهد ثبتنام کنند.
با توجه به ظرفیت مدارس شاهد، اولویت اول با فرزندان شاهد، جانبازان و ایثارگران است و در مرتبه بعد جامعه ایثارگری و سپس دانشآموزانی که به لحاظ فرهنگی، علمی، هنری و ورزشی دارای توانمندیهایی بودند و یا فرزندان خیران مدرسهساز میتوانند در اولویتهای بعدی قرار داشته باشند.
به گفته مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش، برگزاری هرگونه آزمون ورودی به مدارس شاهد را منتفی است و هیچگونه آزمون ورودی انجام نمیشود و فقط همان شرایطی که عنوان کردیم؛ در پایه اول فقط شرایط سجلی و در پایههای بعدی تنها شرایط اعلامی، اعمال میشود.
رزاقی در پاسخ به اینکه آیا در کلانشهرها محدوده جغرافیایی هم مطرح است؟ گفت: محدوده جغرافیایی وجود ندارد. اما اگر چیزی در این خصوص مطرح شود مربوط به سیاست استانها است، امسال بهطور خاص تمام مراحل ثبتنام بر عهده استان است و آنها نیز با توجه به سقف ورودی مدارس و کلاسها ثبتنام میکنند، تأکید میکنم کلاسها نباید بیش از ۳۰ نفر دانشآموز داشته باشند، اما در موارد خاص میتوانند یک یا دو نفر به این آمار اضافه کنند.
وی درباره میزان شهریه در مدارس شاهد اظهار کرد: هزینه کمک سرانه دانش آموزان شاهد را بنیاد شهید تقبل میکند، اما هزینه دانش آموزان آزاد را والدین پرداخت میکنند و امسال در حدود ۲۰ درصد افزایش شهریه داشتیم.
ثبتسفارش کتابهای درسی
ثبت سفارش اینترنتی کتب درسی کلاس اولیها از طریق سامانه www.irtextbook.ir یا www.irtextbook.com از ۲۳ تیرماه شروع می شود و تا پنجم شهریور ماه ادامه خواهد داشت.
دانشآموزان و اولیای آنان، در صورت تمایل میتوانند از طریق سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی نسبت به ثبت سفارش انفرادی اقدام کنند.
برای ورود به سامانه کد ملی دانشآموز، نام کاربری و شش رقم سمت راست شماره سریال شناسنامه دانشآموز، “رمز عبور” ورود به سامانه است.
کتابهای درسی دانشآموزان دورههای تحصیلی آموزش ابتدایی، متوسطه دوم شاخههای فنی و حرفهای، کاردانش، رشته معارف اسلامی و کتابهای درسی تکمیلی دوره اول متوسطه ویژه دانشآموزان استعدادهای درخشان، از طریق مدرسه محل تحصیل آنان که در سفارش دانشآموز قید شده است، توزیع میشود.
دانشآموز یا اولیای دانشآموز صرفاً موظف به پرداخت هزینه کتاب درسی برابر با قیمت پشت جلد (ثبت شده در سامانه) هستند و دریافت هرگونه وجه اضافی ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.
دریافت کمک های مردمی شرط ثبت نام نیست
عبدالرضا فولادوند، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در جلسه ساماندهی و ستاد ثبت نام آموزش و پرورش شهر تهران با تاکید بر اینکه دریافت کمکهای مردمی شرط ثبت نام نیست گفت: دریافت کمک های مردمی شرط ثبت نام نیست، ثبت نام یکی از مهمترین مباحث و عملیاتی است که باید برای آمادگی آغاز سال تحصیلی جدید کلید بخورد. باید تلاش کنیم تا در جهت کسب رضایتمندی شهروندان قدمهای موثری برداشته شود.
وی با اشاره به حضور در مناطق و پیگیری پروژه مهر ۹۸ افزود: بخشی از پروژه ثبت نام و ساماندهی مربوط به نیروی انسانی است. علی رغم کمبود نیرو، جای نگرانی نخواهد بود.
۱۷ توصیه به والدین برای انتخاب مدرسه فرزندشان
یکی از دغدغههای مهم والدین، انتخاب مدرسه خوب است و معیارهای خانوادههای مختلف برای خوب یا بد بودن یک مدرسه متفاوت است. علیاکبرزین العابدین، یک معلم و نویسنده کودکان است که در یادداشتی، توصیههایی برای انتخاب مدرسه داشته و شاید به والدین در انتخاب مدرسه موردنظرشان کمک کند:
۱- اولاً هیچ مدرسهای پیدا نمیکنید که همه آرزوهای شما را برای فرزندتان برآورده کند. چون به تدریج نگرش شما به تربیت آنها عوض خواهد شد. مدرسهها را هم آدمها اداره میکنند و آدمها هم در معرض نوسانات فکری، مالی، جسمی و روانیاند.
۲- بروید گوشهای بایستید و بچههای مدرسهای را که کاندیدای شماست بعد از تعطیلی نگاه کنید. ببینید بچهها از قفس آزاد شدهاند یا از سفر باز میگردند؟
۳- از مسئولان مدرسه اجازه بخواهید داخل مدرسه را ببینید. زمانی که مدرسه دایر است و کلاسها برقرار است زنگ تفریح و کلاسها را ببینید. اگر با دلایل غیرمنطقی چنین اجازهای ندادند یک جای کار میلنگد.
۴- اگر در راهروهای مدرسه راه رفتید و دیدید چند بچه بیرون کلاس مثل نهال خمیده اخراج شدهاند و کسی به امورشان رسیدگی نمیکند، این مدرسه روی هواست.
۵- اگر جیکی از کلاسها در نمیآمد و فقط صدای معلمها میآمد، یعنی فاجعه؛ همه چیز دارد دیکته میشود . اگر از کلاسها سر و صدای بچهها بلند بود و کسی هم دعوایشان نمیکرد یعنی مشغول کار و فعالیت لذتبخش هستند.
۶- خدا کند مدرسهای که انتخاب میکنید معلمانش به غیر از گچ و ماژیک از فیلم و نمایش و نقاشی و انواع کارهای دستی و کتاب و مجله غیردرسی و موسیقی هم برای یادگیری استفاده کنند.
۷- آدم حاضر است جانش را بدهد برای مدرسهای که «گروه» در آن مهم است نه فرد. یعنی فعالیتهای بچهها در بستر گروهها باشد تا بچهها تک به تک با هم رقابت نکنند و به جنگ هم نروند تا در بزرگسالی هم بلد باشند با آدمهای دیگر کار کنند.
۸- این چند نقطه را با دقت رصد کنید: آزمایشگاه، کتابخانه، کارگاه. نه که مثل تشکیلات دانشگاه هاروارد مجهز و بزرگ باشند؛ ببینید دارند خاک میخورند یا فعال هستند؟
۹- اگر بر دیوارهای مدرسه عکس و اسم همه بچهها بود خوب است اما اگر فقط رتبههای اول و دوم و سوم را دیدید، هشدار میدهد که فضای مقایسه بچههاست.
۱۰- مثل گالری تابلوهای افتخارات مدرسه را تماشا کنید. اگر تمرکزشان بر آزمونهای انتشارات کمکآموزشیهاست یا فقط قبولی کنکور (آن هم بدون ذکر رتبه و محل دانشگاهها) از آنها بترسید. اینها فهمیدهاند که تن و بدنمان میلرزد بچهمان نمره نیاورد. این مدرسهها بچهها را ابزار ترقی خود میدانند.
۱۱- معمولا افتخارات خاص هنری و ورزشی بچهها مال مدرسه نیست؛ مثلاً طلای مسابقات شنای کشوری یا رتبه اول تکنوازی استان و حتی رتبه دو رقمی کنکور. بخش زیادی از این موفقیتها محصول برنامهریزی خانوادههاست و کلاسهای بیرون. کافی است مدرسه به آنها بها بدهد و تشویقشان کند.
۱۲- از خانوادههای آنجا پرسوجو کنید که تنبیه و تشویقها چطوری است؟ اگر به بچهها «باج» میدهند که صدای پدر و مادر درنیاید، طرفشان نروید. اما اگر حمایتگر هستند ولی بچه را مسئولیتپذیر بار میآورند، «جواب» است.
۱۳- از پدر و مادرهای آنجا بپرسید آیا انجمن اولیا و مربیانشان تزیینی است یا وسط گود؟ اگر دومی بود یعنی بعداً که بچه شما آنجا درس بخواند و حرفی داشته باشید، خوب شنیده میشود.
۱۴- از مدیر مدرسه سوال کنید در این اطراف چه مدرسههای دیگری را پیشنهاد میکند؟ اگر بر اساس مشخصات بچه شما راهنمایی کرد، خودش و مدرسهاش را دودستی بچسبید. اگر مدرسهای را قابل ندانست یا کلا اهمیت نداد شما هم به مدرسهاش اهمیت ندهید.
۱۵- اگر کسی گفت: «مدرسه مدرسه است. مگر ما کجا درس خواندهایم و بزرگ شدهایم؟» هر چند معلوم نیست روند رشد ایشان قابل دفاع باشد؛ اگر معنیاش این است که وقتی سفر میرویم لازم نیست در هتل پنج ستاره سوپر دولوکس اقامت داشته باشیم حرفش را با طلا باید نوشت اما اگر منظور این است که با زن و بچه برویم وسط جنگلی بخوابیم که موقع خواب خرسها هم ممکن است خر و پف کنند، خندهدار است.
۱۶- به نام مشهور مدرسهها اکتفا نکنید. بعضیها دارند نان سالهای قبلشان را میخورند و برخی هم تبلیغ خوب کردهاند. شما با معیارهایی که در تربیت فرزندتان با ارزش میدانید پیش بروید. بسیاری از مدرسههای محلی بی اسم و رسم خاطرهی ابدی آدمها شدهاند.
۱۷- برای اینکه توقعمان را میزان کنیم ببینیم هر کداممان در حرفهای که شاغل هستیم چند گل به سر این مُلک زدهایم که حالا مدرسهها ما را گلباران کنند!