ارتباط با ما در

هانی زاده در گفت وگو با جامعه ایرانی تشریح کرد:

وزیرخارجه عمان در سفر خود به ایران حامل چه پیامی بود؟

منتشر شده

روز دوشنبه هفته جاری، یوسف بن علوی، وزیرخارجه عمان در سفری از غیرمنتظره و از پیش تعیین نشده به ایران سفر کرد و با ظریف همتای ایرانی خود دیدار و گفت و گو کرد.  یک روزنامه عربی اما مدعی شد وزیر خارجه عمان در این سفر به همتای ایرانی خود پیامی از جانب آمریکا تحویل داد. اما وزارت امور خارجه ایران، با صدور بیانیه‌ای رسمی، بدون ارائه جزئیات گفتگو‌های ظریف و بن علوی، اعلام کرد که دو طرف «در خصوص روابط دو جانبه و مهمترین مسائل منطقه‌ای و بین المللی» تبادل نظر کرده‌اند. این سفر در حالی صورت گرفته است که تنش‌ها میان ایران و آمریکا تا حدودی بالا گرفته است.

حسن هانى زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت: وگو با جامعه ایرانى با اشاره به سفر ناگهانى اخیر وزیر خارجه عمان به ایران گفت: سفر ناگهانى یوسف بن علوى وزیر خارجه عمان به کشورمان این پرسش را مطرح کرد که چه موضوعى در پشت پرده این دیدار ناگهانى وجود دارد. گزینه هاى متعددى هم براى پاسخ به این سوال وجود دارد، اما محتمل‌ترین گزینه این است که یوسف بن علوى نامه اى از سوى رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ به مقامات ایرانى منتقل کرده است و مفاد آن در رابطه با این است که مقامات آمریکا خواستار مذاکره با ایران بدون هیچ پیش شرطى است.

هانى زاده ادامه داد: در واقع این دیدار و رفت و آمد‌ها به نوعى میخواهد بحران و جنگ روانى ایجاد شده که تاثیر خود را روى منطقه و جهان گذاشته است را به نحوى کاهش دهد. عمان همواره نشان داده است که روابط خوبى را با تهران و واشنگتن دارد و سعى دارد تا در این بین میانجیگرى هاى مثبتى را هم انجام دهد. حتى در توافق برجام هم نقش پادشاهى عمان بیش از پیش پررنگ بود. اکنون با توجه به اوج گرفتن تنش‌ها میان ایران و آمریکا، عمان که کشورى با سیاست هاى متعدل است سعى دارد تا به نوعى این تنش‌ها را کاهش دهد. به همین دلیل معتقدم یوسف بن علوى در سفر اخیر خود به ایران نامه اى از مقامات آمریکا را همراه با خود آورده است.

این کارشناس خاورمیانه با بیان اینکه مواضع تند آمریکا نسبت به کشورمان کمى کاهش داشته است، تصریح کرد: ترامپ بعد از تهدیدهاى تند به این نتیجه رسیده است که این تهدید‌ها به جایى نمیرسد به همین دلیل مواضع خود را تغییر داده است. آمریکا سیاست چماغ و هویج را در پیش گرفته است و پس از حضور نظامى در خلیج فارس به این نتیجه رسیده است که ایران را وادار به مذاکره با آمریکا کند. خواسته مشخص آمریکا از ایران است که با اسرائیل کارى نداشته باشد، با محور مقاومت همکارى نکند، در فلسطین تحرکى نکند و …. آمریکا سعى دارد تا متشنج کردن فضا علیه ایران به نوعى طرح معامله قرن را رقم بزند.

هانى زاده ادامه داد: نقش عمان همواره مثبت بوده و به دلیل سیاست هایى که دارد همیشه مورد احترام ایران و سایر کشور‌ها قرار داشته است. تاکنون توانسته بسیارى از بحران‌ها را حل و فصل کند و به همین دلیل انتظار مى رود در بحران پیش آمده میان ایران و آمریکا نیز بار دیگر بتواند از جایگاه نفوذ و قدرت خود استفاده کند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.