در روزهای گذشته پخش آهنگ جنتلمن از ساسی مانکن در برخی از مدارس کشور و انتشار آن در فضای مجازی با انتقاد برخی از مسئولان مواجه شد، انتقاداتی تند که حتی برخی از مسئولین سعی کردند برای حفظ سمت و جایگاه خود، نه تنها برخورد های لازم را صورت دهند بلکه صورت مسئله را هم پاک کنند. واکنشهایی که البته خشم شهروندان و کارشناسان حوزه تربیتی در حمایت از دانش آموزان را هم به همراه داشت.
اکنون سوال اینجاست علیرغم مشکلات بسیاری که در برخی مدارس و سیستم آموزشی کشور اعم از بیکیفیت بودن کتب درسی، پایین بودن سطح تدریس بعضی از معلمان، نبود وسایلی برای تامین گرمایش و سرمایش دانشآموزان، بافت فرسوده برخی کلاسهای درس، کمبود محیطهای آموزشی و ورزشی و… دیده میشود آیا طرح و پرداختن به اجرای یک آهنگ در بعضی از مدرسهها، موضوع اولویتدار سیستم آموزشی ما است؟
در همین رابطه، محمداسماعیل سعیدی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به جامعه ایرانی گفت: نظام آموزشی ما اشکالات و ایرادات اساسی بسیاری دارد که باید رفع شود. به نظر میرسد آهنگهایی که در مدارس پخش میشود فقط برای این است که ذهن مردم را از مسائل و مشکلات اصلی منحرف کنند.
وی تصریح کرد: ما شاهد این هستیم که مدارسی در کشور وجود دارند که فاقد استانداردهای کافی هستند. از طرفی دیگر، خبرهایی به ما رسیده که مدارس مناطق محروم علیرغم اینکه امکانات کافی ندارند از خانواده دانشآموزان شهریه هم دریافت میکنند.
سعیدی با اشاره به مسائل و مشکلات حقالتدریسیها افزود: حقالتدریسیها که چندین سال است با مشکل مواجه هستند یکی از مهمترین دغدغهها در نظام آموزشی کشور هستند. در خصوص مشکلات آنها علیرغم اینکه قانون تصویبشده داریم اما هنوز اجرایی نشده و به دلیل عدم نگارش آییننامه، تاکنون این زحمتکشان بلاتکلیف ماندهاند.
نماینده تبریز بیان کرد: برخی از مدارس اقدام به استخدام معلمهای بازنشسته میکنند در حالی که جوانان ما در جامعه به دنبال شغل و تدریس هستند و باید اولویت در استخدام، معلمان جوان باشند.
وی گفت: بلاتکلیفی حقالتدریسیها، عدم پرداخت سرانه مدارس، عدم پرداخت سهمیه تغذیه، نبود استانداردهای کافی در ساخت مدارس در مناطق محروم، دریافت شهریه از سوی مدیران مدارس از جمله مشکلات مهم در سیستم آموزشی ما است.
سعیدی در پایان خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم مسائل و دغدغه مدارس کشور را بررسی کنیم مشکلاتی که گفته شد از مهمترین ایرادات سیستم آموزشی کشور محسوب میشوند که باید هرچه سریعتر حل شوند. پرداختن به مسائلی از قبیل پخش آهنگ در برخی مدارس، بحث حاشیهای است و به قدری جدی نبود که مجلس شورای اسلامی بخواهد به آن ورود کند. مجلس، محلی برای بررسی حاشیهها نیست و امیدوارم وزیر آموزش و پرورش بیش از پیش به کمبودهای فیزیکی و نرمافزاری مدارس توجه داشته باشد.