ارتباط با ما در

حریرچی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی بررسی کرد؛

تشدید مجازات‌های اسیدپاشی می‌تواند بازدارنده باشد؟

حریرچی فعال اجتماعی می‌گوید تشدید مجازات‌ برای اسیدپاش‌ها تا زمانی که ریشه مشکلات اجتماعی حل نشود نمی‌تواند مشکلی را حل کند و قوانین کارایی خود را از دست می‌دهند.

منتشر شده

جزئیات طرح «تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن» در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس به تصویب رسید. این خبری بود که فاطمه حسینی نماینده مردم تهران آن را اعلام و تاکید کرد که با این تصویب، رسیدگی به این موضوع و جزئیات آن با سرعت بیشتری ادامه پیدا خواهد کرد.
سوال اما اینجاست که قوانین تا چه اندازه می‌توانند بازدارنده باشند؟ آیا به روز شدن قوانین و برخورد شدیدتر با اسیدپاش‌ها تا چه میزان می‌تواند در کم شدن این قبیل خشونت‌ها جلوگیری کرد. در مواردی همچون مواد مخدر، قتل، تجاوز و … قوانین سخت‌تر و مجازات‌ها بیشتر شده است اما هیچ یک نتوانسته از بروز چنین اتفاق‌هایی جلوگیری کند. بسیاری از اسیب‌شناسان عقیده دارند که قوانین نمی‌توانند به طور کلی بازدارنده باشند و باید ابتدا مشکلات ریشه یابی شود تا بعد از آن قوانین بتوانند تاثیرات خود را داشته باشند.

امیرمحمود حریرچى کارشناس مسائل اجتماعى در گفت‌وگو با جامعه ایرانى، در رابطه با طرح تشدید مجازات اسیدپاش‌ها و میزان بازدارندگى این قبیل طرح ها، گفت: این طرح از مسائل قدیمى مجلس است و اگر خاطرتان باشد تحت عنوان نهى از منکر در اصفهان دست به اسیدپاشى به صورت زنان کردند و صدمه بسیار زیادى هم به جامعه وارد کردند، در آن زمان اتفاقا مى گفتند که باید مجازات هاى سنگینى را هم براى این ها داشته باشیم تا بدانند عواقب کارشان چیست. در دنیاى امروز مجازات خشونت روز به روز بیشتر مى شود زیرا خشونت امنیت و آرامش را از بین میبرد و یکى از بدترین خشونت ها بعد از آزار و اذیت کودکان بحث اسید پاشى است.

حریرچى ادامه داد: اسیدپاشى باعث نابودى فرد مى شود که عموما به دلایل مختلفى رخ مى دهد و یک تهدید همیشگى است که معمولا هم براى زنان رخ مى دهد. متاسفانه بسیارى از آسیب دیده ها فرد اسیدپاش را مى بخشند، دخترانى که صورت و زندگیشان نابود شده است اما زمان مجازات مى گویند ما میبخشیم! اصلا چرا باید چنین مواردى را ببخشید؟ اسید پاشى مانند قتل برنامه اى از پیش تعیین شده است و فرد از مدتها قبل براى آن نقشه مى کشد، مانند قتل! خب چرا نباید مجازات چنین اتفاق هایى تشدید شود. اما مشکل در این جا است که قوانین نمى توانند بازدارنده باشند.زیرا وقتى کسى هم کسى را مى کشد مى داند که مجازات او اعدام است اما در برخى مواقع هم فردى قتلى را مرتکب مى شود اما مجازاتى به همراه ندارد. یا دیه مى دهند یا سلبریتى‌ها را  مى برند و باعث بخشش مى شوند. به همین راحتى از کنار مجازات سخت او مى گذرند.

این آسیب شناس در ادامه با اشاره به اینکه تا زمانى که شرایط مناسب بر جامعه حاکم نشود خشونت ها ادامه خواهد داشت و قوانین هم نمى توانند کارى انجام دهند، تصریح کرد: ما قوانین را تصویب و مجازات ها را بیشتر کنیم باز هم تاثیرى نخواهد داشت، زیرا ریشه بروز خشونت ها را بررسى و رفع نکرده ایم. فقر بیکارى عدم آزادى هاى فردى و اجتماعى، نبود شادى، اعتیاد و کاهش امید در جامعه همه و همه باعث بروز خشونت در جامعه مى شوند و تا زمانى که ما درصدد حل این معضلات نباشیم خشونت ها ادامه پیدا مى کند و در پى آن مجازات ها نیز بى اثر مى شود، به همین دلیل مسئولان علاوه بر قوانین بازدارنده باید به فکر ریشه خشونت ها و حل آنها نیز باشند.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.