حجتالاسلام حسن روحانی رئیسجمهور صبح امروز (شنبه) در همایش یکصد سال تربیت معلم در ایران که در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت: بسیار خوشحالم که هفته معلم در آستانه فرارسیدن ماه رحمت و مغفرت الهی قرار گرفته است.
وی گفت: یکی از دلایل عظمت ماه رمضان علاوه بر فضیلتهایی که دارد نزول قرآن در آن ماه است.
روحانی افزود: قرآن کتاب هدایت انسانها در مسیر سعادت بشریت است و یکی از دلایل عظمت ماه رمضان، شب قدر است که بهتر از هزار ماه است.
رئیس جمهور تصریح کرد: همه ویژگیهای بزرگی که در ماه مبارک رمضان قرار داده شده است اعم از اینکه ماه روزه گرفتن است، ماه بهار قرآن و ماه شب قدر است، به یک نسبت در مدرسه، کلاس، تعلیم و تربیت هم وجود دارد.
وی ادامه داد: فضای ماه رمضان توجه به آسمانها و مستمندان است، ماه تعاون، همکاری، برابری، برادری و کنار هم قرار گرفتن است. همه اینها یک حدی برای فهم و درک کلاس درس هم میتواند باشد چراکه کلاس درس کلاس تعلیم و تربیت است.
روحانی بیان کرد: تمام معلمان، هم معلم هستند و هم مربی. در واقع آنها مربیان جامعه ما هستند. بعضی از معلمین در مدرسه محبوب هستند و محبوبیت آنها هم با یکدیگر متفاوت است. برخی خیلی محبوبیت دارند که حالا ممکن است آن فرد که خیلی هم محبوب است معلم ریاضی باشد اما باید گفت که آن معلم ریاضی است که میتواند مربی باشد.
رئیس جمهور با بیان اینکه کلاس درس میتواند برای معلم شب قدر به حساب آید، افزود: اگر معلمی با رفتار، اخلاق و تعلیمی که دارد فقط یک نفر را هدایت کند و اگر کلاس درسی باشد که معلم بتواند روحیه آن دانشآموز و نوجوان را به سمت خدا متحول کند این کلاس ارزش شب قدر را دارد.
وی گفت: اگر سربازی در مرزهای کشور برای حراست و پاسداری از مرزها، شب را به صبح رساند، بنا بر روایتی که از پیامبر (ص) داریم آن شبی که سرباز سپری کرده است برابری با شب قدر میکند. معلم هم از مرزهای اخلاق کشور حفاظت و حراست میکند بنابراین هر شب آن قدر است. بنابراین جایگاه معلمان جایگاه ویژه ای است و با هیچ وسیله مادی اجر معلمان قابل جبران نیست.
روحانی بیان کرد: اولین معلم خداست. ائمه خدا، عالمان و صالحان همه معلم هستند، بنابراین جایگاه معلم جایگاه بسیار بالایی است و شاید بهترین نمونه معلمان همان مرد نکویی باشد که به یاد شهادت وی روز معلم را نامگذاری کردند یعنی علامه شهید مرتضی مطهری.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: شهید مطهری جزو استثناهای تاریخ روحانیت و دانشگاهها بود. او بسیار مخلص، مؤثر و دلسوز بود و واقعاً به صورت مستمر نظارت داشت بر اینکه در کجاها شبهه وجود دارد، در کجاها ذهن جوانان را منحرف میکنند که بتواند برای آنها مقاله بنویسد و سخنرانی کند.
وی با بیان اینکه بهترین عزیزان ما را در همان سالها و ماههای اول انقلاب اسلامی به صورت حساب شده از ما گرفتند، گفت: بهترین الگو برای همه معلمان سراسر کشور، تلاش، رفتار و افکار علامه شهید مطهری است که شما میبینید کتابهای او پس از این همه سال همچنان هدایتگر، روشنگر و حلال مشکلات است. شاید جایگزین کردن شهید بهشتی و مطهری بسیار سخت و مشکل است.
روحانی گفت: حوادث داخل کشورمان به ما آموخت که معلمان و مدارس وظیفه بزرگی در برابر حوادث طبیعی غیر مترقبه کشور دارند.
رئیس جمهور افزود: در دولت دوازدهم مصلحت خداوند بوده است که بالاترین زلزله تاریخ ایران و همچنین بزرگترین سیل تاریخ ایران را هم دیدیم. یعنی زلزله کرمانشاه با آن ریشتر مخربش به گفته محققان در ۱۰۰ سال اخیر در تاریخ ایران تا این حد سابقه نداشته است و سیل فروردین ماه نیز قطعاً در ۱۰۰ سال اخیر ما نظیر نداشت و برخی هم میگویند در تاریخ هزار ساله کشورمان بی سابقه بود.
وی با اشاره به اینکه در این صد سال سابقه نداشته که ناگهان حدود ۲۸ استان کشورمان گرفتار سیل شوند، خاطرنشان کرد: بنده نمیدانستم که با کدام استاندار باید تماس بگیرم و زمانی از ظهر نشستم و با استاندارها درباره سیل صحبت کردم که تا ساعت ۱۲:۳۰ شب این مکالمات طول کشید.
روحانی با تأکید بر اینکه در حوادث غیر مترقبه باید معلمان کنار مردم باشند، تصریح کرد: بنده این نکته را به وزیر آموزش و پرورش گفتم که هر جا حادثهای غیرمترقبه رخ داد و مردم در چادر قرار گرفتند، یک چادر در آنجا باید متعلق به آموزش و پرورش باشد و باید به نوبت معلمان به آنجا سر بزنند و تقسیم کار میان آنان شود.
رئیس جمهور اظهار داشت: ممکن است آن کلاس درس یک کلاس درس معمولی مدرسه نباشد اما زمانی که معلم بالای سر بچهها باشد، آنها احساس آرامش میکنند چرا که با معلم خو دارند و معلم با آنان حرف میزند و به آنان دلداری میدهد.
وی تأکید کرد: حضور معلم و دبیر در کنار مردم و حتی حضور استاد دانشگاه در کنار دانشجویان در این شرایط بسیار متفاوت است تا اینکه آنان ببینند که در بیابان رها شدهاند و یک چادری با امدادهای ضروری برای آنان وجود دارد و باید صبح را به شب و شب را به صبح برسانند.
روحانی با بیان اینکه ما باید به دانش آموزان مهارت لازم در برابر حوادث را بیاموزیم، ادامه داد: البته درباره زلزله معمولاً در مدارس برنامههایی وجود دارد و آموزشهایی میدهند که باید این مهارتها را دقیقتر کنیم و درباره سایر مسائل همچون سیل هم باید این مهارتها به افراد آموزش داده شود. چرا که مهارت لازم برای مواجهه با حوادث، درد و غم را کم میکند.
وی افزود: یکی از مهارتهایی که مدارس باید به دانش آموزان در تمام سطوح بیاموزد، آشنایی آنان با حوادثی است که در کشور پیش میآید. چرا که کشور ما هم روی خط زلزله است و از لحاظ اقلیمی هم شرایط متفاوتی دارد و همچنین خشکسالی، شن و گرد و غبار دارد.
رئیس جمهور با اشاره به ضرورت مهارت آموزی برای حضور در بازار کار، تصریح کرد: یک نفر از دانشگاه فارغ التحصیل میشود و سپس در جامعه منتظر میماند تا ببیند کدام وزارتخانه اعلام میکند که کارمند میخواهد تا بلکه آنجا استخدام شود و اگر هم استخدام نشود، میگوید من بیکارم. در حالی که مگر ما دانشگاه درست کردهایم که فارغ التحصیلان دانشگاه کارمند اداری شوند؟
وی ادامه داد: مگر هر کسی که مدرسه میرود و دیپلم میگیرد باید حتماً کنکور دهد؟ مگر در دنیا و جهان غرب و شرق اینگونه است؟ مگر در همه جای دنیا بچهها پس از مدارس به دانشگاهها میروند؟ بلکه صرفاً تعدادی از آنان به دانشگاهها میروند.
روحانی گفت: ما فکر میکنیم که حتماً باید به دانشگاه برویم و بعد از لیسانس، فوق لیسانس و دکترا بگیریم و بعد هم می شویم دکتر بیکار!
رئیس جمهور اظهار داشت: در یک دانشگاه بزرگ در اروپا ببینید که کسانی که در دانشگاه دوره دکترا را میگذرانند، به تعداد انگشتان یک دست است و نهایتاً ۵ نفر هستند اما بروید ببینید دانشگاههای ما چه خبر است و همین جور درس میخوانند.
وی افزود: ما در هر مقطعی باید نیازمندی جامعه را نگاه کنیم مثلاً ببینیم در یک کارخانه چه تعداد نیروی کار مورد نیاز است و یا اینکه در کشاورزی محاسبه کنید چند مهندس کشاورزی و یا متخصص ماشین آلات کشاورزی لازم است و همه نباید صرفاً مهندس کشاورزی شوند بلکه کشاورزی مراحل گوناگونی دارد و باید به نسل جوان هم مهارت بیاموزیم و هم آنکه آنان باید بدانند که تنها راه زندگی، استخدام دولتی نیست.
روحانی تأکید کرد: البته باید همه با توجه به نیاز جامعه تحصیل کنند و به تحصیل تشویق شوند و البته باید به آنان مهارت هم آموخته شود.
وی با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش برای مهارت افزایی دانش آموزان میتواند با دیگر وزارتخانهها و نهادها همکاری کند، ادامه داد: مثلاً آنان میتوانند با صنعت، کشاورزی، مراکز خدماتی، وزارت اطلاعات و فضای مجازی برای این موضوع شریک شوند.
رئیس جمهور تصریح کرد: ما باید در پایان دبیرستان یک نفر را تحویل جامعه دهیم که یک کاغذ در دستش باشد و از سوی دیگر دستان پرقدرت و ذهن خلاقش باید یک نوع مهارت را بلد باشد تا بتواند مشغول کار شود و اگر هم علاقه به ادامه تحصیل داشت، این کار را انجام دهد و اشکالی ندارد.
روحانی با تأکید بر اینکه مهارت شغلی و کاری طبق ذوق و سلیقه افراد ضروری است، خاطرنشان کرد: مدارس ما باید در این زمینه متحول شوند و بنده بارها با وزیر قبلی و وزیر فعلی آموزش و پرورش به صورت مفصل درباره این ضرورت صحبت کردهام و از سوی دیگر باید به نوع تعلیم و تربیت دانش آموزان فکر کنیم و باید از معلمان ماهر برای این تحولات استفاده شود.
وی افزود: متأسفانه مدل تدریس ما به این صورت است که یک کتاب را فصل به فصل آموزش دهیم و در نهایت هم دانش آموز، آن مطالب را حفظ کند و در امتحان هم آنان را بنویسد که این سیستم آموزش و پرورش، روشی بسیار قدیمی است. روش تحصیل در دنیا اینگونه نیست بلکه همه دانش آموزان باید صاحب نظر باشند و بتوانند نظر دهند و نقد کنند. متأسفانه دانشگاههای ما هم همین حالت را دارند.