ارتباط با ما در

وزیر کشور

خسارات سیل به منازل و مزارع مردم تامین خواهد شد

منتشر شده

وزیر کشور با بیان اینکه در حال حاضر در کل خوزستان بیش از ۲۰۰ روستا به نوعی دچار ابگرفتگی شدند و بین ۹۶ تا ۱۰۰ موردشان غرق در آب هستند، گفت: مصوب کردیم افرادی که میتوانند ۳تا۴ ماه خانه اجاره کنند و دولت اجاره بها را پرداخت می‌کند.

عبدالرضا رحمانی فضلی درباره اخرین وضعیت مناطق سیل زده، کشور، گفت: در حال حاضر در خوزستان نیروهای ما وسعت زیادی از جغرافیا را مدیریت می کنند تا مانع خسارات زیاد به اهالی شود.

وی بااشاره به سرریز آب به سمت اهواز از یکی از کانال های فرعی کشاورزی گفت: این موضوع برخی خیابان های حاشیه ای شهر اهواز را دچار اب گرفتگی کرد، اما به مساکن نفوذ پیدا نکرد. با استقرار نیروها کانال مسدود شد.

وی افزود: روز گذشته با وزیر نیرو درباره وضعیت دشت ازدگان و رودخانه های دز و کارون جلسه ای داشتیم که باید در بالادست و حوزه خروجی سدها تصمیماتی گرفته می شد که خوشبختانه در خروجی رودهای کارون، کرخه و دز تصمیمات مناسبی گرفتیم که حجم ورودی دشت و سد را کم می کند و می‌توانیم با مدیریت بهتر ظرف یک تا سه روز آینده جلو خسارات احتمالی در اینده را بگیریم و سپس با تحلیل درست تصمیمات جدیدی اتخاذ شود.

رحمانی فضلی ضمن تشکر از تلاش مردم اهواز، سوسنگرد، بستان، حمیدیه و … ادامه داد: به ویژه باید از روستاییان تشکر کرد که مجبور شدند محل زندگی شان را ترک کنند. بیش از ۹۰ درصد روستاها در این منطقه تخلیه شدند، اما مردم در مدیریت این سیل مشارکت مناسبی کردند و با کمک آنها توانستیم این دریای وسیع آب را مدیریت کنیم. صیانت مردم از حریم زندگی شان جای تقدیر دارد. مردم در همه نقاط کشور با وحدت و انسجام همکاری می‌کنند.

وزیر کشور همچنین با بیان اینکه کمک‌های مردم از سراسر کشور به اینجا رسیده است، گفت: استان‌های معین پنج گانه خوزستان تجهیزات و امکانات را منظم به این منطقه ارسال می‌کند و امکانات تحت یک فرماندهی واحد می رسند. از طرفی ستادها و کاروان های اربعین هم در منطقه مستقر شدند و تاکنون حدود ۵۵ هزار غذا توسط موکب ها توزیع شده است.

رحمانی فضلی بااشاره به تشکیل جلساتی با رویکردهای متفاوت گفت:‌ تصمیماتی که ابلاغ شد ظرف یکی دو روز می تواند در پایین اوردن حجم سیلاب و پیشگیری از خسارات تاثیر خوبی بگذارد. در این مدت هم مردم کمک کردند و با لطف و ایثار مردم توانستیم هم در حوزه امنیت، هم در حوزه تامین منابع و امکانات و هم در حوزه مشارکت با پشتیبانی مردم کار کردیم و خواهشم این است که این پشتیبانی ادامه یابد.

وی با بیان اینکه ۱۱ سد در خوزستان موجود است، گفت: دو سد دز و شهید عباسپور قبل از پیروزی انقلاب و ۹ سد دیگر بعد از انقلاب ساخته شدند. در حال حاضر بیش از ۱۸ میلیارد مترمکعب آب را در این سد ها ذخیره شده است و اگر در شرایط کنونی این میزان آب در پشت سد ها نبود، خوزستان به دریاچه بدل شده بود. بنابراین این سدها می‌توانند به کاهش خسارات کمک کنند، سیلاب را تنظیم کرده و وضعیت توسعه ای منطقه در حوزه صنعت، کشاورزی و … کمک کنند.

وزیر کشور در ادامه صحبت هایش بااشاره به ارسال گزارش نهایی خسارات به رییس جمهور  اظهار کرد: روز چهارشنبه در دولت مورد بررسی و تصویب قرار می گیرند. یکی از نگرانی های بحق مردم تامین خسارات منازل و مزارع شان است که ما تامین خواهیم کرد.

رحمانی فضلی این را هم گفت: وقتی می گوییم مردم در آرامش حمایت و کمک می کنند به این معنی نیست که نگرانی و ناراحتی ندارند. به هر حال مردمی که تا دیروز در خانه خود زندگی می کردند و امکانات داشتند، مجبورند زیر چادر یا در مساکن موقت زندگی کنند بنابراین حتما نگران هستند و مشکل دارند، اما در کنار این نگرانی ها کمک هم می کنند.

به گفته رحمانی فضلی، در حال حاضر در کل خوزستان بیش از ۲۰۰ روستا به نوعی دچار ابگرفتگی شدند و بین ۹۶ تا ۱۰۰ موردشان غرق در آب هستند، برخی شهر ها هم دچار آبگرفتگی شدند.

وزیر کشور درباره مشکل برخی سیل زدگان مبنی بر عدم دریافت خسارت‌های سال ۹۵، گفت: در این زمینه قرار شد از محلی که استاندار می تواند این خسارات را پرداخت کند تا زمانیکه در تهران تامین اعتبار شود. بنابراین همه این ارقام پرداخت شده البته بخشی از آنها هنوز به دست مردم نرسیده که تا پایان وقت امروز به دست مردم خواهد رسید.

رحمانی فضلی درباره مقاومت برخی مردم در برابر تخلیه منازلشان، افزود: در برخی مناطق وقتی می گوییم ۲۰ ساعت وقت برای تخلیه وجود دارد باور نمی کنند اما در سه تا چهار ساعت باقی مانده دچار تردید می شوند و وقتی که به این باور می رسند در امکانات تخلیه دچار کمبود می‌شود. بنابراین وقتی دستورالعمل و توصیه ای از سوی مدیران استانی ابلاغ می شود، در موعد زمانی تعیین شده تخلیه را انجام دهند. مردم بدانند که وقتی آب وارد منطقه شد نمی‌توان جلوی آن را گرفت. در برخی روستاها برخی زن و بچه را فرستاده اند و آقایان بالای پشت بام چادر زده اند و ما با قایق برایشان امکانات می فرستیم. البته مردم پیش از آبگرفتگی هر نوع پیشگیری که بلد هستند انجام می دهند.

وی درباره نگرانی مردم از سرقت وسایلشان نیز گفت: طبق آمار نیروی انتظامی، اطلاعات و بسیج در این ایام در مناطق سیل زده سرقتی نبوده و اگر هم بود میزان آن بسیار کم بوده است. بنابراین مردم نگران بحث سرقت نباشند.

رحمانی فضلی درباره انتقال آب از سد سیمره برای کاهش ورودی به سدهای خوزستان، افزود: در حال حاضر وزارت نیرو هم در تهران و هم در منطقه کارشناسان زبده خود را در حوزه های آب، اقلیم شناسی و مهندسی مستقر کرده و پروژه هایی که می‌توانند در کوتاه مدت و میان مدت آب را کنترل کنند اجرا می کنند. از طرفی اکنون باید ورودی به کرخه، کارون و دز مدیریت شود. البته کرخه در شرایط بسیار خاصی است و در بالادست ان که سد سیمره قرار دارد طرح هایی در حال اجراست که یکی از آنها افزایش ظرفیت سد سیمره است که وزیر نیرو از روند پیشرفت ان خبر دادند تا بتوانند بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب را مدیریت و منحرف کنند. در حال حاضر شرایط در خوزستان مناسب است. دو روز قبل نگران آبگرفتگی شهرهای بستان، حمیدیه و سوسنگرد و دشت ازادگان بودیم اما الان پیک آب را گذراندیم.

به گفته وزیر کشور،  در حال حاضر کارون در مقطع اهواز ورود ۳۲۰۰ متر مکعب آب در ثانیه را تجربه می کنند و در کرخه هم این وضعیت وجود دارد اما خوشبختانه این وضعیت مدیریت شد. مردم در کنار کارون در حال ساخت دیوار های شنی هستند.

وی با بیان اینکه در شهرهای حمیدیه، بستان و غیره شاهد آبگرفتگی مناطق مسکونی نبودیم و در چند روز دیگر هم شرایط بهتر می شود، اظهار کرد: از طرفی امکانات و ماشین‌آلات باید به اینجا برسد همه ارگان‌ها امکاناتشان را پای کار آورده اند از بخش خصوصی هم می‌خواهیم که همه امکاناتشان را بیاورند و دریغ نکنند.

وزیر کشور این را هم گفت: باید بدانیم که کار اصلی دستگاه های اجرایی بعد از مهار سیل، شروع می‌شود به طوری که بحث لایروبی و تخلیه منازل وجود دارد زیرا یکی از نگرانی‌هایی که مطرح می‌شود بحث اسکان مردم در ماه‌های آینده است به هرحال اکنون شاهدیم که هوا در خوزستان در حال گرم شدن است. بنابراین در حوزه بیماری ها وزارت بهداشت، هلال احمر و بهزیستی باید با جدیت بیشتری وارد شوند .

وی ادامه داد: مصوب کردیم افرادی که میتوانند ۳تا۴ ماه خانه اجاره کنند و دولت اجاره بها را پرداخت می‌کند.همچنین کسانی که مکان مناسب و منزل دارند، در اختیار مردم سیل زده قرار دهند تا در جای مطمئنی زندگی کنند و در غیر این صورت باید امکانات سرمایشی و رفاهی در چادرها ایجاد شود.

رحمانی فضلی گفت: گزارش خسارت های استانها به رییس جمهور محترم ارائه شد و دولت بر این موضوع تاکید دارد. در سه جلسه هیئت دولت مصوبه هایی برای پرداخت خسارتهای سیلزدگان داشتیم و پرداخت خسارتهای بخش کشاورزی شروع شده است، پس از جلسه با رهبر انقلاب و تاکید رییس جمهور ، جلسه ای در وزارت کشور برگزار شد و تمام دستگاهها موظف به برآورد دقیق خسارتها و تعیین محدوده خسارت‌ها و ماموریت‌ها با زمانبندی ها دقیق شدند یقینا این خسارتها تامین می‌شود. البته در مرحله اول باید بخشی را از تسهیلات بانکها استفاده کنیم و رییس جمهور به وزارت اقتصاد و بانک مرکزی ماموریت دادند تا این رقم را پیش بینی کنند. همچنین دستگاههای متولی باید منابع بودجه ای را مطابق با اولویت این مناطق تخصیص دهند. همچنین از ظرفیت ماده ۱۰ و۱۲ که تحت عنوان مدیریت بحران در بودجه حدود ۵ درصد مشخص شده است که رقم قابل توجهی است، استفاده خواهد شد، البته قطعا همه اینها کفاف نخواهد داد و روزی که در محضر مقام معظم رهبری بودیم معاون اول گزارشی ارائه کردند و توصیه این بود که بتوانیم با توجه به اینکه شرایط اضطرار است از صندوق توسعه به عنوان یکی از منابعی که در زمان اضطرار می شود، استفاده کرد، کمک بگیریم که ان شاءا… با مساعدت رهبری انجام خواهد شد.

وزیر کشور در بخش بعدی سخنان خود به اولویت ها و مسائل موجود در استان لرستان پس از سیل اشاره کرد و گفت: اولویت اصلی کل منطقه لرستان راه و مواصلات است. سیل  برخی مقاطع جاده ها را  از بین برده است و احداث راه جدید زمانبر است. بسیاری از پلها از بین رفته است. به سپاه و وزارت راه ماموریت دادیم که پلهای موقت و متحرک بسازند و البته امکان ارتباط موقت ایجاد کرده ایم وگرنه خدمات رسانی سخت تر می شود.

وی ادامه داد: مسئله دوم بحث لایروبی و رسوب زدایی از مساکن و منازل است، خیابان ها تاحدودی تمیز شده اما در خانه ها حتی تا ۱.۵ متر گل و لای است. نقش مردم در این زمینه و برای اصلاح آن بسیار موثر است،  اما با این حال این کار زمان زیادی می برد.

وی افزود: مسئله سوم خدمات زیربنایی و زیرساختی است. مشکل قطعی آب، برق و مخابرات کاملا حل شد. در بحث آبرسانی به جز مناطق محدودی آبرسانی صورت گرفته هرچند به صورت آب بسته بندی و بهداشتی هم ارائه می شود. در امکانات اسکان هیچ مشکلی نداریم و اسکان موقت و چادرهای متمرکز خیلی استقبال نشد و تصمیم گرفتیم چادر به مردم بدهیم تا در داخل محوطه خانه های خود مستقر شوند. در لرستان هم مجوز دادیم که مردم خانه هایی را اجاره کنند اجاره آنها را پرداخت می‌کنیم.

وزیر کشور اضافه کرد: مسئله بعد غذا و تغذیه است که با همراهی موکبهای اربعین و برنامه ریزی هلال احمر، خیرین و سمن ها کار می کنند و مشکلی در خدمات رسانی و تغذیه نداریم.

وی تاکید کرد: وقتی می‌گویم مشکل نداریم دلیل بر این نیست که مردم در شرایط رضایتمندی زندگی می‌کنند، مردم سیلزده در سختی و مشکلات هستند ولی قطعا با بزرگواری آنها قابل تحمل می شود و خداوند هم لطف خواهد کرد و به خاطر صبرشان عنایت خدا نصیب آنها خواهد شد. همه نیروها و مسئولان به فکر هستند تا به مردم کمک کنند تا مشکلاتشان حل شود.

وزیر کشور در خصوص  استان گلستان گفت: در منطقه گمیشان و آق‌قلا و روستاهای آنجا، به دلیل اینکه حجم ورودی آب درآنجا چند برابر حجم عبوری رودخانه بود و تمام دشت را آب گرفت و مجبور به پخش سیلاب شدیم. اما در آنجا شاهد صحنه مجاهدت، تلاش و مقاومت مردم و همه نیروها برای تخلیه آب بودیم. در این خصوص تصمیم گرفته شد مسیر گرگانرود که رسوبات فراوان شده بود بازگشایی شود لایروبی شود و حتی مجبور شدیم حواشی دریا را لایروبی کنیم و کانالهای انحرافی ایجاد کنیم.این منطقه شیب ۲دهم درصد دارد یعنی شیبی ندارد. بیش از ۷۰ بیل مکانیکی در منطقه کار می‌کنند. سازمان بنادر و ارتش لایروبهای قوی آوردند. در ظرف دوهفته اندازه یک سال کار فنی انجام شده است.

وی افزود: سطح آب در گمیشان و آق قلا پایین آمده است اما باید بدانیم بارندگی هنوز هست و آب شدن برفها وجود دارد ولی امیدواریم که تا چند روز دیگر با تسریع خروج آب، آبگرفتگی از خانه ها برطرف شود.

وزیر کشور در پایان از مردم گلستان خواست به دلیل اینکه خانه های مردم در گمیشان و آق قلا بیش از ۲۰روز آب گرفته اند، نباید بدون بررسی فنی در این مکانها مستقر شوند به همین منظور کمیته فنی تشکیل شده است که استحکام بنا را بررسی خواهد کرد. بنیاد مسکن هم ارزیابی و هم ساخت مسکن را شروع کرده است و به سرعت برای بازسازی خانه های آسیب دیده اقدام خواهد شد.

منبع: ایسنا
جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.