ارتباط با ما در

محمدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی تشریح کرد:

چرا مافیای کنکور نگران حذف «مشق شب» است؟

نماینده مردم تهران تاکید کرد: هرگونه اظهار نظر در زمینه‌های تخصصی مانند مشق شب و مسائل این گونه بهتر است توسط کارشناسان و متخصصین امر مطرح شود تا اینکه افراد غیر متخصص در ارتباط با آن اظهار نظر کنند.

منتشر شده

جامعه ایرانی – محمدی عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: فرآیند برگزاری کنکور لطمات زیادی بر پیکره آموزش و پرورش کشور وارد کرده است، به هر حال دانشگاه‌های کشور نیاز به دانشجویان خلاق و خوش فکری دارد که بتوانند در حوزه تخصصی خود روش‌های مختلف را تحلیل کرده و به نتیجه مطلوب دست پیدا کنند وقتی که دانش‌آموزان غیر خلاق تربیت کنیم نمی‌توانند از استعدادهای خود استفاده کنند و طبیعتا در چنین حالتی جامعه دچار مشکلات بزرگی خواهد شد.

هفته گذشته آیت الله جعفر سبحانی بعد از دیدار با انجمن فرهنگی ناشران آموزشی کشور به گلایه‌های ناشران از حذف مشق شب که اولین گام برای اصلاحات آموزشی توسط آموزش و پرورش به حساب می‌آید، واکنش نشان داده و عنوان کردند: حذف مشق شب خلاف قرآن و حدیث است.

با انجام اصلاحات آموزشی توسط وزارت آموزش و پرورش و حذف مشق شب از پایه اول ابتدایی منافع مافیای کنکور و کتب کمک آموزشی به خطر افتاد و این ناشرین برای فروش کتب و ادامه دادن سیطره خود بر آموزش کشور دست به دامان مراجع تقلید شدند. اقدام آموزش و پرورش برای حذف مشق شب گام بزرگی برای ایجاد انگیزه بین کودکان برداشت چرا که کودکان بر اساس اقتضای سن خود باید در مدرسه درس خوانده و در خانه بازی‌های سازنده انجام دهند تا شخصیت اجتماعی آن‌ها شکل گرفته و رغبتشان به درس و آینده‌سازی کشور بیشتر شود. اما این اقدام آموزش و پرورش به مذاق مافیای کنکور که تمامی منافع خود را در کنکور و مشق شب و تشویش اذهان کودکان برای درس و غول سازی از تکالیف و روی آوردن دانش آموزان و خانواده آنان به خرید کتب آموزشی می‌بیند، خوش نیامده است.

سود هنگفت مافیای کنکور و ناشران کتاب‌های کمک آموزشی از کتب آموزشی و تکالیف دانش‌آموزی سبب شد تا این مافیا نتوانند از منافع چندین میلیاردی خود دست برداشته و برای اثربخشی بر روی تصمیم آموزش و پرورش به مراجع متوسل شده و از آنان خواستند تا منافع آنان را حفظ کنند. به هر ترتیب در گذشته هم شاهد سوء استفاده برخی جریانات از مرجعیت برای رسیدن به مقاصد پلیدشان بودیم. باید دید مافیای کنکور و ناشران کتاب‌های کمک آموزشی تا چه زمانی سیطره خود را بر آموزش کشور ادامه می‌دهند!

داود محمدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی گفت: علما و بزرگان کشور در حوزه تعلیم و تربیت مبانی اعتقادی و ارزشی اسلام را مطرح می‌کنند اما در بحث مشق شب باید تمامی جوانب بررسی شود تا بتوان در مورد آن اظهار نظر کرد.

محمدی گفت: ساختار آموزش‌وپرورش در گذشته بنا نهاده شده و شکل گرفته است. مقداری از ساختار کنونی نظام آموزش و پرورش بر اساس آموزه‌های غیر بومی یا همان تجربیات کشورهای دیگر است و مقداری از ساختار کنونی این نظام نیز بر اساس ظرفیت‌های بومی و تجربیاتی که در سال‌های گذشته بدست آوردیم. درنهایت اگر قرار است امروز اصلاحی بر روی مبانی آموزشی کشور انجام شود باید بر اساس علم روز و تجربیات اخیر باشد و هرگونه اظهار نظر در زمینه‌های تخصصی مانند مشق شب و مسائل این گونه بهتر است توسط کارشناسان و متخصصین امر مطرح شود تا اینکه افراد غیر متخصص در ارتباط با آن اظهار نظر کنند.

این عضو کمیسیون آموزش مجلس افزود: در مدارس ابتدایی کشور ساختار حاکم بر این اساس شکل گرفته که برای اثبات آموزه‌های دانش آموزان باید تکلیف انجام دهند. با توجه به اینکه ساعت کاری مدارس عموما در ابتدایی از صبح تا ظهر است تکالیفی را معلمین به دانش‌آموزان می‌دهند که شب در منزل انجام دهند و این تمرینی برای تکمیل آموزش دانش آموزان است تا مشکلاتی که در فهم مطلب دارند با این تمرین برطرف شود.

محمدی مطرح کرد: در بسیاری از مدارس تکلیف شب روشی برای فهم بهتر دانش‌آموزان از مطالب آموزشی صبح کلاس درس است اما بعضی از مدارس هستند که دانش‌آموزان را تا ساعت ۲ بعد از ظهر نگهداری می‌کنند و از آنان می‌خواهند تکلیف را در مدرسه انجام دهند و مدعی هستند که درس آموزش داده شده در همان روز و با حضور معلم باید تمرین شود تا فهم درستی از مطلب شکل گیرد و حتی کتب درسی و دفتر دانش آموزان در مدرسه باقی می‌ماند و آنان می‌توانند در خانه به بازی و تفریح خود که در دوران کودکی به آن نیاز دارند، بپردازند که این روش در خیلی از مدارس در تهران و شهرستان‌ها پیاد‌ه‌سازی می‌شود.

نماینده تهران اضافه کرد: افرادی که در حوزه تعلیم و تربیت دانش‌آموزان تخصصی ندارند باید به افراد متخصص و آگاه و با تجربه اجازه دهند تا آنان در مورد موضوع اظهار نظر کنند و افراد با اظهار نظرهای غیر تخصصی خود جامعه را دچار مشکل می‌کنند. از طرف دیگر بالاخره امکانات و شرایط  آموزش در کشور محدود و مشخص است و همه افراد باید در قالب امکانات موجود اظهار نظر کنند تا آسیبی متوجه جامعه نشود.

محمدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: کنکور و مشق شب از سالیان گذشته در جامعه جا افتاده است و موسسات آموزشی نیز از آن سوءاستفاده کردند. فرآیند برگزاری کنکور لطمات زیادی بر پیکره آموزش و پرورش کشور وارد کرده است، به هر حال دانشگاه‌های کشور نیاز به دانشجویان خلاق و خوش فکری دارد که بتوانند در حوزه تخصصی خود روش‌های مختلف را تحلیل کرده و به نتیجه مطلوب دست پیدا کنند وقتی که دانش آموزان غیر خلاق تربیت کنیم نمی‌توانند از استعدادهای خود استفاده کنند و طبیعتا در چنین حالتی جامعه دچار مشکلات بزرگی خواهد شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: کتب کمک درسی خلاقیت را از دانش‌آموزان سلب می‌کند که آموزش و پرورش باید برنامه‌ها و روش‌هایی اعمال کند تا دانش آموزان و خانواده‌های آنان نیازی به استفاده از این کتب نداشته باشند البته بسیاری از کتب آموزشی توسط خود آموزش و پرورش چاپ می‌شود که باید برای آنها نیز تمهیداتی در نظر گرفته شود تا اصلاحات آموزشی مناسب شکل گرفته و جامعه به سمت پویایی حرکت کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی برای جلوگیری از سوءاستفاده از مقام مرجعیت راهکاری ارائه کرد و گفت: یکی از وظایف مجلس نظارت بر اجرای قانون و کاراجرایی دستگاه‌های مختلف کشور است. قطعا کمیسیون آموزش مجلس آن هنگام که احساس نیاز کند اقداماتی را انجام می‌دهد در زمینه مذاکره با مراجع و گفت‌وگو پیرامون اصلاحات آموزشی کمیسیون آموزش حتما فعالیت‌های مناسبی انجام می‌دهد.

وی افزود: به حمدالله مراجع تقلید آگاه و بزرگوار هستند و قطعا در رابطه با اظهار نظرهای خود با افراد کارشناس مشاوره خواهند کرد و می‌کنند و کمیسیون آموزش مذاکره با مراجع را در دستور کار خود قرار خواهد داد و آموزه‌های لازم را از آن‌ها دریافت خواهد کرد. این بزرگواران هم در حوزه‌های مختلف با توجه به پیچیدگی که امروزه در مسائل بوجود آمده است قطعا از افراد متخصص نظرخواهی خواهند کرد.

داود محمدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: باتوجه به اینکه دانش آموزان پس از اخذ دیپلم تصمیم دارند وارد دانشگاه شوند باید برای رشته های پرطرفدار گزینشی انجام شود که طبیعتا در همه جای دنیا اتفاق میفتد و آن کنکور است اگر می‌خواهیم کنکور را حذف کنیم باید ظرفیت‌های دانشگاه‌ها را افزایش داد و امکانات مناسب و بسترهای آموزشی لازم در دانشگاه ها ایجاد کرد و در آموزش و پرورش نیز باید روش های آموزشی اصلاح شود؛ معتقدم روش‌های فعلی باعث ایجاد مشکلات فراوان در سطوح عالی کشور شده و در حقیقت این روش‌ها نتوانسته افرادی را تربیت کند که کارایی لازم را برای کشور داشته باشند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.