ارتباط با ما در

محمدصادق جوادی حصار در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

ادعای «رئیسی» درباره تخلفات گسترده در انتخابات ۹۶ قابل پیگیرد است؟

ورود به بحث انتخابات بسیار زود است ولی اینکه آقای رئیسی در فضایی که اقتضای آن سخنان هیجانی و احساسی است، چنین می‌گوید شاید مقداری بوی انتخاباتی بگیرد.

منتشر شده

جامعه ایرانی- محمدصادق جوادی حصار گفت: مشی دادستانی باید همان باشد، اما درباره آقای رئیسی درصورتی‌که دادستان عمومی کشور در اعتراض به سخن او مطلبی را مطرح کند، ظاهراً به انگیزه‌های سیاسی بالایی نیاز است و چنین انگیزه‌ای در قوه قضائیه یا دادستانی را نمی‌توان سراغ گرفت.

سید ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی و رقیب انتخاباتی حسن روحانی در انتخابات ۹۶ وقتی در جمع دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی به مناسبت روز دانشجو حاضر شد بر مسئله‌ای اشاره کرد که پیش از او درباره وقایع سال ۸۸ محمدرضا خاتمی مطرح کرده بود.

رئیسی در این نشست گفته است: «این انتخابات (انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶) از پرتخلف‌ترین انتخابات کشور بود. علیرغم بسیاری از کارهایی که کردند به همه مسئولان کشور گفتم درخواست می‌کنم به تخلفات رسیدگی‌ شود؛ اما به نظر شورای نگهبان به‌عنوان فصل‌الخطاب احترام می‌گذارم. باید به این تخلفات رسیدگی شود تا دیگر تکرار نشود و د‌ولت مستقر به خود اجازه ندهد، هر کاری کند. بازهم من پیگیر قضیه هستم.»

محمدرضا خاتمی نیز در گفت‌وگوی تصویری با برنامه رودررو نیز درباره انتخابات سال ۸۸ مطرح کرده بود: «ما هنوز هم به روند انتخابات ۸۸ اعتراض جدی داریم و معتقد هستیم انتخابات بسیار ناسالمی بود. در آن انتخابات حتماً تقلب صورت گرفته است. در ستاد انتخاباتی وزارت کشور تقلب صورت گرفته است. هشت میلیون رأی به صندوق‌ها اضافه‌شده است. تعرفه هم نمی‌خواست داشته باشد. آراء درمی‌آید، گفته می‌شود، کل کشور ۳۹ میلیون رأی دادند، درحالی‌که آرای صندوق‌ها ۳۲ میلیون بوده، نیاز به تعرفه هم نبوده است. اطلاعات ما از افراد مطلع هست از جناح مقابل که نمی‌خواهند نامشان گفته شود.»

تفاوت بین این دو در این است که محمدرضا خاتمی پس از بیان این صحبت‌ها به قوه قضائیه احضار شد، اما تا این ساعت خبر از احضاریه‌ای برای ابراهیم رئیسی منتشرنشده است و تقریباً بعید به نظر می‌رسد که این اتفاق روی دهد.

محمدصادق جوادی حصار، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با جامعه ایرانی در رابطه با احضار احتمالی رئیسی به دادگاه گفت: فردی باید از او شکایت کند یا دادستانی به‌عنوان مدعی‌العموم نسبت به این حرف اعتراضی داشته باشد که بعید به نظر می‌رسد. حتی شکایت کسی جز دادستانی یعنی به نمایندگی از دولت هم دور از انتظار است و درصورتی‌که چنین شود از اتفاقات نادر خواهد بود.

وی درباره تفاوت بین ابراهیم رئیسی و رضا خاتمی توضیح داد: بخش اول آن به سابقه مسئله سال ۸۸ برمی‌گردد. در آن سال منازعات زیادی به وجود آمد و کشور در مدت ۵ یا ۶ ماهی دستخوش تحولاتی شد و ناآرام بود. عده‌ای درباره ماجرای فوق قضاوت‌هایی کردند و احکامی به استناد آن صادر شد و بر همین اساس کسانی محکوم شدند، بنابراین درصورتی‌که آقای خاتمی دوباره این مسئله را مورد تائید قرار دهد و باسکول دادستانی روبرو شود به معنای رد اقدامات گذشته قوه قضائیه خواهد بود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه بیان کرد: بر همین اساس درصورتی‌که سخن آقای خاتمی حق هم باشد دادستانی نمی‌تواند از کنار آن بدون اعتنا عبور کند زیرا گوشه‌ای از پرونده بازمی‌ماند، در کل باید مطرح کرد که شرایط سال ۸۸ پس‌زمینه زیادی دارد و به خاطر اینکه سخن جدیدی در آن موضوع باز نشود، ورود دادستانی تا حدی عادی تلقی می‌شود، کما اینکه همین دادستانی زمانی که آقای حجاریان گفت در انتخابات سال ۸۸ تقلب نشده است برای او کف زد.مشی دادستانی باید همان باشد.

جوادی حصار افزود: درباره آقای رئیسی درصورتی‌که دادستان عمومی کشور در اعتراض به سخن او مطلبی را مطرح کند، ظاهراً به انگیزه‌های سیاسی بالایی نیاز است و چنین انگیزه‌ای در قوه قضائیه یا دادستانی را نمی‌توان سراغ گرفت. باید این نکته را هم مدنظر قرارداد که اگر دادستانی بخواهد به حرف آقای رئیسی اعتراض کند دعوای جدیدی پیش خواهد آمد و ازآنجاکه از دو جهت همسو با بافت عمومی دستگاه قضایی است و ازنظر نگرش‌های سیاسی به افراد حاضر در آن مجموعه نزدیک است، چنین ورودی صورت نمی‌گیرد.

وی درباره نگاه انتخاباتی رئیسی ابراز کرد: ورود به بحث انتخابات بسیار زود است ولی اینکه آقای رئیسی در فضایی که اقتضای آن سخنان هیجانی و احساسی است، چنین می‌گوید شاید مقداری بوی انتخاباتی بگیرد.

یک دیدگاه

یک دیدگاه

  1. رضا

    شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۷ در ۱۱:۵۵

    چرا مغالطه میکنید تقلب کجا و تخلف کجا از کی تا به حال این دو کلمه یک معنا دارند و اینکه کجا اقای رئیسی گفتند 8 ملیون ری به صندوق هاریختند

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.