ارتباط با ما در

تی آر تی ورلد:

تحریم‌های آمریکا علیه ایران محکوم به شکست است

در شرایطی که مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا تأکید می‌کند که این تحریم‌ها شامل مواد غذایی، دارو و کالاهای بشردوستانه نمی‌شود، اقدامات آمریکا همین حالا هم تبادل پولی که برای واردات دارو و غذا لازم است را تحت تأثیر قرار داده است.

منتشر شده

جامعه ایرانی– اتحادیه اروپا با همراهی روسیه و چین با برهم زدن توافق هسته‌ای توسط دولت ترامپ مخالفت کرده‌اند. و احتمالاً ایران نجات خواهد یافت.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از تی آر تی ورلد، با خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای ایران، تحریم‌ها بار دیگر علیه تهران اعمال شد. فاز دوم که پنجم نوامبر اعلام شد، از سوی ترامپ به‌عنوان سخت‌گیرانه‌ترین تحریم‌های تاریخ بر شمرده شد. این موج تازه اقدامات منسجم بخش‌های مهم اقتصاد ایران، از جمله انرژی، کشتیرانی و کشتی‌سازی و بخش‌های مالی را هدف قرار داده است.

اقدامات تنبیهی اصلاً مقوله جدیدی برای جمهوری اسلامی نیست. این کشور حدود ۴۰ سال است که تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد. مقامات ایران می‌گویند مقاومت لازم برای مقابله با تحریم‌ها را به دست آورده‌اند و اصلاً مهم نیست که این تحریم‌ها تا چه اندازه سخت باشند. در این زمینه حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران گفت: «ما با افتخار این تحریم‌های غیرقانونی و ناعادلانه را می‌شکنیم.»

آمریکا اغلب به اقدامات اقتصادی اجباری به‌عنوان بخشی از فشار دیپلماتیک خود علیه دولت‌هایی که با اهداف سیاست خارجی واشنگتن همراه نیستند، متوسل می‌شود. چنین سیاست‌هایی نه تنها به معنای نمایش قدرت اقتصادی و سلطه کلی ایالات‌متحده به‌عنوان یک ابرقدرت است، بلکه با هدف تحریک اعتراضات در میان قشر ضعیف جامعه انجام می‌شود.

بااین‌حال، میان تئوری و عمل شکاف وجود دارد و بسیاری از کارشناسان بر این باورند که این سیاست‌ها باعث تضعیف رژیم‌های در قدرت نمی‌شوند، همان‌طور که در مورد ونزوئلا، کوبا، عراق و کره شمالی شاهد بودیم. تحریم‌های اخیر این کشور علیه روسیه بر سر ماجرای کریمه کاملاً بیهوده بود. تحریم‌ها به قشر ضعیف جامعه در این کشورها آسیب می‌زند و باعث تغییر سیاست دولت‌های متبوع آن‌ها نمی‌شود.

ضمن اینکه فشارهای اقتصادی ضدسازنده هستند. ایران تحت تحریم‌های مختلفی زندگی کرده و رژیم آن مشروعیت سیاسی خود را بر اساس صحبت‌های ضدآمریکایی تقویت کرده است. مقامات این کشور از این موج جدید تحریم‌ها صرفاً برای متحد کردن مردم خود استفاده می‌کند. در واقع در چهارم نوامبر راهپیمایی عظیمی در اعتراض به سیاست‌های آمریکا صورت گرفت.

علیرغم ادعاهای صورت گرفته، نخستین قشری که از این تحریم‌ها آسیب می‌بیند، قشر کم‌درآمد و طبقه کارگر است. طبقه متوسط نیز به دلیل تأثیر تحریم‌ها بر نرخ تورم با مشکل روبرو می‌شود.

در شرایطی که مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا تأکید می‌کند که این تحریم‌ها شامل مواد غذایی، دارو و کالاهای بشردوستانه نمی‌شود، اقدامات آمریکا همین حالا هم تبادل پولی که برای واردات دارو و غذا لازم است را تحت تأثیر قرار داده است.

جالب اینکه، آمریکا هشت کشور را به مدت شش ماه از تحریم واردات نفت از ایران معاف کرده و آن‌ها هنوز می‌توانند با ایران تجارت داشته باشند. برخی ناظران معتقدند که این اقدام نشان می‌دهد کدام کشورها طبقه خواسته ترامپ عمل کرده‌اند. سایرین اما این معافیت‌ها را نشانه شکست سیاست ترامپ مبنی بر تحریم یک‌جانبه ایران می‌دانند که نتوانست حمایت اروپا و سایر کشورها را به دست آورد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.