ارتباط با ما در

عبدالله ناصری در گفت‌وگو با جامعه ایرانی تشریح کرد:

اصلاح‌طلبان بازنده انتخابات ۱۴۰۰ هستند؟

مواجهه بخشی از مردم که خیلی حزبی و سیاسی به قضیه نگاه نمی‌کنند و تحت تأثیر برداشت‌های خود از شبکه‌های اجتماعی تصمیم می‌گیرند باکسی مانند آقای خاتمی یا هر شخصیت کاریزماتیک دیگر را غیرقابل‌پیش‌بینی می‌بینم.

منتشر شده

جامعه ایرانی- ناصری گفت: سال ۱۴۰۰ اصلاح‌طلبان پیروز شوند یا اصولگرایان با توجه به فضای اجتماعی ناامیدی که شکل‌گرفته است و شرایط بسیار سخت معیشتی و اقتصادی متوسط به پایین میزان مشارکت در صورت روی ندادن اتفاق خاصی مانند سال ۹۶ بالا نخواهد بود.

صادق زیباکلام گفته است «اصولگرایان دست بالا را در انتخابات مجلس یازدهم و ریاست جمهوری سیزدهم خواهند داشت و آن‌ها پیروز میدان می‌شوند. کسر قابل‌توجهی از ۲۴ میلیونی که به روحانی رأی دادند، در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شرکت نخواهند کرد، در عوض آن ۱۶ میلیون نفری که به آقای رئیسی رأی دادند به‌حسب تکلیف شرعی همچنان در انتخابات شرکت می‌کنند و حتی ۳-۴ میلیون از آرای روحانی نیز به آن سبد اضافه می‌شود بنابراین در سال ۱۴۰۰ نامزد جریان اصولگرا با ۲۰ میلیون رأی پیروز انتخابات خواهد شد.»

از نگاه زیباکلام به نظر می‌رسد که حمایت همه‌جانبه اصلاح‌طلبان از حسن روحانی در دو انتخابات سال ۹۲ و ۹۶ کار دست آن‌ها داده است و ازآنجاکه روحانی موفق به تحقق وعده‌های خود نشده است، احتمال عدم حضوررأی‌دهندگان به او در پای صندوق‌های رأی برای دیگر کاندیداها وجود دارد. از سوی دیگر فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی که اصلاح‌طلبان آن را تشکیل می‌دهند نیز از تمام اختیارات خود در خانه ملت برای نفع مردم استفاده نکرد و درواقع فرصت را از دست داد.

سال آینده انتخابات مجلس را در پیش روداریم و ۱۴۰۰ با انتخابات ریاست جمهوری روبه‌رو خواهیم بود، درصورتی‌که در این زمان کوتاه که احتمال آن بسیار ضعیف است، نظر مردم جلب نشود، پیش‌بینی زیباکلام محقق خواهد شد.

قهر با صندوق رأی از سوی مردم پیش‌ازاین هم در دو دولت سید محمد خاتمی باوجودآنکه شرایط اقتصادی خوب بود، اما به دلیل برآورده نشدن انتظارات رأی‌دهندگان را مشاهده کرده‌ایم که نتیجه آن بر سرکار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد شد.

عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو بنیاد باران در گفت‌وگو جامعه ایرانی در رابطه با پیش‌بینی زیباکلام درباره نتیجه انتخابات آتی گفت: حرکات انتخاباتی و نحوه مواجهه جامعه ایران با صندوق رأی غیرقابل‌پیش‌بینی است.

وی در ادامه اضافه کرد: تحلیل بسیاری از نخبگان در سال ۸۰ این بود که به‌طور طبیعی رأی آقای خاتمی بالاتر از سال ۷۶ نخواهد رفت و سال ۸۴ هم از بین نخبگان و کنشگران کسی بر این باور نبود که احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور شود، همان‌طور که در سال ۹۲ فکر نمی‌کردند نامزد موردحمایت اصلاح‌طلبان پیروز میدان باشد، سال ۹۶ هم که شبه رفراندوم بود.

این فعال سیاسی دراین‌باره توضیح داد: در خصوص نتیجه انتخابات نمی‌توان سخن قاطعی بر زبان آورد و اظهارنظرها پیش‌بینی‌های احتمالی است، البته آقای روحانی می‌توانست پیشگیری به عمل آورد که به علتی برخی تصمیم‌گیری‌های غلط چنین نشد. سال ۱۴۰۰ شاید فضای اجتماعی خوبی برای اعلام رأی اصلاح‌طلبان پیش نیاید و شکل نگیرد.

این عضو بنیاد باران در ادامه ابراز کرد: جامعه ایران پس از جنگ که در انتخابات پیش‌بینی می‌شد هاشمی رئیس‌جمهور است و رقبا فرمایشی هستند، سال ۷۲ دور از تصور هر تحلیل‌گر سیاسی و نخبه آقای احمد توکلی رأی قابل‌توجه و معناداری را کسب کرد.

ناصری افزود: پس از انتخابات سال ۷۲ به بعد در هر چهار سال خارج از پیش‌بینی و تحلیل‌ها و نظرسنجی‌های علمی فضا شکل گرفت، بنابراین مانند آقای زیباکلام با این قاطعیت و صراحت عدد و رقم مطرح نمی‌کنم ولی این نکته را باور دارم که سال ۱۴۰۰ اصلاح‌طلبان پیروز شوند یا اصولگرایان با توجه به فضای اجتماعی ناامیدی که شکل‌گرفته است و شرایط بسیار سخت معیشتی و اقتصادی متوسط به پایین میزان مشارکت در صورت روی ندادن اتفاق خاصی مانند سال ۹۶ بالا نخواهد بود.

وی درباره تأثیرگذاری کم محمد خاتمی بر میزان مشارکت مردم تصریح کرد: پیش‌بینی میزان تأثیرگذاری آقای خاتمی از اکنون سخت است، البته خود او هم این برداشت را دارد که مانند سال ۹۴ یا ۹۶ نمی‌تواند تأثیرگذار باشد، ولی فاکتور شخص آقای خاتمی هم در تحلیل غیرقابل‌پیش‌بینی تصمیم‌گیری مردم باید دید.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه اظهار داشت: مواجهه بخشی از مردم که خیلی حزبی و سیاسی به قضیه نگاه نمی‌کنند و تحت تأثیر برداشت‌های خود از شبکه‌های اجتماعی تصمیم می‌گیرند باکسی مانند آقای خاتمی یا هر شخصیت کاریزماتیک دیگر را غیرقابل‌پیش‌بینی می‌بینم.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.