ارتباط با ما در

تلاش نافرجام آمریکا، انگلیس و فرانسه؛

در جلسه شورای امنیت درباره آزمایش موشکی ایران چه گذشت؟

انگلیس و فرانسه روز گذشته خواستار آن شدند تا در نشست غیرعلنی شورای امنیت که درباره سوریه و سایر موضوعات است، به مساله موشک ایران هم پرداخته شود.

منتشر شده

جامعه ایرانی– نماینده کویت در سازمان ملل متحد روز سه شنبه گفت: اجماعی در شورای امنیت در خصوص مساله آزمایش موشکی ایران که در جلسه امروز شورای امنیت مطرح شد، نیست.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، منصور العتیبی در جمع خبرنگاران گفت: اجماعی میان اعضای شورای امنیت در خصوص آزمایش موشکی ایران وجود نداشت.
نماینده کویت در سازمان ملل متحد که کشورش عضو غیر دائم شورای امنیت است، افزود: طرح موضوع آزمایش موشکی ایران در شورای امنیت هیچ نتیجه ای در بر نداشت و توافقی نیز برای چگونگی پیگیری این موضوع صورت نگرفت.
روز سه شنبه نشست غیر علنی شورای امنیت درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه تشکیل شد. انگلیس و فرانسه روز گذشته خواستار آن شدند تا در نشست غیرعلنی شورای امنیت که درباره سوریه و سایر موضوعات است، به مساله موشک ایران هم پرداخته شود.
فرانسوا دلاتره نماینده دائم فرانسه در شورای امنیت پس از پایان جلسه غیر علنی امروز شورای امنیت تنها با ابراز نگرانی از آزمایش موشکی ایران، آن را محکوم کرد اما تایید نکرد که این آزمایش را نقض قطعنامه می داند.
کارن پیرس نماینده انگلیس در سازمان ملل متحد هم که علاقه ای برای حضور در جمع خبرنگاران نداشت و به اصرار آنها لحظاتی ایستاد و گفت و ما این آزمایش موشکی را با قطعنامه ۲۲۳۱ ناسازگار می دانیم.
وی در پاسخ به این سوال که به صراحت اعلام کنید آیا این آزمایش نقض قطعنامه است یا خیر، تنها گفت باید اطلاعات را بررسی کنیم و درباره آن اظهار نظر کنیم.
کارل وان استروم سفیر هلند هم در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره آزمایش موشکی ایران تنها به این مساله اکتفا کرد که ما آن را با برجام ناسازگار می دانیم.
قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که پس از توافق هسته ای ایران با اجماع اعضای این شورا تصویب شد، تنها از ایران درخواست کرده است آزمایش موشک های بالستیکی که قابلیت حمل کلاهک اتمی دارند را متوقف کند.
این قطعنامه هیچ گاه ایران را ملزم به توقف آزمایش موشکی نکرده است.
روز دوشنبه «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت خارجه گفته بود: بحث مسائل موشکی ایران کاملا روشن است و بخشی از سیاست دفاعی ایران تلقی می‌شود که حالت بازدارنده دارد و دیگران نمی‌توانند در این خصوص برای ایران توصیه ای داشته باشند و ما را از داشتن امکانات دفاعی نهی کنند.
«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه هم پیشتر در ارتباط با اتهام واهی ساخت موشک‌ها برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای، با تاکید بر جنبه دفاعی آن‌ها گفته بود: موشک‌های بالستیک ایران برای حمل کلاهک هسته‌ای ساخته نشده است. ما تنها به این دلیل به آزمایش موشک‌ها ادامه می‌دهیم که خواستار افزایش دقت آن‌ها هستیم.
درخواست فرانسه و انگلیس در شرایطی صورت می گیرد که آمریکا با خروج از توافق هسته ای به صورت آشکار این قطعنامه را نقض کرده است اما آنها هرگز حاضر نشده اند، نقض این قطعنامه از سوی یک عضو دائم شورای امنیت را به زبان آورند.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.