ارتباط با ما در

محمدصادق جوادی حصار در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

متضرران از شفافیت مالی بیشترین هجمه‌ها را به ظریف وارد می‌کنند

آقای ظریف مهره کارآمدی محسوب می‌شود و کسانی که مخالف رئیس‌جمهور به‌حساب می‌آیند برای ناکارآمد جلوه دادن روحانی و دولت او باید عناصر کارآمد را از کار بیندازند یا کم اثر سازند، بنابراین آقای ظریف مورد هجمه قرار می‌گیرد.

منتشر شده

جامعه ایرانی- محمدصادق جوادی حصار، فعال سیاسی اصلاح‌طلب ابراز کرد: پول‌شویی در کشور ایران وجود دارد ولی کسانی که مطرح می‌کنند چنین نیست باید دلایل خود را مطرح سازند. باید ملاحظه کرد که شفافیت‌بخشی به مناسبات مالی و کنترل آن به ضرر چه کسانی تمام خواهد شد؟ این افراد همان کسانی هستند که امروز بیشترین هجمه‌ها را علیه آقای ظریف انجام می‌دهند.

پس‌ازآنکه محمدجواد ظریف در گفت‌وگویی درباره انجام پول‌شویی در کشور سخن گفت، صحبت از استیضاح او از دولت روحانی آغاز شد و همان گروهی که همیشه به او نقد وارد می‌دانند به‌سرعت نامه استیضاح را به امضا رساندند.

این استیضاح یازده بند دارد که مهم‌ترین آن اظهارات و اتخاذ مواضع ناصواب ازجمله اتهام پول‌شویی به جمهوری اسلامی است، البته با توجه به سخنان نمایندگان مجلس از هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا استیضاح رأی لازم را کسب نخواهد کرد، اما سؤال این است که به کدام دلیل تندروها در کشور به دنبال برکناری محمدجواد ظریف، یکی از مؤثرترین مهره‌های حسن روحانی هستند؟

اختلاف این گروه با ظریف تنها به اظهارنظر اخیر او درباره پول‌شویی مربوط نمی‌شود، پس از انجام مذاکرات و دستیابی به توافق هسته‌ای (برجام) و خروج ترامپ از آن این مسئله خود را به‌وضوح نشان داد، بدین معنا امروز که تحریم‌ها به دلیل خروج رئیس‌جمهور آمریکا از برجام بازگشته است، آنان که روزگاری برجام را توافق خوبی نمی‌دانستند، امروز بابت از دست دادن آن نقد می‌کنند.

به‌عبارتی‌دیگر عده‌ای در کشور در هر حالتی ظریف را از نقد خود بی‌نصیب نمی‌گذارند و بر او می‌تازند.

محمدصادق جوادی حصار، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره هجمه‌ها به محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با جامعه ایرانی گفت: هجمه به آقای ظریف دارای دو بخش است. عضو کابینه بودن و مواضع اخیر درباره پول‌شویی دلایل هجمه به آقای ظریف است.

وی در ادامه اضافه کرد: ظریف یکی از کارآمدترین عناصر کابینه آقای روحانی محسوب می‌شود و درصورتی‌که برای دولت یازدهم و دوازدهم یک تا چهار پارامتر موفقیت‌آمیز یا دستاورد بخواهیم تعریف کنیم، یکی از آن‌ها بخش وزارت خارجه در حوزه‌های برجام و تنش‌زدایی‌های منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب دراین‌باره یادآور شد: آقای ظریف مهره کارآمدی محسوب می‌شود و کسانی که مخالف رئیس‌جمهور به‌حساب می‌آیند برای ناکارآمد جلوه دادن روحانی و دولت او باید عناصر کارآمد را از کار بیندازند یا کم اثر سازند، بنابراین آقای ظریف مورد هجمه قرار می‌گیرد.

جوادی حصار درباره به مصلحت بودن استیضاح آقای ظریف تصریح کرد: در مقام بیان اظهارنظر در این رابطه نیستم، ولی درصورتی‌که به‌جای نمایندگان بودم و می‌توانستم در حوزه ایفا وظایف نمایندگی اظهارنظر کنم به دیگر اعضا خانه ملت که به دنبال استیضاح وزیر امور خارجه هستند، می‌گفتم که او چه حقیقتی را افشا کرد که عده‌ای تا این اندازه برانگیخته شدند؟ انجام پول‌شویی در کشور مگر نظر آقای ظریف است؟

وی در این خصوص اظهار داشت: انجام پول‌شویی سال‌های سال در حال طرح است، اما امروز وقتی توسط ظریف گفته می‌شود آن‌هم به این دلیل که بستر تائید یا تصویب FATF فراهم کند زیرا دنیا برای تصویب آن فشار آورده و این لایحه را ابزاری برای همکاری بین‌المللی می‌داند. آقای ظریف برای نمایش اینکه ابایی از شفافیت نداریم، مطرح می‌کند که در کشور پول‌شویی وجود دارد و دولت برای از بین رفتن آن پیشگام است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب دراین‌باره بیان کرد: سال ۸۴ قانون مبارزه با پول‌شویی را به تصویب رساندیم، بنابراین معنا تصویب چنین قانونی انجام این کار در کشور است. در این شرایط مخالفان آقای ظریف مطرح می‌کنند که به دلیل آنکه او بر وجود پول‌شویی در کشور صحه گذاشته است، بنابراین آب ریختن به آسیاب دشمن محسوب می‌شود. درصورتی‌که با این روش به قضایا نگاه شود، اتفاقات زیادی در کشور روی می‌دهد که بیرونی‌ها ما را به خاطرانجام آن‌ها متهم می‌کنند.

جوادی حصار در این رابطه به بیان نمونه‌هایی پرداخت و توضیح داد: حمایت از حزب‌الله، یمن، مبارزان عراقی، مبارزان سوری مواردی است که ما را به خاطر آن‌ها مورد اتهام قرار می‌دهند، بنابراین آیا می‌توان گفت که چنین کارهایی را انجام ندادیم؟ باید دید در چه شرایطی و با چه انگیزه‌ای آن‌ها را عملی ساختیم.

وی در ادامه ابراز کرد: پول‌شویی در کشور ایران وجود دارد ولی کسانی که مطرح می‌کنند چنین نیست باید دلایل خود را مطرح سازند. باید ملاحظه کرد که شفافیت بخشی به مناسبات مالی و کنترل آن به ضرر چه کسانی تمام خواهد شد؟ این افراد همان کسانی هستند که امروز بیشترین هجمه‌ها را علیه آقای ظریف انجام می‌دهند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب دراین‌باره که معترضان به ظریف یک گروه مشخص در اقلیت هستند، افزود: گروه موردنظر در مجلس حداقل در اقلیت هستند، خارج از مجلس هم در اقلیت قرار دارند، ولی کاملاً قدرتمند و با توان اقتصاد بالایی به‌حساب می‌آیند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.