ارتباط با ما در

کیانوش راد در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

اجتناب اصلاح‌طلبان از معرفی کاندیدا، در صورت نبود حداقل‌ها در انتخابات ۱۴۰۰

درصورتی‌که آقای عارف از هم‌اکنون قصد کاندیداتوری برای ریاست جمهوری را دارد، علی‌القاعده حضور او در شورای عالی سیاست‌گذاری که در ارتباط با موضوع انتخابات ریاست جمهوری نیز به بحث خواهد پرداخت، شاید شکل مناسبی ندارد.

منتشر شده

جامعه ایرانی- کیانوش راد تأکید کرد: درصورتی‌که بخش خاکستری آرا با اتکا به شعار نه اصلاح‌طلب و نه اصولگرا به شکل معنادار و تعیین‌کننده‌ای در انتخابات حضور پیدا نکنند وضعیت آرا تا حد زیادی قابل پیش‌بینی است که چندان به نفع اصلاح‌طلبان تمام نخواهد شد.

محمدرضا عارف کاندیدا اصلاح‌طلبان در انتخابات ۹۲ بود که به نفع حسن روحانی از دور انتخابات کنارکشید، او در انتخابات ریاست مجلس دهم موفق به کسب موفقیت نشد و به همین دلیل از همکاران خود رنجید، بر همین اساس تا مدت‌ها در خانه ملت از سخن گفتن پرهیز می‌کرد که انتقادات فراوانی هم نسبت به این حرکت او مطرح شد، اما نقدها زمانی نسبت به او اوج گرفت که فرزندش در گفت‌وگویی خود را به‌عنوان یک ژن خوب بابت دارا بودن پدری چون محمدرضا عارف معرفی کرد.

انتقادات به محمدرضا عارف در بین اصلاح‌طلبان و هم طیفی‌های سیاسی او نیز کم نبود. وقتی نظر غلامحسین کرباسچی در مورد عارف پرسیده شد، او مطرح کرد که« نقد درباره عارف خیلی فایده‌ای ندارد» یا بر اساس گزارشی از سایت فرارو محمود صادقی از اعضای فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی گفته است «آقای دکتر عارف به واسطه‌شان و جایگاهی که دارند، به‌اصطلاح چندان «پاشنه ورکشیده» نیست. آقای دکتر عارف تا حدودی از جمع نمایندگان جدا هستند و مثلاً در گروه فراکسیون در فضای مجازی نیز حضور ندارند و در این شرایط، طبیعتاً دبیر فراکسیون باید فردی پاشنه ورکشیده باشد. به‌طورکلی معتقدم مدیریت فراکسیون پویا‌تر و فعال‌تر عمل کند.»

با این شرایط هفته گذشته الیاس حضرتی نماینده تهران در مجلس از کاندیدا شدن جهانگیری و عارف برای انتخابات آتی ریاست جمهوری خرداد. این خبر با واکنش‌ها تندی در شبکه‌های مجازی روبرو شد و کاربران توییتر نسبت به کاندیداتوری محمدرضا عارف برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به‌شدت ابراز نگرانی کردند و حتی اتمام کار اصلاح‌طلبی در ایران را مورداشاره قراردادند.

محمد کیانوش راد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو حزب اتحاد ملت در گفت‌وگو با جامعه ایرانی در رابطه بااینکه آیا اصلاح‌طلبان به سمت کاندیداتوری محمدرضا عارف برای انتخابات ۱۴۰۰ خواهند رفت، گفت: اظهارنظر پیرامون انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و درباره شخصیت‌ها خیلی زود است.

وی در ادامه اضافه کرد: مهم‌ترین مسئله‌ای که در شرایط فعلی پیش رو اصلاح‌طلبان قرار دارد و باید نسبت به آن به جمع‌بندی نهایی دست یابند، نام افراد برای کاندیداتوری و مسئله کاندیداتوری آن‌ها نیست، بلکه مسئله‌ای است که شرایط اجتماعی امروز در ایران و خصوصاً در دو سال آینده اجازه حضور چه جریان و چه کسانی را در انتخابات خواهد داد و پس‌ازآن باید پرسید که موضع اصلاح‌طلبان در شرایط پیش رو چگونه خواهد بود؟

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب دراین‌باره یادآور شد: درصورتی‌که آقای عارف از هم‌اکنون قصد کاندیداتوری برای ریاست جمهوری را دارد، علی‌القاعده حضور او در شورای عالی سیاست‌گذاری که در ارتباط با موضوع انتخابات ریاست جمهوری نیز به بحث خواهد پرداخت، شاید شکل مناسبی ندارد.

کیانوش راد در ادامه تصریح کرد: درصورتی‌که افرادی حقیقتاً قصد ورود به صحنه انتخابات ریاست جمهوری رادارند باید با کنش‌های مشخصی در فضای سیاسی ایران خود را مطرح سازند.

این عضو حزب اتحاد ملت در این رابطه که در صورت کاندیداتوری فردی مانند عارف، شعار مردم مبنی بر «اصلاح‌طلب، اصولگرا دیگه تمومه ماجرا» محقق می‌شود و کار اصلاح‌طلبان به پایان می‌رسد، اظهار داشت: درهرصورت بخش قابل‌توجهی از رأی‌دهندگان در جامعه ایران به اصلاح‌طلبان و اصولگرایان رأی خواهند داد، اما رأی‌های خاکستری، مثل همیشه در کارزار آینده تعیین‌کننده خواهند بود. از این نظر بر اساس شرایط فعلی، میزان این آرا کمتر خواهد شد.

وی در ادامه تأکید کرد: درصورتی‌که بخش خاکستری آرا با اتکا به شعار نه اصلاح‌طلب و نه اصولگرا به شکل معنادار و تعیین‌کننده‌ای در انتخابات حضور پیدا نکنند وضعیت آرا تا حد زیادی قابل پیش‌بینی است و این وضعیت چندان به نفع اصلاح‌طلبان تمام نخواهد شد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: البته باید توجه داشت که جامعه ایران و شرایط سیاسی جمهوری اسلامی با توجه به معادلات بین‌المللی و تحولات داخلی به‌شدت می‌تواند وضعیت متفاوتی را در آینده تجربه کند که نمی‌توان از هم‌اکنون به‌صورت قاطع شرایط دو سال آینده که تا حدی هم به شرایط انتخابات سال آینده مجلس بستگی دارد را پیش‌بینی کرد، اما می‌توان گفت جریان سیاسی مخالف اصلاحات که بخش مهمی از قدرت را در حاکمیت جمهوری اسلامی به دست دارد به‌مراتب و به دلایل گوناگون، نسبت به گذشته و اکنون تسلط بیشتری پیدا خواهد کرد. آن‌ها تلاش خواهند داشت تا هرچه بیشتر فضا را برای حضور جریانات اصلاح‌طلب محدودتر سازند.

وی افزود: حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات همیشه مشروط به وجود حداقل‌هایی است و در صورت فقدان همین حداقل‌ها، بهتر است اصلاح‌طلبان بدون قهر و یا تحریم انتخابات، امر تشخیص و انتخاب را به عهده مردم واگذارند و از حضورِ حمایتی حداقلی و معرفی کاندیدایی خاص هم اجتناب کنند.

کیانوش راد در این رابطه بیان کرد: تحولات اجتماعی جامعه ایران و معادلات بین‌المللی، قادر است تا اراده‌ای را که به‌صورت جدی در بخش‌هایی از حاکمیت وجود دارد و مانع تحقق اصلاحات فراگیر است را به عقب براند و شرایط جدیدی را پیش روی جامعه ایران قرار دهد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار داشت: جریان اقتدارگرا می‌داند با مشارکت بالای مردم در انتخابات و با فضای نسبتا آزاد حداقلی، امکان رای‌آوری این جناح تندروها مشکل است، پس ابتدایی‌ترین کار ناکارآمدکردن و یا ناکارآمدنشان دادن دولت و اصلاح‌طلبان است. اعتراف برخی اصول‌گرایان از اراده‌ای پشت ِپرده که می‌خواهد دولت را ساقط و با شیوه‌ای انقلابی کشور را در دست گیرد، انذار دهنده است، اما بخش محاسبه‌گر این جریان ترجیح می‌دهد دولت بماند که در کنار آن تا می‌تواند با مانع‌تراشی قدرت اثرگذاری دولت را کم کند .

وی افزود: انتخابات با تضمین صد در صدی در پیروزی، شکل بهتری از دستیابی به قدرت مطلق در کشور و با هزینه‌ای کمتر از دید این بخش عمل‌گرا و محاسبه‌گر است. باید در انتظار ماه‌های آینده نشست و تاکتیک‌های آنان را در بی‌کفایت نشان دادن دولت به وضوح دید . دولت هم متاسفانه گاهی با کندی و یا اهمال، خصوصا در مسایل کارگری  مثل اعتراضاتِ کارگران نیشکر هفت تپه و گروه ملی فولاد خوزستان و یا بی برنامه‌گی در مورد بحران آب  و مسایل دانشگاه‌ها و… در انجام وظایف، امکان افتادن در این دام را دارد .

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.