ارتباط با ما در

گزارش جامعه ایرانی از مخاطراتی که باید مورد توجه قرار گیرد؛

ضرورت سالم‌سازی فضای مجازی برای کودکان

اعتیاد به اینترنت باعث کاهش روابط فرزندان با والدین می شود.

منتشر شده

جامعه ایرانی – فضای مجازی متشکل از شبکه‌های ارتباطی است که در آن محتوا و خدماتی ارائه می‌شود که کاربران می‌توانند بر اساس ویژگی‌های جمعیتی مثل: جنس، شغل و تحصیلات از محتوا و خدمات مورد نیاز بهره‌مند شوند.

در سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات، مورخ ۱۳۹۵ الزامات مصوب شبکه در شش محور اصلی شامل: زیرساخت ارتباطی فضای مجازی کشور، استقلال، مدیریت، خدمات، تعرفه و مدل اقتصادی شبکه ملی، سالم سازی و امنیت، به علاوه یک بخش مجزا به الزامات فرهنگی و اجتماعی توسعه شبکه اختصاص یافته است.

امنیت و سالم سازی فضای مجازی برای کودکان

آنچه که در این نوشتار بیشتر به آن می‌پردازیم، امنیت و سالم سازی فضای مجازی برای کودکان است که کوچکترین غفلت در این زمینه خسارت‌های جبران‌ناپذیری به بار خواهد آورد.

فضای مجازی فرصت‌های بسیاری را برای مخاطبان خود ایجاد کرده است. از سویی، این فناوری قابلیت بهبود کیفیت زندگی فرزندمان را داراست زیرا به آن‌ها علاوه بر آموزش و علم آموزی، درک عمیقی از خود، دوستان و جامعه جهانی داده است و از سوی دیگر تأثیرات منفی قابل توجهی نیز دارد.

مطالـب اینترنـت و وب سانسـور و تعدیل نمی شـود

مطالـب اینترنـت و وب، سانسـور و تعدیل نمی‌شـود همین مسـأله، راه را بـرای بـروز خطـرات جدی بـاز می‌گـذارد، این همان جنبه منفی و تهدیدگر فضای مجازی است.

بـه یـاد داشـته باشـیم در سنین پایین این مشـکلات و خطرات بـا آموزش و توجه والدین قابل پیشـگیری اسـت. مهم‌ترین نگرانی این روزهای اکثر  والدین در رابطه با حضور طولانی مدت کودکانشان به بهانه بازی رایانه‌ای در فضای مجازی است که به حق قابل درک است. بیشتر بازی‌ها در فضایی فرهنگی، متفاوت با فرهنگ ما و ارزش‌های آن تولید شده‌اند که در صورت استفاده کنترل نشده از این دست بازی‌ها تبعات فرهنگی و اجتماعی ناخوشایندی به دنبال خواهد داشت.

اعتیاد به اینترنت باعث کاهش روابط فرزندان با والدین می شود

کیفیت و جذابیت این بازی‌ها و وابستگی به اینترنت گاهی فرزندانمان را به مرز اعتیاد می‌کشد. اعتیاد به اینترنت باعث کاهش روابط فرزندان با والدین و غفلت از دیگر جنبه های حیات مثل تفریح، مسافرت، گفت‌و‌گو با خانواده، تغذیه، ورزش و… می‌شود.

کاربران فضای مجازی با سنین کم بیشتر از دیگران در معرض مطالب خشونت‌آمیز، جنسی و یا موضوعات ناراحت کننده قرار می‌گیرند. آن‌ها می‌تواند چنین مطالبی را در اینترنت جستجو کنند اما گاهی بدون اینکه دنبال چنین مطالبی باشند، در گپ سرا ، رایانامه یا حتی پیام‌های فوری با آن مواجه می‌شوند.

در این مواجهه به صورت کاملا طبیعی پرسش‌هایی در ذهن مخاطب ایجاد می‌شود که نیاز مبرم به پاسخ صحیح دارد. اما متاسفانه در بیشتر مواقع به بیراهه رفته و پاسخ خود را از افراد غیر متخصص و گاهی مغرض دریافت می‌کنند، زیـرا می‌ترسـند کـه خانواده‌ها مورد ملامت‌شـان قـرار دهند و یا دسترسـی آن‌هـا را به فضای مجـازی محـدود نمایند.

از این روی شـکل‌گیری رابطـه‌ای نزدیـک بـا فرزندمان، امری حیاتی اسـت که می‌تواند بسیاری از این دست آسیب‌ها را جبران کند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.