ارتباط با ما در

صباح زنگنه در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

روابط ایران و عربستان با تحقیر ریاض بهبود می‌یابد؟

روابط بین ایران و عربستان زمانی بدتر شد که بن سلمان تصور کرد با حمایت اسرائیل و آمریکا مجاز به انجام هر کاری است. بر اساس همین مسئله به یمن حمله کرد، قطر را به محاصره درآورد و نخست‌وزیر لبنان را به گروگان گرفت، بنابراین ایران و عربستان بدون تغییر شرایط در مسائل منطقه‌ای به سرانجام نمی‌رسند.

منتشر شده

جامعه ایرانی- صباح زنگنه گفت: تحقیر هر کشور اسلامی پذیرفتنی نیست و از طرف دیگر درصورتی‌که کشورهای اسلامی به همدیگر ملحق شوند و همکاری داشته باشند هیچ ابرقدرتی قادر نخواهد بود آن‌ها را نادیده گیرد یا تحقیر سازد.

پس از حمله به سفارت عربستان در تهران روابط دیپلماتیک این دو کشور قطع شد و در روزهای مذاکرات هسته‌ای ایران با مقامات آمریکایی و اروپایی برخی مقامات دولتی و افراد سرشناس عربستانی نارضایتی خود را از امضای توافق‌نامه ابراز کردند؛ که در همان زمان رسانه‌ها از سنگ‌اندازی عربستان سعودی در مسیر حصول توافق هسته‌ای ایران و غرب خبر دادند.

باروی کار آمدن دونالد ترامپ امید تازه‌ای برای عربستانی‌ها در راستای مقابله با ایران به وجود آمد و آنان از تندروی‌ها بدون منطق رئیس‌جمهوری جدید آمریکا به‌شدت استقبال کردند، ترامپ هم در کنار دادن وعده‌هایی به عربستان، آن‌ها را از تحقیرات خود بی‌نصیب نگذاشت.

روز گذشته حسن روحانی در کنفرانس بین‌المللی هفته وحدت به این موضوع اشاره کرد و گفت: «۴۵۰ میلیارد دلار هدیه دادید تا امنیت شما تضمین شود؟ ۱۱۰ میلیارد دلار اسلحه خریدید امنیت شما تضمین شود؟ این را چه کسی گفت؟ همان آقایی که این‌ها را تاراج کرد گفت شیر این گاو شیرده را می‌نوشیم و می‌بریم. همان ابرقدرتی که به آن تکیه کردید گفت اگر ما نباشیم دو هفته امنیت ندارید. لااقل احترام ظاهری را از ارباب بخواهید و توهین مستمر را نپذیرید.»

روحانی در بخش دیگری از این سخنرانی خطاب به همسایه خود بیان کرد: «از شما ۴۵۰ میلیارد دلار هم نمی‌خواهیم به شما اهانت هم نمی‌کنیم شمارا برادر می‌دانیم. ملت‌های منطقه و مردم مکه و مدینه را برادر خود می‌دانیم. نترسید از آن سخن ناروای ناحقی که در گوش شما کرده‌اند. ایران‌، هراسی ندارد اسلام، هراسی ندارد از ابرقدرت‌ها بترسید. از جانیان و خائنان بترسید ما برادر شما و در کنار شما هستیم.»

نکته اینجاست درصورتی‌که قرار است ایران و عربستان به‌مانند دو برادر با یکدیگر رابطه داشته باشند، پس نباید به‌تحقیر هم بپردازند و اگر غیرازاین است به کدام دلیل رئیس‌جمهور عنوان برادر را به کار می‌برد؟

صباح زنگنه، سفیر و نماینده سابق ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی در این رابطه که چگونه تناقض‌گویی رئیس‌جمهور با عربستان مشکل این دو کشور را حل می‌کند، گفت: بیشترین تحقیرها درباره عربستان را آقای ترامپ انجام داده و این توهین برای تمام مردم منطقه محسوب می‌شود، اما در مقابله با آن این کشور باکمال ضعف به تمام خواسته‌های رئیس‌جمهور آمریکا جواب مثبت داده است. ترامپ از عربستانی‌ها برای خرید اسلحه، سرمایه‌گذاری در آمریکا و کمک به اقتصاد این کشور تقاضای پول کرده و درباره تولید نفت در کنار درخواست افزایش حجم آن، کاهش قیمت را نیز خواستار شده است.

وی در ادامه اضافه کرد: عربستان در ظاهر خود را برای همه نوع تسلیم و کوچک شمردن آماده کرده، بنابراین در رابطه با حرف‌های آقای رئیس‌جمهور باید دید از چه بعدی به مسئله عربستان پرداخته است. کشوری که عزت و کرامت دارد، سرنوشت و امکانات خود را تسلیم رئیس‌جمهوری که دائم او را تحقیر می‌سازد، نمی‌کند.

سفیر سابق ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی یادآور شد: تحقیر هر کشور اسلامی پذیرفتنی نیست و از طرف دیگر درصورتی‌که کشورهای اسلامی به همدیگر ملحق شوند و همکاری داشته باشند هیچ ابرقدرتی قادر نخواهد بود آن‌ها را نادیده گیرد یا تحقیر سازد.

زنگنه در ادامه تصریح کرد: بهتر آن بود تا کشور عربستان هزینه‌هایی که برای تحقیر خود انجام داده است را برای بهبود اوضاع یمن و سوریه خرج می‌کرد، حتماً نتیجه مثبت‌تری به دست می‌آورد.

وی ارزیابی خود را از سخنان رئیس‌جمهور به لحاظ دیپلماتیک اظهار داشت: به لحاظ دیپلماسی چهار دهه‌ای که با عربستان رابطه داشتیم تمام روش‌ها را جمهوری اسلامی ایران به کاربرد، البته مخالفان دو کشور هم انواع روش‌ها را به کاربردند، بنابراین طبیعی است که روش اعمال فشار و تلاش برای پیچاندن دست طرف مقابل و نقطه‌ضعف گرفتن کمکی نمی‌کند، اما بیان صریح و روشن تخلفات طرف مقابل که به دور شدن از یکدیگر کمک کرده است، ضروری محسوب می‌شود.

سفیر سابق ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی درباره راه‌حل شدن مشکلات بین ایران و عربستان بیان کرد: روابط بین ایران و عربستان زمانی بدتر شد که بن سلمان تصور کرد با حمایت اسرائیل و آمریکا مجاز به انجام هر کاری است. بر اساس همین مسئله به یمن حمله کرد، قطر را به محاصره درآورد و نخست‌وزیر لبنان را به گروگان گرفت، بنابراین روابط ایران و عربستان بدون تغییر شرایط در مسائل منطقه‌ای به سرانجام نمی‌رسند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.