ارتباط با ما در

راکعی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

با تضعیف شورای عالی سیاست‌گذاری جریان اصلاحات لطمه می‌بیند

شاکله هیئت‌رئیسه شورای عالی چنین است که علاوه بر رئیس شورا، ریاست دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به‌عنوان نایب‌رئیس دوم شورا عمل می‌کند، نایب‌رئیس اول هم با انتخاب اعضای شورا آقای موسوی لاری است؛ هیئت‌رئیسه همچنین دو دبیر دارد که هنوز به آن‌ها رأی داده نشده که علاوه بر روسای کمیته‌ها از اعضای هیئت‌رئیسه خواهند بود.

منتشر شده

جامعه ایرانی- فاطمه راکعی اظهار داشت: بسیاری از ایرادات وارد به شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان را شخصاً درست می‌دانم؛ منتها معتقدم با اصلاح سازوکارها مشکلات باید درونی رفع شود. بدون شک در کارهایی از این نوع ایراداتی وجود دارد که به‌مرور زمان باید مرتفع شود.

اصلاح‌طلبان در دو انتخابات ریاست جمهوری و یک انتخابات در مجلس و شوراهای شهر و روستا موفق شدند حامیان خود را قانع سازند تا به لیست و افراد تحت حمایت آنان رأی دهند، اما حال و هوای این روزهای کشور نشان می‌دهد که از احتمال روی دادن این اتفاق در انتخابات مجلس سال آینده کاسته شده است.

این امر دارای دو دلیل است، اول آنکه روند اداره کشور به‌خصوص پس از انتخابات ریاست جمهوری بر اساس انتظارات پیش نرفت و اصلاح‌طلبان که برای موفقیت حسن روحانی کم نگذاشتند و بخش اعظم آرا او هم به این دلیل وارد صندوق شد، امروز مورد پرسش رأی‌دهندگان قرارگرفته‌اند.

مسئله دوم عملکرد ضعیف شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان است که به‌جای نزدیک شدن به مردم تنها در دوران انتخابات فعال می‌شود. این شیوه شورا موردنقد فعالان سیاسی اصلاح‌طلب نیز واقع‌شده است.

در این خصوص غلامحسین کرباسچی گفته است: «مجموعه شورای عالی اصلاح‌طلبان به‌جایی نمی‌رسد. از این شورا باید برای هماهنگی‎های انتخاباتی استفاده شود، چیز دیگری از آن بیرون نمی‎آید.» پیش از او هم علی تاجر نیا، بیان کرده بود که «باید فرآیندهایی را شکل بدهیم که احزاب و روحیه تحزب‎گرایی تقویت شوند. ازاین‌رو، من با بخشی از انتقادات آن‎ها درباره اینکه باید در شورای عالی سیاست‌گذاری شخصیت‎های حقوقی حضورداشته باشند، موافق هستم.»

فاطمه راکعی، عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و فعال سیاسی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی درباره نقدها به شورای عالی سیاست‌گذاری گفت: شأن شورا و جایگاه ساختاری آن بسیار والا است و نقش‌های مثبتی را در چند انتخابات اخیر کشور ایفا کرده است. درواقع باوجود اشکالاتی که در برخی سازوکارهای درونی آن سبب بیان برخی اعتراضات و انتقادات اصلاح‌طلبان نسبت به آن شده، ولی اصل آن مهم است و باید حفظ شود.

وی در ادامه اضافه کرد: تا زمانی که با خواست خدا و تلاش جناح اصلاح‌طلب و چهره‌های شاخص این طیف سیاسی مجمع عمومی اصلاحات شکل گیرد که یک‌نهاد عالی‌تر نسبت به شورای عالی اصلاح‌طلبان محسوب می‌شود باید به هر شکلی شورای عالی، البته نه با سازوکارهایی که انتقاداتی به آن وارد است، حفظ شود.

این عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان اظهار داشت: نظر بزرگان اصلاحات بر اصلاح سازوکارهای شورای عالی است.

راکعی افزود: با تضعیف شورای عالی سیاست‌گذاری جریان اصلاحات لطمه می‌بیند. اشکالات این شورا از طریق اصلاح سازوکارهای کمیته‌های آن، اختیارات هیئت‌رئیسه و اصلاح آئین‌نامه این شورا قابل‌رفع است و اعضا در حال گام برداشتن به این سمت هستند.

این فعال سیاسی دراین‌باره ابراز کرد: حضور آقایان عارف و موسوی لاری به‌عنوان شخصیت‌های برجسته و شناخته‌شده اصلاح‌طلبان باوجود نقش‌های مهمی که داشتند، به این معنا نیست که شورا کاملاً به لحاظ کارکرد و سازوکار مورد تائید است، بلکه با نظرخود آنان سازوکارها در حد لازم اصلاح خواهد شد.

وی در این خصوص که اصلاح در سازوکارها منجر به تغییر ریاست هم می‌شود، توضیح داد: خیر. اعضا به این دو نفر (عارف و موسوی لاری) رأی دادند.

این عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در پاسخ به این سؤال که بیشترین انتقادات متوجه ریاست شورا است، تصریح کرد: شاکله هیئت‌رئیسه شورای عالی چنین است که علاوه بر رئیس شورا، ریاست دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به‌عنوان نایب‌رئیس دوم شورا عمل می‌کند، نایب‌رئیس اول هم با انتخاب اعضای شورا آقای موسوی لاری است؛ هیئت‌رئیسه همچنین دو دبیر دارد که هنوز به آن‌ها رأی داده نشده که علاوه بر روسای کمیته‌ها از اعضای هیئت‌رئیسه خواهند بود.

راکعی در ادامه اظهار داشت: بسیاری از ایرادات وارد به شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان را شخصاً درست می‌دانم؛ منتها معتقدم با اصلاح سازوکارها مشکلات باید درونی رفع شود. بدون شک در کارهایی از این نوع ایراداتی وجود دارد که به‌مرور زمان باید مرتفع شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اضافه کرد: ایرادات کاملاً مشخص است و عزم بر رفع آن‌ها است.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.