ارتباط با ما در

هرمیداس باوند:

روسیه وچین شرکای تجاری مطمئنی برای مانیستند/این دو کشور به هر۷قطعنامه ضدایرانی رای داده اند

در شورای حکام آژانس بین‌المللی نیز آنها از موضع غیر‌متعهدها حمایت نکردند و همسو با هند، ژاپن و… هرگونه مراوده مالی با ایران را خاتمه داده و به سمت معاملات کالایی حرکت کردند. روسیه در حملات اسرائیل به سوریه که به مواضع ایران و متحدان آن بود، نوعی سکوت را دنبال کرد.

منتشر شده

جامعه ایرانی- داوود هرمیداس‌باوند،استاد روابط بین‌الملل در روزنامه شرق نوشت:رفتارهای اخیر روسیه و چین بعد از آغاز تحریم‌های ایالات متحده نشان داد رابطه این دو کشور با ایران، کاملا در چارچوب منافع آنان و مناسبات کشورهای عضو شورای امنیت دنبال می‌شود.

در شرایط فعلی همچنان مواضع و رویکرد اتحادیه اروپا درباره آینده برجام و دادن اطمینان به ایران برای باقی‌ماندن در برجام، کارکرد به مراتب بیشتری داشته و اگر سازوکار ویژه حمایتی کشورهای عضو این اتحادیه‌ عملیاتی شود،آن‌گاه می‌توان دریافت چرا بسیاری از کارشناسان و آگاهان، خواستار ایجاد زمینه‌های همکاری کامل با این اتحادیه هستند.

می‌دانیم تحریم‌های آمریکا مضاعف است و اگر شرکتی با ایران همکاری داشته باشد، مشمول تحریم‌های آمریکا نیز می‌شود که عمدتا شرکت‌ها و مؤسسات اروپایی به دلیل سود هنگفتی که در تجارت با ایالات متحده دارند، از همکاری با ایران بیمناک هستند؛ اما اگر سازوکار حمایتی به درستی تبیین و اجرائی شود، می‌تواند وضعیتی نسبی در مراودات مالی و تجاری ایران و اروپا حاکم کند؛ بنابراین نمی‌توان روی روسیه و چین در کارزار موجود چندان حساب کرد. تلاش‌های روسیه معطوف به حل مسائل و اختلافات با غرب در عین حفظ دستاوردهایش است. حضور در سوریه و نقش‌آفرینی‌هایش در این کشور به منزله کانونی برای حل نهایی ماجرا تلقی می‌شد. در گذشته نیز هنگام ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل، روسیه و چین به هفت قطع‌نامه تحریمی ذیل فصل هفتم علیه ایران رأی دادند.

در شورای حکام آژانس بین‌المللی نیز آنها از موضع غیر‌متعهدها حمایت نکردند و همسو با هند، ژاپن و… هرگونه مراوده مالی با ایران را خاتمه داده و به سمت معاملات کالایی حرکت کردند. روسیه در حملات اسرائیل به سوریه که به مواضع ایران و متحدان آن بود، نوعی سکوت را دنبال کرد.

به‌هر‌حال حدود ۶۰ درصد درآمد ارزی روسیه از فروش نفت و گاز است. مهم‌ترین رقیب روس‌ها، سعودی‌ها هستند؛ بنابراین مسکو بی‌میل نیست که سیاست‌های نفتی خود را با ریاض هماهنگ کند. این رویکرد، تأمین‌کننده منافع حداکثری روسیه است و به‌نوعی در تقابل با ایران است. آنچه مشخص است، در زمان‌های حساس، ایران صرفا می‌تواند روی ظرفیت‌های خود حساب کند و این دو کشور به اصطلاح بلوک شرق، اراده‌ای برای حمایت از ایران نخواهند داشت.

یک دیدگاه

یک دیدگاه

  1. a1.mahmoodyyahoo@gmail.com

    پنجشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۷ در ۱۰:۰۴

    مسئولین ایرانی آنقدر مشتغل امریکا و اسرائیل هستند که از سایرین غافل شده اند تجربه بیست سال اخیر نشان می دهد در اینده نه چندان دور تعرض منافع ملی ما با چین وهند و روسیه بیش از گذشته علنی خواهد شد یعنی به عبارتی ما هیچ برنامه منسجمی برای دفاع از منافع ملی کشورمان نداریم درحالیکه در عرصه روابط بین المللی موضوع منافع ملی شوخی بردار نیست ؟ئزارت خارجه ما منفعل و تک بعدی است ؟ بیشتر سفرای ما سفارشی و تصنعی هستند ؟ای کاش این بدبینی ها موجود در ایران قابل تسری به دیگران هم بود ؟

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.