ارتباط با ما در

علی صوفی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

منتقدان ظریف اتهام پول‌شویی را متوجه خودکرده‌اند

عصبانیت یک جریان سیاسی از سخن وزیر امور خارجه درباره پول‌شویی بی‌مورد است زیرا باید از این قضیه استقبال کنند و به‌جای تهدید به آقای ظریف برای افشاگری فشار آوردند.

منتشر شده

جامعه ایرانی- علی صوفی تصریح کرد: با توجه به جایگاه آقای ظریف منتقدان به او می‌توانست منطقی و معقولانه‌تر با این قضیه برخورد کنند، بطوریکه خودشان را زیر سؤال نبرند، ولی با این هجمه‌ای که وارد کردند افکار عمومی چنین برداشت می‌کند که مخاطب آقای ظریف این گروه بودند و عامل پول‌شویی آن‌ها محسوب می‌شوند.

پس‌ازآنکه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در گفت‌وگویی مطرح کرد «پول‌شویی گسترده در کشور یک واقعیت است و دلیل فضاسازی‌هایی که علیه مصوبه‌های ضدپولشویی می‌شود منافع اقتصادی افراد است.» حملات تندی به او صورت گرفت.

جواد کریمی قدوسی، منتقد همیشگی ظریف در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد که «باید ظریف به مجلس آوریم» و در بخش دیگری گفته است: «ظریف باید تحت تعقیب امنیتی قرار گیرد»

ذوالنور، نماینده مردم قم نیز ظریف به شکایت از او تهدید کرده است همچنین روزنامه کیهان در تیتری آورده است: «مدعیان پول‌شویی گسترده اگر سند نیاورند، باید محاکمه شوند» احمد امیرآبادی، دیگر نماینده قم نیز اظهارات را تهمتی بزرگ به‌نظام جمهوری اسلامی دانست و اظهار داشت: «این اظهارات، کاملاً به معنای بازی در زمین دشمن است.»

نصرالله پژمان فر نماینده مردم مشهد هم گفته است: «این حق برای منتقدان و مخالفان FATF که آقای ظریف چنین اظهارنظری در مورد آن کرده است محفوظ است که ازنظر حقوقی این موضوع را پیگیری کنند.»

نقطه مشترک تمام منتقدان و حمله‌کنندگان به وزیر امور خارجه این است که همگی علاوه بر همسو بودن به جبهه پایداری در مجلس از مخالفان جدی تصویب «قانون مبارزه با پول‌شویی» یکی از چهار لایحه‌ای که دولت برای جلوگیری از قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی (FATF) ارائه کرده است، محسوب می‌شوند.

علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب علت این عصبانیت درباره اظهارنظر ظریف را چنین بیان کرد: یکی از دلایل عصبانیت به خاطر جایگاه آقای ظریف است که مسئولیت بسیار بالایی را متوجه او کرده است.

وی در ادامه افزود: طرح این موضوع از سوی یک فعال سیاسی تا این اندازه بازتاب نداشت زیرا آقای ظریف به‌عنوان وزیر امور خارجه از جایگاه دولت حرف می‌زند و در شرایطی هم که قانون پول‌شویی در مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام به یک چالش تبدیل‌شده و اذهان عمومی و بین‌المللی متوجه آن است، سخن او بازتاب وسیعی پیدا می‌کند که متعاقب آن‌هم پیامدهایی به همراه دارد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب دراین‌باره تصریح کرد: درباره مطلب موردبحث باید گفت که بهتر بود از سوی معاون اول یا رئیس‌جمهور یا یک شخص اقتصادی در دولت طرح می‌شد، کما اینکه پیش‌ازاین هم آقای روحانی مواردی ازاین‌دست را مطرح کرده است.

صوفی درباره عکس‌العمل‌ها نسبت به آن اظهار داشت: گذشته از موضوع طرح آن توسط آقای ظریف باید تأکید کرد که مطلب بیان‌شده از سوی وزیر امور خارجه یک واقعیت است و نکته مهم آن‌هم این است که باوجودآنکه در گفت‌وگو موردنظر مطرح نشده چه فرد یا نهادی پول‌شویی انجام می‌دهد، اما برای گروهی این سخن گران تمام‌شده است و به‌قول‌معروف “چوب را که بردارید، گربه دزدِ فرار می‌کند.”

وی در ادامه اضافه کرد: آقای ظریف مشخص نمی‌کند عامل این مسئله اصولگرا، اصلاح‌طلب یا اعتدال‌گرایان هستند و متعاقب این سخن او از قول خانم امانی هم نقل‌شده که به آقای آخوندی گفته است «در صورت شهردار شدن با پول‌شویی در بانک شهر چه‌کاری انجام می‌دهید» بنابراین یکی از مصداق‌های آن توسط اصلاح‌طلبان عنوان‌شده و شهرداری تهران است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این رابطه توضیح داد: عصبانیت یک جریان سیاسی از سخن وزیر امور خارجه درباره پول‌شویی بی‌مورد است زیرا باید از این قضیه استقبال کنند و به‌جای تهدید به آقای ظریف برای افشاگری فشار آوردند.

صوفی در ادامه تصریح کرد: با توجه به جایگاه آقای ظریف این گروه می‌توانست منطقی و معقولانه‌تر با این قضیه برخورد کند، بطوریکه خودشان را زیر سؤال نبرند، ولی با این هجمه‌ای که وارد کردند افکار عمومی چنین برداشت می‌کند که مخاطب آقای ظریف این گروه بودند و عامل پول‌شویی آن‌ها محسوب می‌شوند.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.