ارتباط با ما در

فارن پالسی بر اساس آرشیو ادعایی اسرائیل گزارش داد

توانمندی هسته‌ای ایران فراتر از برآورد آژانس‌های اطلاعاتی غربی

اگر ایران توافق چندجانبه هسته‌ای ۲۰۱۵ که دونالد ترامپ اخیراً از آن خارج شد را رها کند، به گفته دیوید آلبرایت، فیزیکدانی که موسسه غیرانتفاعی علوم و امنیت بین‌المللی را در واشنگتن اداره می‌کند، جمهوری اسلامی دانش فنی ساخت یک بمب در زمان نسبتاً سریع، شاید ظرف چند ماه را دارد.

منتشر شده

جامعه ایرانی– اگر تهران از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ خارج شود، ظرف چند ماه به سلاح هسته‌ای دست خواهد یافت.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از فارن پالسی، یک آرشیو سری ایرانی که اوایل سال جاری میلادی توسط آژانس‌های اسرائیلی کشف و ضبط شد، نشان می‌دهد که برنامه هسته‌ای تهران پیشرفته‌تر از آنچه آژانس‌های اطلاعاتی غربی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصور می‌کردند، است. این مسئله پس از ارزیابی این اسناد توسط یک کارشناس برجسته هسته‌ای مطرح شد.

این نتیجه‌گیری نشان می‌دهد که اگر ایران توافق چندجانبه هسته‌ای ۲۰۱۵ که دونالد ترامپ اخیراً از آن خارج شد را رها کند، به گفته دیوید آلبرایت، فیزیکدانی که موسسه غیرانتفاعی علوم و امنیت بین‌المللی را در واشنگتن اداره می‌کند، جمهوری اسلامی دانش فنی ساخت یک بمب در زمان نسبتاً سریع، شاید ظرف چند ماه را دارد.

آلبرایت که در حال تهیه گزارش‌ها بر اساس این آرشیو است، ایران هنوز به تولید اورانیوم با درجه سلاح نیاز دارد. اگر این کشور سانتریفیوژهای خود را بار دیگر راه‌اندازی کند، ظرف هفت تا ۱۲ ماه به اورانیوم مورد نیاز خود دست می‌یابد.

پیش از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ موسوم به برجام این اقدام تنها دو ماه زمان نیاز داشت اما بر اساس برجام ایران ملزم به انتقال حدود ۹۷ درصد سوخت هسته‌ای خود به خارج از شکور و متوقف کردن بخش عمده سانتریفیوژهای خود شد.

کارشناسان می‌گویند افشای اینکه ایران ظرفیت‌های پیشرفته‌تری برای ساخت تسلیحات هسته‌ای دارد، یک یافته شگفت‌آور و مشکل‌ساز در این اطلاعات جدید است.

آلبرایت به فارن پالسی گفت: «این آرشیو  نکات جدیدی درباره برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران دارد.» یکی از نتیجه‌گیری‌های اصلی او پس از مطالعه این اسناد این بود که ایرانی‌ها «بسیار جلوتر از آنچه آژانس‌های اطلاعاتی غربی تصور می‌کردند» بوده‌اند.

این آرشیو که بیش از ۱۰۰ هزار صفحه است، بازه زمانی ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳ را پوشش می‌دهد، یعنی یک دهه پیش از آغاز مذاکرات هسته‌ای. اما فحوای این اسناد نشان می‌دهد که واشنگتن و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره نسبت به میزان نزدیکی ایران به یک بمب بی‌توجه بوده‌اند.

آلبرایت گفت: «ایالات‌متحده بیانیه‌هایی منتشر می‌کرد مبنی بر اینکه دست‌کم یک یا شاید دو سال طول می‌کشد که ایران یک سلاح قابل تحویل بسازد. این اطلاعات موجود در آرشیو آشکار می‌کند که آن‌ها بسیار سریع‌تر از این‌ها می‌توانند در این زمینه به نتیجه برسند. وی در ادامه افزود دولت فرانسه که می‌گفت ایران می‌تواند ظرف سه ماه به سلاح دست یابد، برآورد بسیار دقیق‌تری داشته است.

آلبرایت که به دلیل ردیابی برنامه هسته‌ای کره شمالی و تحقیق درباره برنامه‌های تسلیحات کشتار جمعی عراق در دهه ۱۹۹۰ میلادی شهرت دارد، گفت: «فکر نمی‌کنم که حتی اسرائیلی‌ها توانسته باشند تمام این آرشیو را بررسی کنند. هر روز که آن‌ها به بررسی آن می‌پردازند، به اطلاعات جدیدی برمی‌خورند.»

فارن پالسی مدعی شد که عوامل موساد اواخر ژانویه این آرشیو را در حمله شبانه به یک انبار در تهران ضبط کردند. اواخر آوریل بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل بخشی از محتوای آن را در سخنرانی افشا کرد که تلاشی ملودرام برای ترغیب ترامپ به خروج از برجام خوانده شد. نتانیاهو گفت: «این فایل‌ها ثابت می‌کند اینکه ایران هرگز یک برنامه تسلیحات هسته‌ای نداشته، دروغ است.»

الکسنادرا بل از مقامات سابق دولت اوباما که روی گزارش‌های پایبندی به برجام کار می‌کرد، گفت حتی اگر محتوای این آرشیو صحت هم داشته باشد و تهران درباره گذشته دروغ گفته باشد، رفتار آن باید بر اساس اینکه آیا حال به توافق پایبند است یا خیر، قضاوت شود. وی تأکید کرد که دولت ترامپ پیش از خروج از برجام دو بار پایبندی ایران به توافق را تأیید کرده بود و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز ۱۵ بار این امر را تصدیق کرده است. بل گفت: «برجام کارآمد است.»

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.