ارتباط با ما در

جوادی حصار در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

استدلال ظریف برای پیوستن به FATF قانع‌کننده است

جوادی حصار بیان کرد: وزیر امور خارجه با توجه به نیاز جامعه ایران به تعاملات اقتصادی شفاف و پیوستن به لوایح چهارگانه FATF شاید ضرورت طرح این اظهارنظر را احساس کرده است.

منتشر شده

جامعه ایرانی- صادق جوادی حصار درباره اظهارات اخیر محمدجواد ظریف مبنی بر اینکه به طور گسترده در کشور پولشویی داریم و انتقاد شدید برخی نمایندگان تصریح کرد: استدلال آقای ظریف برای تحکیم نظر خود مبنی بر پیوستن به FATF صورت گرفته است و برآشفتن امثال نماینده قم برای بی‌ثبات کردن این استدلال انجام می‌شود.

محمدجواد ظریف در یک گفت‌وگو ویدئویی با خبرگزاری حبرآنلاین نکته‌ای را مورداشاره قرارداد که سبب شد صدای نماینده‌های نزدیک به جبهه پایداری در مجلس بلند شود.
او در این گفت‌وگو به انجام پول‌شویی گسترده در کشور اشاره کرد و گفت: «پول‌شویی گسترده در کشور یک واقعیت است و دلیل فضاسازی‌هایی که علیه مصوبه‌های ضدپولشویی می‌شود منافع اقتصادی افراد است.»

ظریف همچنین در این گفت‌وگو مطرح کرده است: «در ایران خیلی‌ها از پول‌شویی منفعت می‌برند و آنجاهایی که هزاران میلیارد پول‌شویی انجام می‌دهند حتماً آن‌قدر توان مالی دارند که ده‌ها یا صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی در کشور علیه قوانین ضدپولشویی ایجاد کنند.»

احمد امیرآبادی، نماینده همسو با جبهه پایداری نسبت به این اظهارات وزیر امور خارجه واکنش نشان داد و گفت: «وقتی خبر اظهارات ظریف را دیدم واقعاً متأسف و متعجب شدم از اینکه وزیر خارجه جمهوری اسلامی می‌گوید در کشور ما پول‌شویی گسترده وجود دارد؛ ما منتظر هستیم این خبر تکذیب شود.» همچنین علی‌اکبر کریمی نماینده مردم اراک در حمله تندی به ظریف مطرح کرد که «سخنان ظریف موضع‌گیری مغرضانه است چراکه این‌ها نمی‌توانند در مقابل استدلال‌های منطقی و شفاف برای عدم پذیرش CFT و عدم الحاق به آن دلیلی داشته باشند لذا به این‌گونه موارد روی می‌آورند.»

صادق جوادی حصار، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در رابطه با چرایی واکنش‌ها به اظهارنظر ظریف در گفت‌وگو با جامعه ایرانی گفت: معمولاً اظهارنظر مقامات رسمی کشور که وزیر امور خارجه هم یکی از آن‌ها به‌حساب می‌آید، ملاک عمل برای پاره‌ای قضاوت‌ها و ترسیم چهره‌ای از اقتصاد ایران در فضای بین‌الملل قرار می‌گیرد.

وی در ادامه اضافه کرد: بر همین اساس ممکن است عده‌ای را بربینگیزاند و به عده‌ای چراغ سبز نشان دهد که اهداف خاصی را دنبال کنند و یا یک ضرورتی را در جامعه برجسته سازد که برای رفع مشکل و توجه به آن ضرورت این خبر اولویت‌دار و برجسته می‌شود.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این خصوص اظهار داشت: مبحث فوق درصورتی‌که با این رویکرد مطرح‌شده باشد، باید مورد استقبال قرار گیرد زیرا وزیر امور خارجه با توجه به نیاز جامعه ایران به تعاملات اقتصادی شفاف و پیوستن به لوایح چهارگانه FATF شاید ضرورت طرح این اظهارنظر را احساس کرده است.

جوادی حصار در ادامه تصریح کرد: کسانی که با این موضوع همراه نیستند و مخالف پیوستن ایران به FATF به‌حساب می‌آیند ازاین‌جهت ناراحت می‌شوند که درصورتی‌که بخشی از جامعه بخواهد به این مسئله رأی دهد و آن را حمایت کند یا برخی از مسؤولین کشور این ضرورت را موردتوجه قرارداد باشد، ولی هنوز از اعلام موضع رسمی خودداری می‌کنند با استدلال آقای ظریف برای انجام این کار قانع می‌شوند.

وی در این رابطه توضیح داد: ازآنجاکه ضرورتاً باید با جوامع بین‌الملل به‌صورت شفاف و روشن دادوستد اقتصادی داشته باشیم در این شرایط زمانی که آقای ظریف مطرح می‌کند در جامعه ایران ازنظر اقتصادی پول‌شویی صورت می‌گیرد، نتیجه آن این خواهد بود که باید به FATF بپیوندیم و اقتصاد کشورمان را شفاف سازیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه بیان کرد: استدلال آقای ظریف برای تحکیم نظر خود مبنی بر پیوستن به FATF صورت گرفته است و برآشفتن امثال نماینده قم برای بی‌ثبات کردن این استدلال انجام می‌شود.

جوادی حصار درباره منافع این گروه در خصوص عدم تصویب FATF یادآور شد: البته منافع شخصی خود را مطرح نمی‌کنند و به نام منافع ملت ایران، جمهوری اسلامی یا امنیت ملی از آن صحبت به میان می‌آورند و بر همین اساس از نپیوستن به این کنوانسیون دفاع می‌کنند. برای این گروه شفافیت اقتصاد ایران اهمیت چندانی ندارد و آن حجم عدم شفافیت را مضر به حال کشور نمی‌دانند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.