ارتباط با ما در

اسماعیل گرامی مقدم در گفت‌وگو با جامعه ایرانی مطرح کرد:

تابو ورود زنان به ورزشگاه باید شکسته شود، اما نه با فشار خارجی

گرامی مقدم بیان کرد: دو تجربه ورود زنان به استادیوم داشتیم و هیچ اتفاقی روی نداد، بنابراین بهتر آن است تا پیش از ورود فشار خارجی، دولت و حاکمیت امری که به نفع مردم است و بخشی از مطالبات آنان به‌حساب می‌آید را در اختیارشان قرار دهد تا به‌این‌ترتیب سطح اعتماد آنان نسبت به حاکمیت افزایش یابد.

منتشر شده

جامعه ایرانی- اسماعیل گرامی مقدم اظهار داشت: تابو ورود زنان به ورزشگاه باید شکسته شود، اما نه با فشار، قوانین یا مقررات خارجی، بلکه به دست حاکمیت و دولت باید اصلاح فوق صورت گیرد.

نخستین حضور زنان در ورزشگاه آزادی پس از انقلاب در جریان بازی ایران و ایرلند در سال ۸۱ رخ داد که تعداد محدودی از زنان ایرلندی موفق به تماشای این بازی از نزدیک در ورزشگاه شدند، البته حضور زنان خارجی باوجودآنکه ورود برای همنوعان ایرانی آنان همچنان ممنوع است، بارها و بارها در هنگامه برگزاری بازی‌های بین‌المللی تیم ملی ایران تکرار شد و زنان کره‌ای، ژاپنی، چینی و سوری توانستند وارد ورزشگاه آزادی شوند.

دولت خاتمی و احمدی‌نژاد تلاش فراوانی برای کسب موافقت حضور زنان در ورزشگاه آزادی کردند، اما هیچ‌یک به نتیجه نرسیدند، اما در دولت روحانی حضور زنان در ورزشگاه فوتبال نخستین بار پس از حدود ۳۹ سال، در دیدار دوستانه بین تیم‌های ملی ایران و بولیوی صورت گرفت. همچنین روز شنبه ۱۹ آبان فرصت حضور ۸۵۰ تن از زنان ایرانی در فینال جام قهرمانان آسیا و تماشای دیدار پرسپولیس با کاشیما آنتلرز ژاپن فراهم شد.

گرچه در هر دو مورد زنانی که موفق به تماشای بازی فوتبال از نزدیک شده بودند، به‌صورت گزینشی به این ورزشگاه راه یافتند، اما نکته مهم آن است که تا همین اندازه هم با فشار فیفا صورت گرفت و ایران در این رابطه کمترین نقش را داشت.

موضوع فوق این خطر را به دنبال دارد که مردم چنین نتیجه‌گیری کنند که اصلاحات در داخل کشور از طریق فشارهای خارجی صورت می‌گیرد و در صورت اصرار بر مخالفت با خواست مردم در زمینه‌های گوناگون این مسئله در بین آنان عینیت پیدا خواهد کرد.

اسماعیل گرامی مقدم، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و سخنگوی حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی در خصوص پیام فشار خارجی بر اجرایی شدن خواست مردم، گفت: حضور بانوان در مجامع ورزشی و خلاف شرع یا قانون بودن آن باید موردبررسی قرار گیرد.

وی در ادامه اضافه کرد: به لحاظ حقوقی و قانونی هیچ منعی برای حضور زنان در قوانین کشور وجود ندارد، بنابراین امر حضور آنان در ورزشگاه‌ها به‌ویژه استادیوم‌های ورزشی فوتبال، قانونی است و ایجاد ممانعت اعمال یک نوع سلیقه محسوب می‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این رابطه اظهار داشت: به لحاظ شرعی هیچ مرجع تقلیدی به‌صراحت آن را خلاف ندانسته و تنها مسئله این است که به دلیل روی ندادن این اتفاق پس از انقلاب، به شکل تابو درآمده که باید شکسته شود، اما نه با فشار، قوانین یا مقررات خارجی، بلکه باید به دست حاکمیت و دولت این امر صورت گیرد.

سخنگوی حزب اعتماد ملی دراین‌باره تصریح کرد: زنان و مردان در کنار هم در سینما یا دیگر مکان‌ها حضور پیدا می‌کنند، بنابراین چه اشکالی دارد که در ورزشگاه هم این اتفاق روی دهد؟ نباید به نحوی حرکت کنیم که باسلیقه‌های بسیار پوسیده، کهنه و خرافی اعتماد مردم را خدشه‌دار کنیم.

گرامی مقدم در ادامه افزود: تمام خطاهایی که مطرح می‌کنند امکان تحقق آن‌ها در استادیوم وجود دارد در خارج از این محیط هم‌چنین است، بنابراین اساساً فلسفه پرداختن به اینکه بانوان در ورزشگاه حضور نداشته باشند، برخلاف شرع و مقررات است.

وی در این خصوص بیان کرد: دو تجربه ورود زنان به استادیوم داشتیم و هیچ اتفاقی روی نداد، بنابراین بهتر آن است تا پیش از ورود فشار خارجی، دولت و حاکمیت امری که به نفع مردم است و بخشی از مطالبات آنان به‌حساب می‌آید را در اختیارشان قرار دهد تا به‌این‌ترتیب سطح اعتماد آنان نسبت به حاکمیت افزایش یابد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این رابطه که اگر مخالفان تن به پذیرش ندهند، پیام رسیدن به خواست‌ها از طریق فشار خارجی عینیت می‌یابد، توضیح داد: در چنین حالتی این مسئله که حتماً حاکمیت تحت‌فشار خارجی مطالبات مردم را می‌پذیرد، عینیت پیدا می‌کند، اما فشاری که وارد شد تنها خارجی نبود، بلکه آن‌ها پیگیری می‌کردند و با گفت‌وگو صورت گرفت.

سخنگوی حزب اعتماد ملی در ادامه اضافه کرد: گفت‌وگو می‌تواند به‌صورت تدریجی با کمترین هزینه مطالبات مردم را جامه عمل بپوشاند و درباره قضیه اخیر هم مشاهده شد ازآنجاکه وزارت ورزش با عقلانیت رفتار کرد کمترین هزینه به حاکمیت و نظام تحمیل شد که بیشترین فایده را هم برای ورزش به‌خصوص فوتبال در بر خواهد داشت.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.