ارتباط با ما در

جلسه ارایه برنامه کاندیداهای شهرداری؛

تقوی‌نژاد: مدیر خلق در آمدم نه هزینه/حناچی: شعارم تهران شهری برای همه است/آخوندی: انتخاب من ریسک دارد

در جلسه امروز شورای شهر تهران ۵ کاندیدای تصدی شهرداری تهران برنامه های خود را در صحن شورا ارائه می کنند و پس از آن با رای اعضای شورای شهر، دو نفر از آنان به عنوان نامزدهای اصلی انتخاب می‌شوند.

منتشر شده

جامعه ایرانی در نود و نهمین جلسه شورای شهر تهران کاندیداهای تصدی شهرداری تهران به ارایه برنامه های خود می پردازند.

بر این اساس، کامل تقوی نژاد از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۰:۳۰، پیروز حناچی از ساعت ۱۰:۴۵ تا ۱۱:۴۵، عباس آخوندی از ساعت ۱۲ الی ۱۳ و غلامرضا انصاری از ساعت ۱۵:۱۵ تا ۱۶:۱۵ برنامه های خود را در صحن شورای شهر تهران ارائه می کنند.

پس از ارائه برنامه کاندیداها، اعضای شورای شهر تهران با رای خود دو نفر از نامزدها را به عنوان کاندیداهای نهایی انتخاب می کنند.

تقوی نژادبی‌رحمانه با فساد مبارزه خواهم کرد

در همین راستا تقوی نژاد که اولین ارائه دهنده برنامه کاندیدای پست شهرداری تهران بود از برنامه‌های کلان خود برای بهبد عملکرد مدیریت شهری سخن به میان آورد و گفت:٣٠ هزار میلیارد تومان در شهرداری دیون قطعی داریم و براساس شواهد بدهی به ۵۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.سیدکامل تقوی نژاد، کاندیدای پست شهرداری تهران با حضور در صحن شورا با اعلام برنامه‌های خود گفت: ابتدا باید بگویم که من برای حضور در این جلسه و در این عرصه با هیات دولت مشورت کردم که در صورت موفقیت دولت محترم همکاری لازم را با ما داشته باشند. همچنین از سایر ستاد قول همکاری برای اداره شهر تهران گرفتم و با متخصصان اقتصادی و بزرگان عرصه اعتدال مشورت کردم. لازم است از کسانی که در تهران منشا خیر بودند، تشکر کنم. امیدوارم در کنار اعضای شورای شهر تمام توانم را برای تهران ۱۴۰۰ به تلاش ببندم.

وی ادامه داد: در حال حاضر  بدهی‌های شهرداری تهران به ۵۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد. با وجود پتانسیل‌هایی که در بخش‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی وجود دارد با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستیم.

تقوی نژاد با بیان اینکه تهران به عنوان پایتخت سیاسی و اقتصادی متأثر از سیاست‌های کلان اقتصادی کشور است، گفت: در دوران رکود شهر تهران و اقتصاد آن تحت تاثیر قرار می‌گیرند. ما برای اینکه کسری بودجه را پوشش دهیم ناچاریم برخی از نگرش‌ها در اداره شهر را تغییر دهیم. تلاش می‌کنم سهم درآمدهای پایداد را از ۲۷ درصد به ۴۰ درصد در سال ۱۴۰۰ افزایش بدهم. اکنون مهمترین چالش، چالش مالی است.

کاندیدای پست شهرداری تهران ادامه داد: باید از تجربیات گذشته استفاده کنیم. من سه سال مدیر بانک سپه بودم که در این سه سال سرمایه بانک سپه را ۹ برابر کردم. هر فعالیتی که می‌خواهد صورت بگیرد باید روشن باشد. ما می‌توانیم ابزار جدیدی را در این زمینه ارایه دهیم و راه‌حل‌های ملموسی را داریم که امیدواریم مورد حمایت قرار بگیرد.

تقوی نژاد با اشاره به اینکه من تاکنون در هر جایی که فعالیت داشتم، مدیر خلق درآمد بودم نه هزینه، بیان کرد: از این رو معتقدم باید هزینه‌های شهر تهران را کنترل کرد. تهران گران اداره می‌شود و ما باید کاری کنیم تا هزینه‌ها کاهش پیدا کند و باید اثربخش‌ترین خدمات را در مسیر توسعه شهری به شهروندان داد.

او با بیان اینکه باید برای حل چالش‌های شهر تهران تلاش کرد، توضیح داد: اعتقاد من این است که ابرچالش ما چالش مالی است. برای موفقیت در شهر تهران من انگیزه دارم و پرکاری برای خودم و همکاران را وظیفه می‌دانم. شهرداری تهران و شورای شهر فرصت اندکی دارند که امید و اعتماد را به همشهریانشان هدیه کنند.

او افزود: شهردار به تنهایی نمی‌تواند این کار را کند و باید صدای شهروندان را از دستفروش تا کارآفرین را همه با هم بشوند. ناگفته نماند که تنوع قمی و قبیله‌ای در تهران یک سرمایه بی‌بدیل در شهر است. پس مسایل اجتماعی و فرهنگی اولویت ما خواهد بود.

تقوی نژاد اضافه کرد: شهر تهران ظرفیت بالای گردشگری دارد و باید در این زمینه تلاش مضاعف شود و شهروندان نیز از آن بهره ببرند. بحث مهم دیگر آرامش در شهر تهران است که باید آن را در کنار آسایش لحاظ کنیم. همچنین باید سرانه‌های ورزشی و فرهنگی ویژه زنان و دختران را افزایش دهیم زیرا ظرفیت و حق زنان در این مورد تقریبا صفر است.

این کاندیدای پست شورای شهر با بیان اینکه شهروند تهرانی باید مشارکت مالی و همه جانبه در اداره شهر داشته باشد، اظهار داشت: یکی از مسال شهروندان تهران مساله ترافیک است که این یک مساله جدی است. ما باید  پروژه‌های فنی  و عمرانی را مورد توجه قرار دهیم و باید از توزیع نامناسب که در پروژه‌های شهری وجود دارد جلوگیری کنیم. در مجموع ۴۰ درصد پروژه‌های ما رشد فیزیکی دارند در این میان نباید از توسعه فضای سبز و باغ‌ها غافل شویم.

تقوی نژاد در پایان اظهار داشت: روزانه در تهران هشت هزار تن زباله تولید می‌شود و این در حالی است که زباله، طلای کثیف است و ما طرح مدیریت پسماند را به عنوان یک مساله مهم پیگیری خواهیم کرد، زیرا روزانه در تهران هشت هزار تن زباله تولید می‌شود. باید فرایندها در جهت کاهش زمان و برخورد با فساد و ارائه خدمات بهتر بازنگری شود. ضمن اینکه من برنامه جدی و بی‌رحمانه جهت مبارزه با فساد دارم. من از گفتن این جمله ابایی ندارم که مبارزه بی‌رحمانه با فساد دارم و از همه ابزارها برای این مبارزه استفاده می‌کنم.

حناچیبرنامه من کاهش سهم درآمد شهرداری از محل صدور پروانه‌هاست

در ادامه نود و نهمین جلسه شورای شهر تهران پیروز حناچی، کاندیدای تصدی شهرداری تهران به ارائه برنامه های خود پرداخت و گفت: ایجاد درآمدهای پایدار یکی از چالش‌های شهرداری تهران است و درحال حاصر سهم درآمدهای پایدار از کل درآمدهای حاصله تنها ۲۵ درصد است. کاهش سهم درآمدهای حاصل از صدور پروانه و متناسب کردن دریافت عوارص شهری به میزان بهره مندی از مواهب شهر از برنامه های من برای رفع این چالش است.

وی افزود: من برنامه خود را “شهری برای همه” نام نهاده ام. در شهری برای همه به پایداری و زیست پذیری توجه می‌شود و از میان برداشتن عرصه های ناکارآمد شهری، عدالت در برخورداری از خدمات و کاهش ترافیک از راهکارهای من در این راستاست.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه شهری برای همه پررونق و رقابت پذیر خواهد بود، اظهار کرد: کاهش نقاط ضعف گردشگری و ایجاد رونق در کسب و کارهای جدید و همچنین برخورداری از سیستم برنامه ریزی و مدیریت کارآمد و شفاف از محورهای شهری برای همه است.

حناچی ادامه داد: تهران شهری است که چند زلزله مهیب را پشت سر گذاشته و تاب آوری آن مقابل زلزله و آتش سوزی از موضوعات محوری شهری برای همه خواهد بود.

وی افزود: در شهر باید برای همه فرصت های برابر وجود داشته باشد. در همه برنامه های جهانی کنترل فقر اصلی ترین قدم برای جوامع شهری است.

وی با اشاره به چالش آلودگی هوای تهران، بیان کرد: در سال ۹۵ بیش از ۲۶۰ روز ناسالم داشتیم. همچنین آلودگی آب و عدم مدیریت بهینه پسماند و عدم پایبندی به پیمان های زیست محیطی از دیگر چالش های تهران است. در این راستا تکمیل شبکه فاصلاب تهران، هدایت و بهره برداری از آب های سطحی و احیای شبکه قنات ها را در برنامه های خود داریم.

کاندیدای تصدی پست شهرداری تهران با اشاره به چالش ترافیک و نظام دسترسی در شهر تهران گفت: سهم پایین حمل و نقل عمومی زیبنده شهر تهران نیست. در شهر تهران سواره ها در حرکت غلبه دارند.

وی افزود: گسترش شبکه حمل و نقل عمومی و مناسب سازی شهر برای گروه های خاص از دیگر برنامه های ماست.

کاندیدای تصدی پست شهرداری تهران با اشاره به اینکه چالش دیگر ما در مدیریت شهر عدالت در برخورداری است، گفت: عدم توزیع مناسب فضاها و خدمات شهری در این حوزه از چالش‌های ما است و از همین رو ساماندهی شهر برای همه گروه‌ها به ویژه گروه‌های خاص را در برنامه خود قرار داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه ۴.۵ میلیون نفر در حوزه نفوذ شهر تهران و خارج از ۲۲ منطقه تهران قرار دارند، گفت: برنامه‌ ما برای این تعداد، ساماندهی نظام حرکت و فعالیت و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی در تهران است. همچنین ما پیگیر طرح مصوب حریم پایتخت هستیم.

حناچی همچنین در پاسخ به سولات اعضای شورای شهر تهران درباره پسماند گفت: باید پسماند و الگوی تولید زباله در اولویت قرار بگیرد و تفکیک زباله ها باید از خانه ها آغاز شود، ضمن اینکه باید شیوه جمع آوری زباله تغییر یابد.

وی ادامه داد: من در مسئولیت های دیگر وظیفه کنترل را به عهده داشتم. من عادتم این است که اگر کاری به عهده‌ام باشد جدی پیگیری می‌کنم ضمن اینکه تخلفاتی که در حوزه کار ما است قبل از اینکه دستگاه‌های دیگر ورود کنند باید خودمان پیگیری کنیم و اگر کسی خلاف قاعده رفتار کند، قطعا با آن برخورد خواهیم کرد.

این کاندیدای پست شهرداری افزود: من نگاه و نگرشی که قبل از ورودم به شهرداری و بعد از آن داشتم با هم متفاوت است، آن چیزی که در شهرداری تهران با آن مواجه شدم با ذهنیت و عقبه ای که داشتم متفاوت است و مشکلات شهرداری را پیش از این چندان درک نمی‌کردیم و الان درک متفاوتی دارم.

حناچی با بیان اینکه چالش اصلی امروز منابع مالی پایدار، نیروی انسانی و آلودگی هوا است، گفت: باید به این سه نکته توجه ویژه داشت. من توان این را دارم که مجموعه شهردای را برای کارهای بزرگ آماده کنم.همچنین تغییر برج باغ به خانه باغ را در دستور کار داریم. توجه ویژه به بانک زمین برای توسعه فضای سبز را نیز لازم می‌دانیم.

آخوندی: اداره کشور نیاز به اخلاق عمومی دارد

در ادامه جلسه امروز عباس آخوندی نامزد تصدی سمت شهرداری تهران از برنامه های خود سخن به میان آورد و گفت: اگر اعضای محترم شورای شهر به من رای دهند، این گونه استنباط می‌کنم که ریسک سخنان مرا پذیرفته‌اند.عباس آخوندی در پاسخ به سوالات اعضای شورای شهر تهران در رابطه با برنامه‌هایش گفت: یکی از اصلی‌ترین چالش‌های ما بحث مالی در شهرداری تهران است، تا سال ۱۳۹۲ اسناد مالی تلفیقی مصوب داریم و بی‌انضباطی مالی در شهرداری بسیار گسترده است.

وی ادامه داد: درآمد تهران عمدتا متکی به شهرفروشی شده است هزینه‌های جاری شهر آنقدر زیاد است که هزینه عمرانی تنها یک هفدهم هزینه کل بودجه است. با توجه به تحریم‌ها اقتصاد ملی هم دچار مشکل است. در رابطه با مسائل مالی شهرداری بحث نظام مالیه محلی راهکاری مناسب است که برای آن باید بحث حکمروایی شهری را بپذیریم. شهرداری پایتخت باید متقاضی تحولات استراتژیک در نظام مدیریتی تهران باشد.

نامزد تصدی سمت شهرداری تهران با اشاره به اهمیت خصوصی‌سازی بیان کرد: شهرداری تهران ۴۱ سازمان و شرکت دارد و تهران بسیار سنگین اداره می‌شود. خصوصی‌سازی می‌تواند بار اداره تهران را سبک کند برای نظام تامین مالی شهرداری تهران می‌توانیم یک مشاور بین‌المللی بگیریم تا در این حوزه بازنگری شود.

آخوندی با بیان اینکه سازمان شهرداری چارتی بسیار آشفته دارد، گفت: سازمان مرکزی و مناطق شهرداری بسیار متورم هستند شاید از ۴۲ سال گذشته نظام شهری تهران را با تکیه بر تجارب اداری بازنگری نکرده باشیم که در این حوزه نیز نیاز به یک مشاور بین‌المللی احساس می‌شود.

وی تاکید کرد: من تیم ندارم و این یکی از خوبی‌های من است کسی که شهردار می‌شود باید سازمان را رهبری کند؛ نه اینکه مدیران خود را بر سر کار بیاورد. من در مناصب قبلی خود کمترین نیروی نیروی انسانی را برده‌ام اما بیشترین تغییرات را ایجاد کرده‌ام.

او ضمن اشاره به اهمیت خط متروی شش و هفت تهران بیان کرد: یک پروژه که در وزارت راه و شهرسازی تعریف کردیم انتقال مراکز باربری از تهران به خارج از آن است. حدود ۲۵ هزار کامیون و وسایل نقلیه سنگین وارد کشور می‌شوند و اساسا می‌توان مراکز بارانداز را از تهران بیرون برد. اگر ما در شهرداری کمک کنیم بندر خشکی در خارج از تهران داشته باشیم می‌توانیم ۸۰۰ هکتار اراضی برای زندگی در ضعیف‌ترین نقاط شهری تهران ایجاد کنیم.

به گفته عباس آخوندی، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، توجه به پروژه‌های هویت‌بخش و ایجاد ستادهای بازآفرینی محله‌ای از دیگر برنامه‌های او برای تصدی سمت شهرداری تهران است.

آخوندی ادامه داد:‌ یک ایده که در وزارت راه هم آن را اجرا کردم ایجاد مرکز  توسعه بود در مرکز توسعه شهر تهران همه می‌توانند زیر ۳۰ سال باشند و این مکان می‌تواند جایی برای خلق ایده‌های جدید باشد در چنین مراکزی راجع به فناوری‌های نو، نحوه هوشمندسازی شهر، ارتباط یک به یک با شهروندان، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و استارت‌آپ‌های شهری بحث شود.

وزیر سابق راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه اولین ارزشی که پیگیری می‌کنم حاکمیت قانون است، گفت: قانون فصل الخطاب است و در همه عرصه‌ها کمک‌کننده است. ما قوانینی که تصویب می‌شود کنار می‌گذاریم و نظامات جدید ایجاد می‌کنیم که این از اشکال‌های ما است من در یادداشت کناره‌گیری از دولت هم به حاکمیت قانون اشاره کردم. بنابراین داستان نگاه از بالا به پایین من ساخته و پرداخته برخی رسانه‌ها است.

آخوندی با اشاره به اهمیت اصل دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات گفت: من در وزارت راه هم چنین دسترسی را ایجاد کردم. سامانه اطلاعات راه‌ها را داریم که بعضا در روز بیش از پنج میلیون بار به آن مراجعه می‌شود.وی تاکید کرد: من موافق ترک تشریفات مناقصه نیستم و تمایل دارم بر مبنای رقابت کار کنم.

آخوندی با اشاره به اهمیت پایبندی به اخلاق عمومی اظهار داشت: برای اداره کشور نیاز به اخلاق عمومی داریم که لازمه آن پایبندی به قانون و پایبندی به اهمیت دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات است.

نامزد تصدی شهرداری تهران با اشاره به بحث مبارزه با فساد گفت: مبنای مدیریت من مبارزه با فساد است اگر قرار باشد من شهردار شوم کوچکترین تسامحی در این زمینه نخواهم داشت. مشکلی که در فضای رسانه‌ای دارم هم مربوط به همین بحث است. رسانه شامل خبرنگاران تیزبین است اما ما علاوه بر رسانه، ضدرسانه هم داریم که متکی به باندها و ایجاد جنگ روانی و تخریب شخصیت‌ها است. اگر حرف‌هایی که درباره من می‌گویند یک سر سوزن درست بود چگونه می‌توانستم پنج بار از مجلس رای اعتماد بگیرم.

وی ادامه داد: یک گروه ضدرسانه بسیار قدرتمند و پولدار در ایران ایجاد شده که جوسازی می‌کند؛ وگرنه رابطه من با رسانه همواره خوب بوده است. پس از سال‌ها در ایران هواپیمای نو وارد شد و آنگاه یک خبرنگار از من سوال کرد آیا این هواپیماها دست دوم و کهنه است این فضایی که درست می‌کنند مسموم است؛ وگرنه من در برابر رسانه صبور و خاضع هستم.

نامزد تصدی سمت شهرداری تهران در بخش بعدی سخنان خود ضمن تشکر از اعضای شورای شهر که وی را انتخاب کردند، بیان کرد: من در این مدت با هیچ کس برای تصدی این سمت تماس نگرفتم اما باید توجه کنیم که پارلمان شهری، شهرداری و سازمان شهرداری نظام حکمروایی شهری را تشکیل می‌دهند و نه شهردار باید در کار شورا دخالت کند، نه شورای شهر باید در امور اجرایی شهردار دخالت کند.

وی افزود: سخنانی که گفتم حتما مخاطره دارد، اگر اعضای محترم شورای شهر به من رای دهند این گونه استنباط می‌کنم که ریسک سخنان مرا پذیرفته‌اند.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.