ارتباط با ما در

یوسفیان ملأ، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی تشریح کرد:

پرداخت یارانه را می‌توان تا ۱۵۰ تومان افزایش داد؟

یوسفیان ملا تصریح کرد: هدف بر این مبنا بود که وقتی کالاهای انرژی (نفت، بنزین و …) گران می‌شود به بخشی از جامعه که قدرت تحمل آن را ندارد، کمک شود، ولی هرکسی که درخواست یارانه کرد، به او تعلق گرفت و مشکل ایجاد شد. دولت از پرداخت عاجز است و اگر به کسانی که به معنا واقعی مستحق هستند، پرداخت شود بیش از ۲۰ میلیون نفر هم نمی‌شود.

منتشر شده

جامعه ایرانی-  یوسفیان ملأ، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دراین‌باره که چطور می‌توان یارانه را به ۱۵۰ تومان افزایش داد گفت: درصورتی‌که تنها مستحقان یارانه نقدی دریافت کنند به‌راحتی می‌توان از ۴۵ هزار تومان هم بالاتر رفت ولی در شرایط موجود به‌هیچ‌وجه خزانه کشور چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد.

هدفمندسازی یارانه‌ها یکی از مهم‌ترین و نمایان‌ترین بخش طرح تحول اقتصادی است که به فرایند پرداخت نقدی یارانه انجامید که در اولین مرحله واریز یارانه نقدی به‌حساب خانوارها، با پرداخت ۴۰ هزار و پانصد تومان به ازای هر نفر در ماه، درمجموع ۴ هزار و هشت‌صد میلیارد تومان به حساب‌ها واریز شد، اما تکرار ماهانه تأمین این مبلغ برای دولت دردسرساز شد.

ازآنجاکه بر اساس این قانون باید درآمدزایی صورت می‌گرفت و یارانه نقدی از همین منبع درآمد هزینه می‌شد، اما ازآنجاکه این اتفاق روی نداد، دولت برای جبران، دچار کسری بودجه شد و از روی اجبار دست‌به‌کارهایی زد که ابتدا نقدینگی را افزایش داد و ادامه باعث افزایش تورم در کشور شد.

یارانه نقدی که امروز ایرانی‌ها دریافت می‌کنند نه‌تنها در زندگی مردم بی‌اثراست، بلکه دولت هم در تأمین آن دچار مشکل شده است، بااین‌وجود الیاس حضرتی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس پیشنهاد داده است که در بودجه سال ۹۸ رقم یارانه نقدی به ۱۵۰ هزار تومان برای ۵ دهک پایین جامعه افزایش یابد.

عزت‌الله یوسفیان ملأ، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با جامعه ایرانی درباره امکان افزایش میزان یارانه نقدی گفت: درصورتی‌که دریافت یارانه بر اساس قانون و مقرارت باشد و به جامعه هدف برسد، یعنی گروهی که استحقاق دریافت رادارند، موردنظر قرار گیرند، امکان افزایش بیش از این رقم هم وجود دارد.

وی در ادامه اضافه کرد: رقمی که اکنون پرداخت می‌شود برای بسیاری از مردم رقم قابل‌توجهی نیست و کرایه تاکسی یا پول آدامس بچه‌های آن‌ها هم در روز نمی‌شود ولی برای دولت عدد بالایی است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی دراین‌باره که چطور می‌توان یارانه را به ۱۵۰ تومان افزایش داد گفت: درصورتی‌که تنها مستحقان یارانه نقدی دریافت کنند به‌راحتی می‌توان از ۴۵ هزار تومان هم بالاتر رفت ولی در شرایط موجود به‌هیچ‌وجه خزانه کشور چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد.

یوسفیان ملأ در این خصوص که اگر دولت به این مسئله ورود پیدا نکند، مجلس خود نسبت به آن اقدامی انجام خواهد داد، گفت: هرسال دولت درآمدها را پیش‌بینی می‌کند و زمانی که درآمدی وجود نداشته باشد، مجلس نمی‌تواند برای او تکلیف تعیین کند.

وی دراین‌باره که با این حرکت یارانه نقدی هرگز حذف نمی‌شود، تصریح کرد: هدف بر این مبنا بود که وقتی کالاهای انرژی (نفت، بنزین و…) گران می‌شود به بخشی از جامعه که قدرت تحمل آن را ندارد، کمک شود، ولی هرکسی که درخواست یارانه کرد، به او تعلق گرفت و مشکل ایجاد شد. دولت از پرداخت عاجز است و اگر به کسانی که به معنا واقعی مستحق هستند، پرداخت شود بیش از ۲۰ میلیون نفر هم نمی‌شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره شناسایی مستحقان توضیح داد: درآمد آن‌ها نشان‌دهنده این موضوع است. برخی از گروه‌ها مانند کارمندان دولت، افراد تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی درآمدشان کاملاً مشخص است پس‌ازاین افراد باید به سراغ مشاغل آزاد رفت و یارانه افرادی که نیازمند نیستند را قطع کرد.

یوسفیان ملأ در خصوص رقم افرادی که به آنها یارانه تعلق می‌گیرد، ابراز کرد: برای تعیین افراد مستحق دریافت یارانه ابتدا باید خط فقر را تعریف کرد و به افراد زیرخط فقر یارانه پرداخت کرد. خط فقر الآن حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان یا ۳ میلیون تومان است، البته بستگی به شرایط زندگی دارد به‌طور نمونه یک نفر که در تهران دارای زن و بچه با یک‌خانه مستأجری است این ۳ میلیون تومان هم برای او خط فقر به‌حساب می‌آید.

وی در این رابطه که رقم موردنظر افراد زیادی را در برمی‌گیرد، افزود: بالای ۲۵ یا ۲۶ میلیون نفر را شامل نمی‌شود.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.