ارتباط با ما در

شریعتمداری بیان کرد:

سیاست‌های ارزی کشور را از لبه پرتگاه دور کرد

شریعتمداری تصریح کرد: ما در گذشته راهکاری تحت عنوان حساب باز داشتیم که بین تولیدکنندگان در داخل و شرکای آنها در خارج برقرار بود اما امروز این روند کاملاً متوقف شده انتظار داریم مجدداً احیا شود.

منتشر شده

جامعه ایرانی- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ما در لبه پرتگاه بودیم و باید سیاست های ارزی را اعمال می‌کردیم، گفت: ترامپ بسیار کوچک‌تر از آن است که ملت و مردم بزرگوار ایران را متوقف کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در مراسم تودیع و معارفه وزیر صنعت، معدن و تجارت محمد شریعتمداری وزیر فعلی کار، رفاه و تامین اجتماعی با اشاره به سابقه خدمت خود دراین وزارتخانه گفت: در طول این مدتی که صدارت این وزارتخانه را برعهده داشتم حوادثی رخ داد که خارج از اراده ما بود که اولین آن را می‌توان در حوزه سیاست خارجی دانست.

وی با بیان اینکه عدم قطعیت در اقتصاد و پمپاژ یاس و ناامیدی از نخستین آثاری بود که سیاست خارجی در این وزارتخانه گذاشت، ادامه داد: تا پیش از آن در بسیاری از شاخه‌های صنعتی ما دارای رشد متناسبی بودیم و روند طبیعی را در اقتصاد داشتیم و ‌آنچه این روزها به عنوان بحران ناکارآمدی از آن نام می‌برند اصلاً وجود نداشت.

شریعتمداری افزود: محدودیت‌هایی در اقتصاد کشور ایجاد شد و نرخ ارز روند رو به رشد گرفت با این حال دولت تصمیم گرفت ترمزدستی قیمت ارز را بکشد که تصمیمی راهبردی بود و روند لجام گسیخته قیمت ارز را کنترل کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: امروز پس از چند ماه انتقاداتی به سیاست‌های ارزی می‌شود اما متاسفانه به این موضوع توجه نمی‌شود که ما در آن ایام در لبه پرتگاه بودیم و بایستی چنین تصمیماتی اتخاذ می‌کردیم.

وی افزود: امروز با دو نوع ارز ۴۲۰۰ تومانی که برای کالاهای اساسی و مواد اولیه هست و ارز ۷۵۰۰ تومانی برای باقی کالاها مواجه‌ایم. هرچند این رقم‌ها با نرخ ارز در بازار آزاد تفاوت دارد.

وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت در خصوص ثبت سفارش و واردات کالا گفت: ما سعی کردیم دراین زمینه ماموریت‌ها بین وزارتخانه‌های مختلف تقسیم شود تا کارها در مسیر درستی پیش برود تا بتوان بر آن کنترل و نظارت بیشتری داشت. امروز در شرایط تحریم باید در ابعاد گوناگون برای تسهیل امور تولید گام‌های اساسی برداشته شود.

وی افزود: امروز کشور به تولید نیاز دارد. اگر قطعه‌ای در خط تولید از بین می‌رود باید تولیدکننده بتواند با یک تلفن آن را دریافت کند و نباید در صف واردات قرار بگیرد. ما امروز نیازمند آن هستیم تا مجموعه‌ای از فعالیت‌ها با مکانیزم بدون انتقال ارز صورت بگیرد.

شریعتمداری تصریح کرد: ما در گذشته راهکاری تحت عنوان حساب باز داشتیم که بین تولیدکنندگان در داخل و شرکای آنها در خارج برقرار بود اما امروز این روند کاملاً متوقف شده انتظار داریم مجدداً احیا شود.

وی در خصوص تهدیدات آمریکا و آغاز تحریم‌ها گفت: ترامپ بسیار کوچکتر از آن است که ملت و مردم بزرگوار ایران را متوقف کند. امروز بسیاری از فعالان اقتصادی حاضرند که با تمام توان کار کنند و ما باید شرایط آن را فراهم کنیم.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.