ارتباط با ما در

قاسم محب علی، دیپلمات سابق کشورمان در گفت‌وگو با جامعه ایرانی تشریح کرد:

تحریم‌های ۱۳ آبان چه تاثیری بر اقتصاد ایران می‌گذارد؟

محب علی ابراز کرد: اروپایی‌ها ضمن آنکه طرف عمده تجاری آن‌ها آمریکا است ازنظر امنیت هم کاملاً به این کشور وابسته هستند؛ بنابراین برای اینکه بتوانند قدمی در رابطه با منافع ایران بردارند باید چند مسئله روشن شود. در ابتدا FATF باید به تصویب و اجرا برسد و دیگری هم اتهامات اخیری است که اروپا به دیپلمات ایرانی وارد کرده است، این موارد آن‌ها را برای دستیابی به اجماع به نفع ایران دچار مشکل می‌کند.

منتشر شده

جامعه ایرانی- قاسم محب علی گفت: مبادلات تجاری با روابط خارجی ایران محدود می‌شود و حجم آن به فشار آمریکایی‌ها ازیک‌طرف و از سوی دیگر آمادگی دیگر کشورها برای پرداخت هزینه ارتباط پیدا می‌کند، درنتیجه باید انتظار داشت که اقتصاد ایران دچار مشکلات جدی‌تری شود.

آمریکا ۱۸ اردیبهشت در مسیر جامه عمل پوشاندن به یکی دیگر از وعده‌های انتخاباتی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور، از توافق هسته‌ای منعقده میان ایران و ۱+۵ خارج شد؛ بنابراین دور اول تحریم‌های آمریکا اواسط مردادماه بازگشت و دور دوم آن‌هم ۱۳ آبان بازمی‌گردد.

دور دوم تحریم‌ها، آمریکا صنعت نفت ایران را هدف قرار داده و بارها براین نکته تأکید کرده است که درصدد هستند تا به‌وسیله این تحریم‌ها فروش نفت ایران را به «صفر» برسانند، برای مواجهه با این مسئله اروپایی‌ها که به پایبندی در برجام اصرار دارند، درباره اقداماتی صحبت می‌کنند که شفاف و روشن نیست و چندان نمی‌توان به آن امید بست.

قاسم محب علی، کارشناس روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با جامعه ایرانی درباره تأثیر تحریم‌های ۱۳ آبان درروند اداره کشور گفت: آمریکایی‌ها در تلاش هستند تا فروش نفت به حداقل برسد یا اینکه درصورتی‌که بتوانند آن را به صفر برسانند که بعید به نظر می‌رسد. همچنین نقل‌وانتقالات مالی، بانک مرکزی و سایر مبادلات تجاری ایران غیر از مواد غذایی و دارویی را مورد هدف قرار داده‌اند.

وی در ادامه اضافه کرد: تأثیر تحریم‌ها بستگی به این دارد که تا چه اندازه دیگر کشورها آمادگی داشته باشند در برابر آمریکا ایستادگی به خرج دهند. درهرحال به نظر می‌رسد بخش بزرگی از شرکت‌های خصوصی یا بین‌المللی از روی ناچاری و علیرغم خواستشان این کشور را همراهی خواهند کرد و حتی کشورهایی که طرف خرید نفت ایران مانند چین، کره، امارات و ترکیه هستند به دلیل آنکه طرف اصلی‌شان آمریکا است، تلاش می‌کنند تا احتیاط به خرج دهند.

این کارشناس روابط بین‌الملل در این خصوص یادآور شد: درهرصورت مبادلات تجاری با روابط خارجی ایران محدود می‌شود و حجم آن به فشار آمریکایی‌ها ازیک‌طرف و از سوی دیگر آمادگی دیگر کشورها برای پرداخت هزینه ارتباط پیدا می‌کند، درنتیجه باید انتظار داشت که اقتصاد ایران دچار مشکلات جدی‌تری شود.

محب علی درباره وعده‌های اروپایی‌ها برای کمک به ایران ابراز کرد: اروپایی‌ها ضمن آنکه طرف عمده تجاری آن‌ها آمریکا است ازنظر امنیت هم کاملاً به این کشور وابسته هستند؛ بنابراین برای اینکه بتوانند قدمی در رابطه با منافع ایران بردارند باید چند مسئله روشن شود. در ابتدا FATF باید به تصویب و اجرا برسد و دیگری هم اتهامات اخیری است که اروپا به دیپلمات ایرانی وارد کرده است، این موارد آن‌ها را برای دستیابی به اجماع به نفع ایران دچار مشکل می‌کند.

وی در ادامه اظهار داشت: مسئله دیگر این است که شرکت‌ها در اروپا خصوصی هستند و مستقل از دولت رفتار می‌کنند. عمده کمپانی‌های بزرگ اروپایی از سرمایه‌گذاری تا تکنولوژی و تجارت به آمریکا وابسته هستند، این کمپانی‌ها آمادگی هزینه فایده را نخواهند داشت و ملاحظات خسارت‌های احتمالی رادارند، بنابراین آن‌ها خواست‌های آمریکا را رعایت می‌کنند.

این کارشناس روابط بین‌الملل تصریح کرد: در رابطه با مسئله فوق تجارت درباره نفت و کمپانی‌های کوچک باقی می‌ماند، بنابراین در صورتی کانال مالی موردبحث جدی خواهد شد تا مشکل FATF رفع و شفافیت مالی ازنظر نقل‌وانتقال پولی مهیا شده باشد، وگرنه بعید به نظر می‌رسد که دولت‌ها هم تمایلی به اجرا آن داشته باشند.

محب علی در ادامه توضیح داد: برای فعال شدن این کانال همان‌طور که در بالا اشاره کردم باید مشکل دیپلمات ایرانی در پاریس، آلمان و بلژیک رفع شود، علاوه بر آن مباحث مطرح درباره دو تابعیتی‌ها نیز که بین ایران و انگلیس بیشتر دیده می‌شود مورد حل‌وفصل قرار گیرد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.