ارتباط با ما در

سی ان بی سی:

فروش نفت ایران در آستانه تحریم‌ها هنوز چشمگیر است

بر اساس برآوردهای بانک‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های ردیابی تانکرها و آژانس بین‌المللی انرژی، ایران در ماه سپتامبر هنوز حدود ۱.۷ تا ۱.۹ میلیون بشکه نفت و میعانات را به فروش رسانده است.

منتشر شده

جامعه ایرانی– دولت ترامپ توانسته صادرات نفت ایران را سریع‌تر از آنچه بسیاری انتظار داشتند، کاهش دهد اما تنها چند روز مانده به ضرب‌الاجل کاخ سفید برای اجرایی کردن تحریم‌ها، هنوز ترامپ راه درازی تا رسیدن به هدف به صفر رساندن فروش نفت ایران دارد.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از سی ان بی سی، صادرات نفت ایران طی پنج ماه گذشته به یک سوم کاهش یافته است. از ماه می که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا خروج این کشور از توافق هسته‌ای ایران و بازگرداندن تحریم‌های گسترده علیه اقتصاد این کشور را مطرح کرد، صادرات نفتی این کشور حدود ۸۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت.

بااین‌حال بر اساس برآوردهای بانک‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های ردیابی تانکرها و آژانس بین‌المللی انرژی، این کشور در ماه سپتامبر هنوز حدود ۱.۷ تا ۱.۹ میلیون بشکه نفت و میعانات را به فروش رسانده است.

این رقم پائین تر از اوج ۲.۷ میلیون بشکه‌ای صادرات نفت ایران در ژوئن سال ۲۰۱۸ است. بر اساس برآوردهای صورت گرفته، ایران در شش ماه نخست سال جاری میانگین ۲.۴ میلیون بشکه نفت نقل‌وانتقال نفتی روزانه داشته است.

انتظار می‌رود برخی مشتری‌های بزرگ ایران، از جمله چین و هند  به خرید نفت از این کشور ادامه دهند. دولت ترامپ همچنین نشان داده که به برخی کشورها اجازه خواهد داد که به واردات محدود نفت ایران ادامه دهند، اما مقامات این کشور هنوز مشخص نکرده‌اند که کدام کشورها مشمول قانون چشم‌پوشی ترامپ از تحریم‌ها خواهند شد.

در کنار چین و هند، کشورهایی مانند ترکیه، ایتالیا، اسپانیا، یونان و ژاپن به خرید نفت ایران ادامه داده‌اند. اما تحلیل گران معتقد افت فروش نفت ایران تا پایان سال جاری میلادی به یک تا یک و نیم میلیون بشکه در روز می‌رسد.

مت اسمیت، مدیر تحقیقات کالا در شرکت  کلیپر دیتا، شرکتی که رفت‌وآمد تانکرها را ردیابی می‌کند، گفت: «صادرات نفتی ایران در ماه اکتبر در همان سطح ماه سپتامبر پایان می‌یابد، گرچه انتظار داریم این رقم ماه آینده با اجرایی شدن تحریم‌ها افت کند.»

ترامپ در حال بازگرداندن تحریم‌هایی است که توسط دولت اوباما برای منزوی کردن ایران در بازارهای جهانی طراحی شد. آن تحریم‌ها با حمایت اتحادیه اروپا و سازمان ملل، ایران را مجبور به مذاکره کرد تا در ازای لغو تحریم‌ها، محدودیت‌هایی را بر برنامه هسته‌ای خود بپذیرد.

ترامپ پس از ورود به کاخ سفید، نتوانست متحدان اروپایی آمریکا را متقاعد کند که موضع سخت‌گیرانه‌تری را نسبت به ایران اتخاذ کنند تا توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بار دیگر مورد مذاکره قرار گیرد. او در عوض آمریکا را از این توافق خارج کرد، تحریم‌های قبلی را باز گرداند و شرکت‌های اروپایی را تهدید کرد که اگر به تجارت با ایران ادامه دهند، از بازار آمریکا محروم خواهند شد.

طی سال‌های اخیر ایران سه تا چهار درصد نفت جهان را به‌طور روزانه تأمین کرده است. تهدید از دست دادن این حجم از نفت باعث شد قیمت نفت طی ماه جاری میلادی به بالاترین حد خود طی چهار سال اخیر یعنی ۸۶ دلار برسد.

دولت اوباما برای مقابله با افزایش قیمت نفت به شرکت‌های خارجی اجازه داد نفت ایران را خریداری کنند اما تا زمانی که این کشورها مجموع صادرات خود را هر ۱۸۰ روز ۲۰ درصد کاهش دهند. دولت ترامپ شفافیت چندانی در مورد اجرایی کردن قانون چشم‌پوشی از تحریم‌ها نداشته و به همین دلیل هیچ اطمینانی از اینکه عرضه نفت پس از چهارم نوامبر به چه شکل خواهد بود، در بازار وجود ندارد.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.