ارتباط با ما در

هادی حق‌شناس معاون سازمان بنادر و دریانوردی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

برای مقابله با تحریم‌های ۱۳ آبان آماده‌ایم/ بیمه کشتی‌ها پابرجا می‌ماند

معاون سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: شاید برخی شرکت‌های اروپایی و موسسات از صنعت دریایی ایران خارج شوند اما بر اساس منافع خود چاره‌ای جز همکاری با ایران نخواهند داشت.

منتشر شده

جامعه ایرانی هادی حق‌شناس گفت: تفاوت این دور از تحریم‌ها با دوره گذشته در این نکته کلیدی است که در دوره قبل تحریم‌ها براساس مجوز قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد بود ولی این بار تحریم‌ها بر اساس تصمیم و اقدام یک طرفه آمریکا است که به لحاظ حقوقی هیچ کشوری الزام به اجرا و رعایت آن ندارد.

۱۳ آبان رمان سر رسید تعلیق تحریم‌هایی است که عمدتا بخش انرژی و نفت ایران را نشانه گرفته است و بر مبنای اطلاعات منتشر شده از سوی خزانه داری آمریکا تمامی فعالیت های بندرگاهی، کشتیرانی،صنایع کشتی سازی ایران از جمله خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و کشتیرانی جنوب و شرکت های وابسته، همکاری با ایران در قالب تعهدات خدماتی، بیمه ای و بیمه اتکایی و … شامل تحریم های یک جانبه آمریکا علیه ایران می شود.

به هرحال صنعت کشتیرانی  شاهرگ حیاتی کشور برای تجارت با دنیا است و باید بررسی کرد که ابعاد این تحریم چه تاثیری بر روی فعالیت های این بخش می گذارد و اساسا سازمان بنادر چه تمهیداتی برای عبور از این تحریم ها در نظر گرفته است؟

هادی حق‌شناس معاون سازمان بنادر و دریانوردی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی از اثرات تحریم های ۱۳ آبان سخن به میان آورد و گفت: طبیعتا تحریم‌ها در خطوط کشتیرانی اثرگذار خواهد بود اما نکته مهمی که وجود دارد این است مشابه تحریم‌های جدید در دوره قبل هم وجود داشت و برای اولین بار نیست که بر بخش دریایی ایران تحمیل می‌شود.

هیچ کشوری الزام به اجرا و رعایت تحریم‌های ۱۳ آبان ندارد

حق‌شناس افزود: تفاوت این دور از تحریم‌ها با دوره گذشته در این نکته کلیدی است که در دوره قبل تحریم‌ها براساس مجوز قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد بود ولی این بار تحریم‌ها بر اساس تصمیم و اقدام یک طرفه آمریکا است که به لحاظ حقوقی هیچ کشوری الزام به اجرا و رعایت آن ندارد.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین در دور قبلی تحریم‌ها علی رغم مشکلات و محدودیت‌هایی که ایجاد شد صنعت حمل و نقل دریایی کشور به کار خود ادامه داد این بار نیز طبیعتا دست صنعت حمل و نقل دریایی کشور  برای حمل و نقل کالا چه واردات و چه صادرات بسیار بازتر از دوره قبل است. بنابراین ما امیدواریم مشکل جدی برای حمل و نقل کشور ایجاد نشود.

بی اثربودن تحریم‌های بیمه‌ای ۱۳ آبان

معاون سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به بی اثربودن تحریم‌های بیمه‌ای ۱۳ آبان گفت: در دوره قبل تحریم شامل حال بیمه و موسسات رده بندی بود که در هر دو حالت دوره گذشته هم بیمه های ایرانی و هم موسسه رده بندی ایرانی، کشتی‌ها را تحت پوشش خود گرفتند. امروز اتحادیه اروپا و دادگاه‌هایی مانند ولز آرایی صادر کرده‌اند که اگر  شرکت‌های اروپایی و انگلیسی که کشتی‌های ایرانی را بیمه کنند و به اصطلاح تحت کلاس برده باشند؛ تحت فشار تحریم آمریکا، حق خروج ندارند. بنابراین بیمه کشتی‌های ایرانی پابرجا می‌ماند.

حق شناس افزود: نکته کلیدی که وجود دارد این است که شاید برخی شرکت‌های اروپایی و موسسات از صنعت دریایی ایران خارج شوند اما بر اساس منافع خود چاره‌ای جز همکاری با ایران نخواهند داشت.

۳۰۰ نیرو درخزانه‌داری آمریکا رفتارهای ایران برای عبور از تحریم‌ها را رصد می‌کنند

وی از آمادگی کشور برای بی اثر کردن تحریم‌ها سخن به میان آورد و گفت: برای مقابله با تحریم ۱۳ آبان آماده‌ایم اما نمی‌توان به راهکارها برای بی اثر کردن تحریم‌ها اشاره کرد چرا که تنها بخش خزانه داری آمریکا ۳۰۰ نیرو به کار گرفته است تا تمامی کارها و رفتارهای ایران برای دور زدن این تحریم ها را رصد کند؛ پس نباید اطلاعات در اختیار دشمن قرار داد.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی در پایان گفت: بالاخره ایران در یک جنگ اقتصادی با آمریکا است و طبیعتا عوارض این جنگ مشخص است و این طور نیست که یک طرف ۱۰۰ درصد بازنده و طرف دیگر دیگر ۱۰۰ درصد برنده شود ولی امیدواریم با مجموع تدبیرهایی که شرکت های کشتیرانی ایرانی انجام می‌دهند از این مرحله به سلامتی عبور کنیم.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.