ارتباط با ما در

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفت‌وگو با جامعه ایرانی مطرح کرد:

کاهش ۸ درصدی معاملات مسکن در پایتخت

قلی خسروی تاکید کرد: قیمت اقلام مصرفی ساختمان تولید داخل مانند سیمان، آهن،آلومینیوم و حتی کلید برق و سیم و… بیش از ۸۵ درصد افزایش پیدا کرده است که اگر دولت روند افزایش قیمت این اقلام پرکاربرد ساختمانی را کنترل کند که مطمئنا هزینه ساخت پایین می‌آید.

منتشر شده

جامعه ایرانی–  مصطفی قلی‌خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران گفت: امروز در تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸ درصد کاهش معاملات وجود دارد.

طبق جدیدترین آمار بازار مسکن در مهرماه سال جاری قراردادهای خرید و فروش درکل کشور ۱۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که برخلاف افزایش قراردادهای خرید و فروش کل کشور آمار پایتخت ۳۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

در قرار دادهای اجاره نیز در کل کشور ۴۷ هزار و ۳۸۴ قرارداد اجاره در مهرماه به ثبت رسیده که نسبت به سال قبل در همین بازه زمانی ۹ درصد کاهش نشان می‌دهد. در تهران نیز قراردادهای اجاره با کاهش ۱۵ درصدی روبرو شده است. در مهرماه سال جاری بالغ بر ۱۳ هزار و ۵۴۰ قرارداد اجاره در تهران به امضا رسیده است. این رقم در ماه مشابه سال قبل ۱۵ هزار و ۸۴۱ مورد بود.

اما برخلاف جهت حرکت آمار خرید و فروش و اجاره قیمت مسکن کماکان به روند صعودی خود ادامه می‌دهد و حتی در شهریور ماه بر اساس اعلام بانک مرکزی رکورد افزایش ماهیانه و سالیانه قیمت مسکن طی ۶ ماه اخیر شکسته شد.

بر اساس گزارش بانک مرکزی متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی شهر تهران در شهریور ماه  ۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل ۹.۴ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷۴.۱ درصد رشد نشان داد. در شهریورماه ۱۳۹۷ تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۱۰ هزار و ۳۰۰ واحد رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۳.۹ و ۳۳.۵ درصد کاهش نشان داد.

حال این سوال مطرح می‌شود که علت کاهش قرار داد خرید و فروش و اجاره در تهران چیست و چرا علیرغم کاهش قراردادهای اجاره و خرید و فروش در تهران کماکان قیمت مسکن در این کلانشهر رو به افزایش است؟

مصطفی قلی‌خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت‌وگو با جامعه ایرانی از دلایل کاهش معاملات مسکن در بازار تهران سخن به میان آورد وگفت: اساسا وقتی قیمت‌ها در کشور بالا می‌رود مردم برخلاف سایر کشورهای جهان شتاب زده عمل می‌کنند و سریعا پول‌های خود را از بانک بیرون کشیده و سریعا سراغ خرید خانه، طلا و ارز و .. می‌روند.

دیگر اشتهایی برای خرید مسکن وجود ندارد

قلی‌خسروی افزود: عمدتا پول‌های سرگردان حجم مشخصی دارند وقتی که این پول‌ها به بازار مسکن وارد می‌شود خودبخود تعداد معاملات بالا می‌رود ولی بعد از انباشت این حجم از نقدینگی مجددا تعداد معاملات کاهش یافته و رکود بر بازار حاکم می‌شود. که این یکی از دلایل کاهش معاملات در تهران است چرا که اشتهایی برای خرید وجود ندارد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران راهکارهای تعدیل و کاهش قیمت بازار مسکن را برشمرد و گفت: امروز در تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸ درصد کاهش معاملات وجود دارد و اگر ارز، طلا، بورس و حامل‌های انرژی دست نخورد و مردم باور کنند که مسئولین برای آرام کردن و ثبات اقتصادی تلاش می‌کنند؛ طبیعتا قیمت مسکن افت خواهد کرد.

افزایش ۸۵ درصدی قیمت اقلام مصرفی ساختمان

خسروی گفت: قیمت اقلام مصرفی ساختمان تولید داخل مانند سیمان، آهن،آلومینیوم و حتی کلید برق و سیم و… بیش از ۸۵ درصد افزایش پیدا کرده است که اگر دولت روند افزایش قیمت این اقلام پرکاربرد ساختمانی را کنترل کند که مطمئنا هزینه ساخت پایین آمده و همین موضوع باعث تسریع در ساخت و ساز و نهایتا کاهش قیمت مسکن خواهد شد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک ضمن انتقاد از سیاست‌های دولت مبنی بر مالیات گرفتن از معاملات مسکن؛گفت: اساسا هیچکس منکر پرداخت مالیات نیست ولی یکی از اعتراضات اتحادیه املاک این موضوع است که در شرایط فعلی رکود بر بازار مسکن،گرفتن مالیات دردی را دوا نخواهد کرد و مسئولین باید بدانند هرسخن جایی و هر نکته مکانی دارد.

پرداخت مالیات در معاملات مسکن بعد از فراهم نمودن زیر ساخت‌های لازم میسر است

مصطفی قلی‌خسروی ادامه داد: امروز فشار بر روی مردم و اتحادیه املاک زیاد است باید دولت صبر کند تا فضا آرام‌تر شود و برابر بررسی‌های کمیسیون اقتصادی مجلس پرداخت مالیات در معاملات مسکن بعد از فراهم نمودن زیر ساخت‌های لازم میسر است.

مصطفی قلی‌خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران در پایان ضمن انتقاد از فضاسازی منفی برای کاهش قیمت مسکن گفت:مردم باید امیدوار باشند که مسئولین همه تلاش خود را می‌کنند که بازار مسکن به ثبات قیمت برسد و ناامیدکردن مردم برای کاهشی شدن قیمت بازار مسکن کار اشتباهی است.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.