ارتباط با ما در

فایننشال تایمز تشریح کرد

موانع اتحادیه اروپا برای مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه ایران

اتحادیه اروپا به مشکل متقاعد کردن یکی از کشورهای عضو برای میزبانی کانال مالی جدید به‌منظور حفظ تعاملات تجاری با ایران در برابر تحریم‌های آمریکا برخورده است.

منتشر شده

جامعه ایرانی– کشورهای اروپایی نگرانند که اگر میزبان سیستم ویژه تجارت با تهران شوند، مجبور به مواجهه با واکنش سخت واشنگتن شوند.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از فایننشال تایمز، یکی از دیپلمات‌های اروپایی در تشریح تازه‌ترین موانع بر سر راه تلاش بلوک اروپا به‌منظور حفظ توافق هسته‌ای با تهران گفت که اتحادیه اروپا به مشکل متقاعد کردن یکی از کشورهای عضو برای میزبانی کانال مالی جدید به‌منظور حفظ تعاملات تجاری با ایران در برابر تحریم‌های آمریکا برخورده است.

اروپایی‌ها می‌خواهند یک سازوکار هدف ویژه (SPV) برای پردازش پرداختی‌های وارداتی و صادراتی ایران پس از پنجم نوامبر که واشنگتن بانک مرکزی و صنعت نفت جمهوری اسلامی را تحریم می‌کند، راه‌اندازی کنند. این اقدام آمریکا بخشی از فشار اقتصادی بر تهران پس از خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ در ماه می است.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا به ریاست فرانسه، آلمان و انگلیس –امضاکنندگان برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام- می‌خواهند تجارت غیر آمریکایی با ایران را برخلاف خواست واشنگتن ادامه دهند.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته که سازوکار هدف ویژه می‌تواند «پیش از نوامبر» راه‌اندازی شود، اما هیچ ضرب‌الاجل رسمی تعیین نشده و هیچ جزئیاتی درباره شکل عملکرد آن نیز ارائه نشده است.

دیپلمات‌های اروپایی به فایننشال تایمز گفتند که چندین مانع برای اجرایی شدن این برنامه وجود دارد، از جمله بی‌میلی کشورهای عضو اتحادیه برای میزبانی این ساختار مالی جدید. به گفته این دیپلمات‌ها، در نشست هفته گذشته کمیسیون اروپایی که برای آماده‌سازی پاسخی به تحریم‌های آمریکا برگزار شد، مقامات درباره اینکه هیچ کشوری حاضر نیست میزبان این سیستم تازه ایرانی باشد، بحث و تبادل‌نظر کردند.

یکی از این مقامات گفت: «هیچ دولت اروپایی نمی‌خواهد با داشتن سازوکار هدف ویژه از آمریکا عبور کند.» یکی دیگر از ین دیپلمات‌ها گفت: «کشورهای برای این کار صف نکشیده‌اند.»

کشورهای اروپایی نگرانند که با این اقدام آمریکا دست به تنبیه سیاسی یا حتی تحریم‌های مازاد علیه آن بزند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا ماه گذشته این سازوکار هدف ویژه را «یکی از غیرسازنده ترین اقدامات قابل تصور برای صلح و امنیتی منطقه‌ای و جهانی» خواند.

دیپلمات‌های اروپایی تأکید کردند که بااین‌حال مقابله با آمریکا می‌تواند پیش از آغاز مجدد دور تازه تحریم‌ها یا کمی پس‌ازآن صورت پذیرد. یکی از اهداف این است که ایران امکان تداوم صادرات نفتی خود –یکی از دلایل اصلی که تهران با محدود کردن برنامه هسته‌ای خود در ازای لغو تحریم‌ها موافقت کرد- را داشته باشد.

تحلیل گران ایرانی می‌گویند جمهوری اسلامی اطمینان بیشتری یافته که می‌تواند در مقابل تحریم‌های آمریکا ایستادگی کند، حتی اگر تلاش‌های اروپا با موانعی هم روبرو شود. اتحادیه اروپا همچنین قانونی را اجرایی می‌کند که شرکت‌هایش را از پایبندی به تحریم‌های آمریکا منع می‌کند –بااین‌حال بسیاری از شرکت‌های بزرگ اروپایی تصمیم به خروج از ایران گرفته‌اند و نمی‌خواهند مورد خشم واشنگتن قرار بگیرند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.