ارتباط با ما در

پیروز ایزدی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

یورو توانایی برقراری جریانی جدید بین ایران و اروپا را دارد

ایزدی بیان کرد: بااین صحبت وزیر دارایی فرانسه می‌تواند آغاز یک راه باشد. در صورتی که یورو به خوبی فعالیت داشته باشد جریانی بین ایران و اروپا را برقرار خواهد ساخت که بعدها به عنوان مدلی برای مبادلات پولی با کشورهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منتشر شده

جامعه ایرانی-  پیروز ایزدی گفت: با توجه به اینکه دلارنقش تعیین کننده‌ای دارد بطوریکه قیمت بسیاری از کالاها از جمله نفت در دنیا از طریق این ارز مشخص می‌شود، می‌توان مطرح کرد در صورتی که یورو به خوبی فعالیت داشته باشد جریانی بین ایران و اروپا را برقرار خواهد ساخت که بعدها به عنوان مدلی برای مبادلات پولی با کشورهای دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

اوایل سال جاری  بانک دولتی «بی پی آی» فرانسه گفته بود در حال کار بر پروژه تامین مالی شرکت‌های فرانسوی مایل به همکاری با ایران است تا این شرکت‌ها بتوانند با وجود تحریم‌های آمریکا به ایران صادرات و از این کشور واردات داشته باشند.

ابتداط مهرماه این  بانک  اعلام کرد به دلیل تحریم های آمریکا از برنامه قبلی خود برای کمک به تجارت با ایران منصرف شده است.

نیکلا دو فوقک- مدیرعامل این بانک گفته بود که این پروژه در حال حاضر تعلیق شده چرا که شرایط محقق نشده و مجازات شرکت‌ها باقی است. طبق برنامه این بانک قرار بود خطوط اعتباری به یورو به برنامه‌های همکاری با ایران اختصاص داده شود و از کانال‌های مالی که با آمریکا هیچ مراوده‌ای ندارند استفاده شود، اما به نظر می‌رسد این کار هنوز برای شرکت‌های اروپایی بسیار دشوار است.

از سوی دیگر روزنامه فیگارو نیز در شهریور ماه در مطلبی به مشکلات دانشجویان ایرانی در فرانسه برای باز کردن حساب بانکی اشاره کرده است. در این گزارش آورده شده است که اغلب بانک های فرانسوی از بیم تهدید و تحریم های آمریکا از باز کردن حساب برای دانشجویان ایرانی امتناع می کنند.

با این وجود برونولومز، وزیر دارایی فرانسه خروج آمریکا از برجام را فرصتی برای نهادهای مالی مستقل اروپا دانسته است. او با انتقاد از سیاست‌های دونالد ترامپ در عرصه بین‌الملل گفته است که آقای ترامپ انگیزه‌ای برای اروپای قدرتمندتر است.

پبروز ایزدی، کارشناس روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با جامعه ایرانی دراین باره که با وجود وابستگی اقتصادی اروپا به آمریکا، تحقق این ادعا تا چه اندازه به واقعیت نزدیک است، گفت: با توجه به اینکه اقتصاد جهانی تا حدود زیادی مبتنی بر دلار است و تراکنش‌های مالی عمدتا دلاری محقق می‌شود، بنابراین از برجام به عنوان فرصت یاد می‌کنند زیرا بر اساس آن یورو که پس از دلار در تراکنش‌های بین‌المللی جای گرفته است، بتواند به نوعی مطرح شود و در صدر قرار گیرد تا در آینده نقش آفرینی بیشتری در بازارهای جهانی داشته باشد.

این کارشناس روابط بین‌الملل درباره قابل اتکا بودن اظهار نظر وزیر دارایی فرانسه با توجه به اینکه فرانسه  فعالیت بانک دولتی خود را در ایران متوقف کرده است، بیان کرد: باید چنین در نظر گرفت که این صحبت وزیر دارایی فرانسه می‌تواند آغاز یک راه باشد. با این حال با توجه به اینکه دلار نقش تعیین‌کننده‌ای دارد بطوری که قیمت بسیاری از کالاها از جمله نفت در دنیا از طریق این ارز مشخص می‌شود، می‌توان مطرح کرد در صورتی که یورو به خوبی فعالیت داشته باشد جریانی بین ایران و اروپا را برقرار خواهد ساخت که بعدها به عنوان مدلی برای مبادلات پولی با کشورهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد و در بلندمدت تا حدودی سبب تضعیف دلار می‌شود.

وی در ادامه افزود: با تمام اینها درباره اینکه تا چه اندازه مسئله مورد اشاره کارآمدخواهد بود باید منتظر ماند زیرا هیچ تضمینی برای آن وجود ندارد.

ایزدی دررابطه با میزان امیدواری ایران در خصوص تحقق این مسئله ابراز کرد: ایران در صورتی می‌تواند در این رابطه امیدوار باشد که مکانیسم تعریف شده، کارآیی لازم خود را در عمل به اثبات برساند. بنابراین در حال حاضر فقط می‌توان امیدوار بود و بیشتر از این نباید بر این قضییه حساب و کتاب کرد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.