ارتباط با ما در

آتلانتیک دلایل نرمش آمریکا در قبال سعودی‌ها را تشریح کرد

عربستان اهرم فشار ترامپ علیه ایران است

حمایت دولت ترامپ از بربریت و وحشیگری‌های عربستان نشانه‌ای از یک بیماری است؛ بیماری اشتیاق دولت آمریکا به یک جنگ سرد جدید در خاورمیانه.

منتشر شده

جامعه ایرانی– نرمش در قبال عربستان از علائم یک بیماری اساسی است؛ اشتیاق دولت ترامپ به درگیری با ایران.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از آتلانتیک، بسیاری از مقامات در واشنگتن از نرمش دولت ترامپ نسبت به عربستان خشمگین هستند. آن‌ها از تلاش‌های دونالد ترامپ برای تبرئه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در پرونده قتل جمان خاشقجی خشمگین هستند.

از سوی دیگر خشم از مشارکت آمریکا در جنگ ریاض در یمن، جایی که انسداد بندر اصلی این کشور از سوی عربستان هشت میلیون انسان را با خطر قحطی و مرگ روبرو کرده نیز رو به گسترش است. با توجه به اینکه ارتش آمریکا تسلیحات، اطلاعات و سوخت کمپین بمباران سعودی که از سوی سازمان ملل «جنایت جنگی» خوانده شده، این خشم به سر رسیده است.

حمایت دولت ترامپ از بربریت و وحشیگری‌های عربستان نشانه‌ای از یک بیماری است؛ بیماری اشتیاق دولت آمریکا به یک جنگ سرد جدید در خاورمیانه.

زمانی که بحث به خاورمیانه می‌رسد، ترامپ و مشاوران سیاست خارجی‌اش یک تحلیل ساده دارند: ایران اصل مشکل است و عربستان بخشی از راه‌حل. ایرانیان انقلابی هستند؛ سعودی‌ها معتدل. ایران به آشوب دامن می‌زند، عربستان به ثبات. ایران از تروریسم حمایت می‌کند، عربستان به مبارزه با آن کمک می‌کند. ایران به ادعای مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا یک «رژیم غیرقانونی» است. در مقابل، عربستان به ادعای ترامپ «هدف مشترک آمریکا در خارج کردن افراطیون» را دنبال می‌کند.

این حرف‌ها مهمل است. در یمن، تهران از نیروهای مخالف حمایت می‌کند، در سوریه، ریاض از نیروهای مخالف حمایت می‌کند. آمریکا باید تلاش خود را صرف آرام کردن جنگ سرد ایران-عربستان کند که به جنگ‌های نیابتی پنهانی آن‌ها دامن زده است. در عوض اما ترامپ در حال دامن زدن به آن است.

اشتیاق ترامپ به یک جنگ سرد با ایران دلیل امتناع وی برای تنبیه عربستان در پرونده قتل خاشقجی است. ترامپ در توجیه امتناع از محکوم کردن ریاض، اغلب به خرید تسلیحات آمریکا از سوی سعودی‌ها اشاره می‌کند. اما این فقط یکی از اندک دلایل موجود است. دلیل بزرگ‌تر این است که بدون عربستان، آمریکا نمی‌تواند عرصه را بر ایران تنگ کند. همان‌طور که دیوید سنگر هفته گذشته در مقاله نیویورک‌تایمز نوشت، «مقامات دولت ترامپ و کارشناسان گفته‌اند که طی هفته جاری مسئله پیامدهای احتمالی برنامه آمریکا برای تحت فشار قرار دادن ایران و تأثیر آنچه بر سر خاشقجی آمد بر این برنامه‌ها بحث اصلی محافل داخلی این کشور بوده است. آن‌ها تأکید کردند که مسئله محدود کردن فروش سلاح به عربستان که به عقیده ترامپ صنعت کار آمریکا را تهدید خواهد کرد، در مقایسه با مسئله ایران اهمیت خود را از دست داده است.»

دولت ترامپ اصرار دارد که صادرات نفت ایران را به صفر برساند. چنین اقدامی بدون تأثیر بر قیمت جهانی نفت مستلزم اطمینان از این امر است که سعودی‌ها تولیدات خود را در سطوح بالا حفظ می‌کنند. بنابراین دولت ترامپ برای نابود کردن اقتصاد ایران، باید دوست ریاض بماند، حتی اگر این مسئله به معنی کمک به خاندان سلطنتی برای دامن زدن به جنگی که جان کودکان یمنی را می‌گیرد یا دروغ گفتن درباره قتل خبرنگار سعودی باشد. این هزینه اشتیاق آمریکا برای جنگ سرد است.

اما فقط بخشی از این هزینه. این تمایل آمریکا به جنگ سرد خاورمیانه همچنین پیامدهای وحشتناکی برای مردم ایران دارد. تحریم‌های امریکا مانع از واردات داروهای اساسی و مواد خام اولیه به ایران شده تا نزدیک به شش میلیون ایرانی دسترسی به داروهای مهم را از دست بدهند. اوباما این تحریم‌ها را طراحی کرد اما آن‌ها را یک بازی کوتاه‌مدت می‌دید که ایران را پای میز مذاکره بیاورد، زمانی که توافق هسته‌ای امضا شد، این تحریم‌ها را لغو کرد.

ترامپ اما قصد دارد ماه آینده میلادی بار دیگر این تحریم‌ها را اعمال کند. این تقارن تلخ استراتژی جنگ سرد ترامپ است. علاقه او حفظ روابط با ریاض به ضرر سعودی‌هایی مانند خاشقجی است که خواهان دموکراسی لیبرال هستند. و جنگ تجاری او علیه تهران برای همتایان او که خواهان دموکراسی لیبرال در ایران بوده است، وحشتناک است.

ریشه اصلی مشکل این است که دولت ترامپ تلاش می‌کند تقابل و جنگ را در آن بخشی از جهان تقویت کند که دقیقاً به آن نیاز ندارد. اگر دموکرات‌ها در انتخابات کنگره پیش رو قدرت را پس بگیرند، هدف اصلی‌شان باید پایان دادن به این شرایط باشد.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.