ارتباط با ما در

حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

فاجعه اقتصادی در کشور رخ داده است / بهبود معیشت مردم نیازمند اقدامات اورژانسی است

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد:امروز فاجعه اقتصادی به وقوع پیوسته است و آن اینکه قدرت خرید مردم به شدت کاهش پیدا کرده است علی الخصوص که جمعی از مردم به نان شب خود محتاج هستند و شب‌ها گرسنه می‌خوابند.

منتشر شده

جامعه ایرانی حسینعلی حاجی‌دلیگانی گفت: نمی‌توان صبر کرد تا اصلاحات در سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصادی بوجود آید بایستی اقدام اورژانسی برای بهبود معیشت مردم انجام داد و در عین حال آن درمان دائم را هم شروع کرد.

مدتی است که بحث کارت‌های الکترونیکی تامین کالاهای اساسی بر سر زبان‌ها افتاده است .این کارت ها قرار است ماهیانه ۱۰۰ هزار تومان شارژ شود که همانند توزیع نقدی یارانه چالش‌های خاص خود را دارد.

نیت کمک کردن به مردم اساسا اقدام خداپسندانه و درستی است و مسلما برطرف کردن کمبود‌ها و نیاز‌های مردم در شرایط نابسامان اقتصادی تصمیم خوبی است که باید تحقق یابد. اما آیا با مبالغی که برای شارژ کارت الکترونیک تامین کالاهای اساسی از سوی دولت در نظر گرفته شده، هزینه‌هایی که امروز برای مردم وجود دارد را منتفع خواهد کرد؟

نکته دیگری که وجود دارد این است که کارت‎های الکترونیکی برای همیشه مثل یارانه پرداخت نمی‌شود بلکه برای عبور از وضعیتی که امروز به وجود آمده در نظر گرفته شده است که قطعا نمی‌تواند در بلند مدت جوابگوی نیاز مردم باشد. در ضمن کالا کارت به‌ صورت الکترونیکی بر اساس برآوردها قرار است برای ۱۰ میلیون نفر صادر و سالی سه الی چهار مرتبه شارژ شود که این خود نشان از این دارد که نه تنها جمعیت متوسط و زیر خط فقر که بالغ بر ۱۰ میلیون نفر هستند لحاظ شده بلکه این طرح هم همانند توزیع نقدی یارانه دوای درد مردمی نیست که حقوق کافی ندارند و چه بسی بهتر بود که شکاف بین درآمد و قدرت خرید مردم برطرف می‌شد تا اعطای کوپن الکترونیکی که عملا جوابگوی نیاز روزمره مردم و اقشار آسیب پذیر نیست.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی از ضرورت استفاده از طرح های حمایتی سخن به میان آورد و گفت: توزیع کارت‌های الکترونیک با پرداخت نقدی یارانه‌ها منافاتی با هم ندارد.

منبع تامین مالی کارت‌های خرید کالاهای اساسی

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس از تامین مالی این کارت‌ها سخن به میان آورد و گفت: منبع تامین مالی کارت‌های خرید کالاهای اساسی از ما‌به‌تفاوت نرخ ارزی که بر اساس آن بودجه کشور را محاسبه کرده بودند با درآمد حاصل از ارز ۴۲۰۰ تومان و ارز سامانه نیما و در سامانه‌های دیگر که به دست آمده است، تامین می‌شود.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: قطعا این کارت های خرید جایگزین یارانه نقدی نخواهد شد و دولت هم دوست ندارد که کاری که در دولت قبلی شروع شد را تمهیدات ویژه‌ای برایش در نظر بگیرد و یا باز تعریف کند یعنی دولت دنبال این نیست که این کارت ها را جایگزین یارانه نقدی کند. توزیع کارت الکترونیکی روش جدیدی هم نیست و مشابه آن در گذشته مانند کوپن کالاهای اساسی وجود داشته است.

امروز فاجعه اقتصادی به وقوع پیوسته است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یادآور شد: امروز در کشور فاجعه اقتصادی رخ داده است و آن اینکه قدرت خرید مردم به شدت کاهش پیدا کرده است علی الخصوص که جمعی از مردم به نان شب خود محتاج هستند و شب‌ها گرسنه می‌خوابند.

حاجی دلیگانی تصریح کرد: نمی‌توان صبر کرد تا اصلاحات در سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصادی بوجود آید بایستی اقدام اورژانسی برای بهبود معیشت مردم انجام داد و در عین حال آن درمان دائم را هم شروع کرد.

حاجی دلیگانی در پایان متذکر شد: بهبود اقتصاد و معیشت مردم از وظایف دولت است و جزوی از حقوق شهروندی و حقوق اساسی مردم است. اصول ۲۸ و ۴۳ و دیگر اصولی که پیرامون حقوق شهروندی و حقوق اساسی مردم است باید مورد توجه قرار گیرد و زمینه اجرایی آن فراهم شود تا شاهد بهبود تامین معیشت مردم باشیم.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.