ارتباط با ما در

آقاپورعلیشاهی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

روند سقوط شاخص بورس تا آذر ماه ادامه دارد

معصومه آقاپورعلیشاهی نماینده مردم شبستر تاکید کرد: نگرانی برخی نمایندگان از نوسانات بازار بورس بی مورد است چرا که رشدی شاخص بورس درهفته‌های گذشته حبابی بود و به خاطر همین است که این شاخص خیلی سریع رشد پیدا می‌کند و خیلی سریع هم دچار کاهش می‌شود.

منتشر شده

جامعه ایرانی آقاپور علیشاهی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: شاخص بورس بر اساس مؤلفه‌های اصلی اقتصادی رشد نکرد که افت آن بر اساس مؤلفه‌های اقتصادی باشد.

بازار سهام ایران طی هفته‌های گذشته دچار افت شاخص شده است؛ در همین راستا چند روز گذشته سران قوا بر ورود نقدینگی به بازار سهام تأکید کردند. علی‌رغم این تأکید متأسفانه نه‌تنها نقدینگی به بازار سهام وارد شد بلکه نقدینگی هنگفتی نیز از این بازار خارج شد تا معادله پیچیده‌تر از گذشته شود.

برخی کارشناسان معتقدند که دست‌های پنهانی پشت قضیه خروج نقدینگی از بازار سهام و فروش گسترده سهم در بورس هستند. تعدادی از نمایندگان هم از روند نوسانات بازار سهام و افت هشت‌درصدی شاخص بورس نگران شدند و خود دست‌به‌کار شدند و نامه‌ای به وزارت اطلاعات برای بررسی نوسانات مشکوک، نوشتند.

در همین راستا پروانه مافی نماینده تهران به جامعه ایرانی گفت که خود شخصاً نامه‌ای به وزارت اطلاعات نوشته تا صحت‌وسقم دست داشتن جریانات هدفمند خروج نقدینگی در بازار سهام مشخص شود.

به‌هرحال بازار سهام همیشه افت‌وخیزهای مقطعی بسیاری داشته علی‌الخصوص با نوسانات اخیر ارزی که خود تأثیرات زیادی را در تمامی بازارهای کشور همچون بازار مسکن و خودرو و طلا و… داشت.

اینکه آیا زیرساخت‌های بازار سهام به‌گونه‌ای است که افت شاخص بورسی فقط مرتبط به ورود نقدینگی باشد موضوعی است که باید از نگاه کارشناسان امر پیگیری شود.

معصومه آقاپور علیشاهی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی درباره نامه برخی نمایندگان به وزارت اطلاعات برای بررسی نوسانات مشکوک بازار بورس گفت: نگرانی برخی نمایندگان از نوسانات بازار بورس بی‌مورد است چراکه رشدی شاخص بورس در هفته‌های گذشته حبابی بود و به خاطر همین است که این شاخص خیلی سریع رشد پیدا می‌کند و خیلی سریع هم دچار کاهش می‌شود.

شاخص بورس بر اساس مؤلفه‌های اصلی اقتصادی رشد نکرد

آقاپور علیشاهی اضافه کرد: چون شاخص بورس بر اساس مؤلفه‌های اصلی اقتصادی رشد نکرد که افت آن بر اساس مؤلفه‌های اقتصادی باشد؛ این شاخص تنها بر اساس افزایش نرخ ارز رشد کرد؛ نرخ ارز هم تا افزایش پیدا کرد شاخص بورس هم به‌تبع آن رشد پیدا کرد.

نماینده مردم شبستر ادامه داد: در شهریورماه نماد بورس بسته می‌شود و صورت‌وضعیت و سود و زیان شرکت‌ها مشخص می‌شود به خاطر همین قضیه می‌توان گفت که رشد شاخص بورس واقعی نبود و این افزایش از سود واقعی نبود و سودی بود که از افزایش نرخ ارز به دست آمد وگرنه عملکرد شرکت‌ها که بهبود پیدا نکرده بود حتی تولید واقعی ازنظر کمی کاهش پیدا کرد بود فقط به خاطر نرخ رشد ارز بود این اتفاق افتاد.

آقاپور علیشاهی ادامه داد: امروز حجم نقدینگی ۳۶۰۰ میلیارد تومان افزایش پیداکرده است آیا بورس گنجایش چنین حجم نقدینگی را دارد؟ مسلم است که ندارد، اصلاً اگر این حجم نقدینگی وارد بورس شود خود باعث ایجاد نابسامانی خواهد شد.

رشد شاخص بورس غیرواقعی بوده است

این عضو اصلاح‌طلب کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: کاهش شاخص بورس ربطی به پیگیری تخصصی و بررسی نهادهای اطلاعاتی ندارد و تمامی موارد ذکرشده را اگر کنار هم قرار دهیم به جواب کاملاً مشخص خواهیم رسید که رشد شاخص بورس غیرواقعی بوده است و پیش‌بینی می‌شود تا وضعیت تولید در داخل کشور اصلاح نشود و تا زمانی که صادرات غیرنفتی اصلاح‌نشده و دولت از سرگیجگی اقتصادی و بخش‌نامه‌هایی که پشت سر هم برای تصمیم‌های روزمرگی برندارد و تحولی در بخش اقتصادی صورت نپذیرد آن حجم نقدینگی هرکجا که وارد شود در مدت کوتاهی باعث نابودی آن بازار خواهد شد.

روند رو به کاهش بورس همچنان ادامه دارد

آقاپور علیشاهی آینده بازار بورس را منفی ارزیابی کرد و در پایان گفت: پیش‌بینی می‌شود در اویل آذرماه هم شاهد افت شاخص بورس باشیم و روند رو به کاهش شاخص بورس همچنان ادامه دارد تا زمانی که اصلاحات اقتصادی انجام نشود.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.