ارتباط با ما در

عرب ویکلی مطرح کرد

شکست ترامپ در مقابله با نفوذ منطقه‌ای ایران

علوی تاکید کرد که با وجود آنکه دولت ترامپ مقابله با ایران را اولویت منطقه‌ای شماره یک خود قرار داده، تلاش جدی برای «توسعه یک استراتژی دیپلماسی عمومی جامع یا یک روایت آمریکایی که مستقیما با ایران در فضای نفوذ کشورهای کلیدی عرب مقابله کند» ندارد.

منتشر شده

 

دولت ترامپ نتوانسته با نفوذ ایران در منطقه مقابله کند

با نفوذ ایران در منطقه مقابله نمی شود

اگر آمریکا در مورد اهدافش در خاورمیانه شفافیت نداشته باشد، شاخ و برگ دادن به روایتی که به مردم این منطقه ربط داشته باشد، آسان نخواهد بود.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از عرب ویکلی، «دیگر دولت‌های عرب انحصار جریان اطلاعات در کشورشان را ندارند» و در نتیجه دولت ایران به خصوص، از رسانه‌های اجتماعی، سایت‌های خبری اینترنتی و شبکه‌های تلویزیونی عرب زبان برای نفوذ در جامعه عرب استفاده می‌کند. نه آمریکا و نه جهان عرب پاسخ مناسبی به این چالش ایرانی ندارند.

گزارشی که مرکز پیشرفت آمریکا، یک اندیشکده در واشنگتن که ارتباط نزدیکی به کارشناسان سیاست خارجی حزب دموکرات دارد، منتشر کرده به این نکات اشاره کرده است.

سارا علوی، نویسنده این گزارش گفت: «سکوی رسانه‌های اجتماعی شرایط دشمنان آمریکا از جمله روسیه و ایران را برای انتشار اطلاعات غلط به عنوان خبر –شامل روایت‌های ضدآمریکایی- در سطحی بی‌سابقه فراهم کرده و در عین حال واکنش برای آمریکا را دشواتر کرده است.»

دولت ایران از روش‌های «قدرت نرم» به عنوان «تامین‌کننده اصلی روایت‌های ضدآمریکایی در خاورمیانه» استفاده کرده است. در حالیکه تهران نمی‌تواند با «قدرت سخت» آمریکا در منطقه مقابله کند، اما ثابت کرده که در استفاده از «قدرت نرم» نسبتا ارزان برای مقابله با نفوذ آمریکا بسیار تاثیرگذار عمل می‌کند.

عرب ویکلی در ادامه مدعی شد: تهران این اطلاعات غلط خود را در عراق همسایه، جایی که حضور زمینی‌اش هم بسیار قابل توجه است و در لبنان، جایی که متحدش حزب‌الله به طور موثر دولت ملی را کنترل می‌کند، منتشر می‌کند.

علوی اینطور استدلال می‌کند که آمریکا برای مقابله با ایران به شدت به «اهرم‌های قدرت سخت» اتکا کرده اما نتوانسته با یک «تلاش قابل توجه و آشکار بر ابعاد گسترده عملیات‌های نفوذ ایران در منطقه» غلبه کند.

کمپین نفوذ عمومی ایران بر موضوعاتی متمرکز شده –از جمله ضدامپریالیسم، اتحاد اسلامی و مسئله فلسطین- که پتانسیل هم‌نوایی با مردم عرب را دارد و با هدف دور کردن مردم عرب نه تنها از آمریکا بلکه از دولت‌های خودشان طراحی شده‌اند.

علوی مدعی است که یکی از روش‌های رایج تهران پراکندن تئوری توطئه است –همانند این تئوری که داعش ساخته دست آمریکا و اسرائیل بود، شایعه‌ای که در دوره مبارزه علیه داعش در موصل بسیار قوت گرفت.

به عقیده علوی، کمپین دیپلماسی عمومی عربستان در عراق از سال ۲۰۱۴ شاید قابل توجه‌ترین نمونه دیپلماسی عمومی حوزه خلیج فارس در خاورمیانه باشد.

وزارت خارجه آمریکا نیز عملیات دیپلماسی عمومی دارد اما به دلیل این واقعیت که ابعاد بسیاری از سیاست آمریکا در منطقه ناخوشایند و در نتیجه از سوی مخاطبان منطقه غیرقابل پذیرش است، این دیپلماسی عمومی معلول قرار گرفته است.

علوی تصریح کرد که آمریکا تحت ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ دیگر یک رویکرد مبتنی بر ارزش‌ها در قبال دیپلماسی را پیش نمی‌برد و همین مسئله مانع از آن می‌شود که یک روایت آمریکایی جذاب برای مقابله با روایت‌های ایرانی که مورد تایید بسیاری از مردم منطقه است، شکل بگیرد.

علوی تاکید کرد که با وجود آنکه دولت ترامپ مقابله با ایران را اولویت منطقه‌ای شماره یک خود قرار داده، تلاش جدی برای «توسعه یک استراتژی دیپلماسی عمومی جامع یا یک روایت آمریکایی که مستقیما با ایران در فضای نفوذ کشورهای کلیدی عرب مقابله کند» ندارد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.