ارتباط با ما در

حسن بهرام نیا رییس کمیته نفت کمیسیون انرژی مجلس در گفت و گو با جامعه ایرانی:

قیمت بنزین واقعی نیست/قانون هدفمندی یارانه‌ها نیازمند بازنگری است

بهرام نیا تاکید کرد: قیمت امروز بنزین در کشور واقعی نیست و دولت باید برای واقعی شدن قیمت گام های موثری بردارد از طرفی هم دولت باید مابه‌التفاوت اصلاح قیمت‌های حامل‌های انرژی و واقعی‌کردن قیمت سوخت را در زیر ساخت‌های ریلی حمل و نقل به کار گیرد.

منتشر شده

جامعه ایرانی– بهرام نیا نماینده مردم نهاوند در مجلس گفت: یکی از راه‌های اصلاح قیمت‌ بنزین و جلوگیری از قاچاق سوخت فعال کردن کارت سوخت هوشمند است که چند نرخی کردن بنزین تحویلی به مصرف‌کننده را در پی دارد.

هدفمند کردن یارانه‌ها باهدف واقعی کردن قیمت انرژی صورت گرفت. با اجرای این طرح سعی بر آن شد که قیمت بنزین هم پای فوق منطقه خلیج‌فارس شود تا قاچاق آن نیز کاهش یابد؛ اما متأسفانه نه‌تنها این طرح کمکی به کمتر شدن قاچاق سوخت کرد بلکه با تورمی که ایجاد کرد باعث پیچیده‌تر شدن حل معادله قیمت واقعی حامل‌های انرژی شد.

امروز دلیل موجه علمی و قانونی برای استمرار واریز ماهانه یارانه نقدی وجود ندارد و متأسفانه شاهد این موضوع هستیم که قیمت یک لیتر بنزین از نیم لیتر آب‌معدنی کمتر است درصورتی‌که سرمایه عظیمی برای تولید بنزین هزینه شده است.

آیا وقت آن نشده است که منابع کشور بیش از گذشته اتلاف نشود؟ آیا نباید یک‌بار برای همیشه اعلام کرد که این طرح شکست‌خورده و باید بازبینی اساسی در اجرای این طرح به وجود آید؟

حسن بهرام نیا عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی ضمن انتقاد به از بین رفتن سرمایه‌های ملی در هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: امروز مواردی مانند قاچاق سوخت از کشور و استفاده ثروتمندان از پرداخت نقدی یارانه‌ها توسط دولت درواقع به بی‌عدالتی اجتماعی دامن زده است.

فعال کردن کارت سوخت هوشمند برای اصلاح قیمت بنزین

بهرام نیا اظهار داشت: هدفمند کردن یارانه‌ها باید چارچوب دار شود و دولت با برنامه‌ریزی دقیق قیمت‌ها را دوباره تعیین کند. یکی از راه‌های اصلاح قیمت‌ بنزین و جلوگیری از قاچاق سوخت، فعال کردن کارت سوخت هوشمند است که به‌دنبال آن چند نرخی کردن بنزین تحویلی به مصرف‌کننده رخ می‌دهد چون زیرساخت‌های دونرخی کردن قیمت سوخت در کشور وجود دارد.

دونرخی شدن بهای سوخت عقلانی است

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: دونرخی شدن بهای سوخت با توجه به وجود کارت سوخت هوشمند و مصوبه مجلس مبنی بر باقی ماندن اعتبار این کارت‌ها عقلانی است. این اقدامات در راستای تحقق عدالت اجتماعی انجام خواهد شد و با توجه به وجود کارت‌های هوشمند سوخت و شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و نیز تورم باید تفاوت قیمتی را لحاظ کنیم و قیمت سوخت را به سمت واقعی شدن سوق دهیم.

قیمت بنزین واقعی نیست

رئیس کمیته نفت کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: این مطلب درست است که قیمت امروز بنزین در کشور واقعی نیست و دولت باید برای واقعی شدن قیمت گام‌های مؤثری بردارد از طرفی هم دولت باید اقداماتی برای اعتمادسازی انجام دهد و مابه‌التفاوت اصلاح قیمت‌های حامل‌های انرژی و واقعی کردن قیمت سوخت را در زیرساخت‌های ریلی حمل‌ونقل به کار گیرد تا اعتماد ازدست‌رفته مردم دوباره احیا شود.

برای اصلاحات در هدفمند کردن یارانه‌ها باید خیلی هوشمندانه عمل کرد

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: برای اصلاحات در هدفمند کردن یارانه‌ها باید خیلی هوشمندانه عمل کرد تا با توجه به وضعیت نابسامان اقتصادی کشور که مرزهای خط فقر را جابجا کرده است؛ تأمین معاش مردم با مشکل روبرو نشود.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: امروز با لحاظ کردن تعیین خط فقر باید یک برنامه‌ریزی جامع انجام شود که هم حقوق مردم و اقشار ضعیف جامعه حفظ شود و هم اگر یارانه‌ای قرار است که داده شود به نفع آحاد مردم باشد و هم اینکه از بنزین به‌عنوان سرمایه ملی صیانت شود.

رئیس کمیته نفت کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با اجرای سیاست‌های درست و برنامه‌ریزی‌های صحیح باید از سرمایه‌های بالقوه خدادادی که در اختیار ما قرار داده‌شده استفاده کنیم، زیرا این موهبت‌ها تنها مختص امروز نیست و این سرمایه‌ها باید برای آیندگان نیز حفظ شود.

ضرورت بازنگری جدی در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به‌ضرورت بازنگری جدی در قانون هدفمندی یارانه‌ها، خاطرنشان کرد: باید پذیرفت قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نیاز به بازنگری کلی دارد این بازنگری باید با در نظر گرفتن تمامی دیدگاه‌های نخبگان و کارشناسان امر احصا شود کما اینکه امروز مجلس نظریات پژوهشکده مجلس و دیوان محاسبات و بازرسی و دولت را بررسی می‌کند و به هر صورت می‌خواهد به راهکارهای پایداری در این زمینه دست پیدا کند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.