ارتباط با ما در

علی بیگدلی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

گشایش دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در تهران چه سودی برای ایران دارد؟

علی بیگدلی اظهار داشت: با تمام اینها تا زمانی که تاسیس دفتر اتحادیه اروپا به مرحله عمل نرسد، قابل پذیرش نیست و جای امیدواری ندارد. اتحادیه اروپا بارها در رابطه با این موضوع صحبت کرده است، اما هنوز به اجرا درنیاورده است.

منتشر شده

جامعه ایرانی- علی بیگدلی گفت: بارها اتحادیه اروپا  تمایل خود برای بازگشایی دفتر نمایندگی در تهران ابراز داشته ولی هیچ‌گاه به آن عمل نکرده است، علاوه براین گشایش این دفتر  در تهران مشکلی را برای کشور ما حل نمی‌کند و مسئله مهمی به حساب نمی‌آید.

با توافق هسته‌ای تحرکات سیاسی و اقتصادی از سوی اتحادیه اروپا را شاهد بودیم و صفی از مسئولان اروپایی برای حضور در کشور تشکیل شد که در رأس آنها فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود. ابتدای سال ۹۵  موگرینی با سفر به ایران درباره افتتاح دفتر نمایندگی دائم اتحادیه اروپا در ایران اظهار نظر کرد.

نمایندگان پارلمان اروپا درهمان سال قطعنامه عادی‌سازی روابط اتحادیه اروپا با ایران را به تصویب رساندند و پس از تصویب آن بیانیه‌ای مطبوعاتی به انتشار درآمد که در آن بر ضرورت گام نهادن این اتحادیه در مسیر احیای روابط با ایران بر بستر گفتگوهای متقابل، همکارانه، انتقادی و سازنده تاکید شده بود، اما نه تنها تا به امروز دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در ایران تشکیل نشده است، بلکه روابط اقتصادی ایران و اروپا پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای (برجام) نیز سردتر از گذشته انجام می‌شود، بطوری‌که به دلیل تهدیدات دونالد ترامپ شرکت‌های خصوص ختم فعالیت خود را اعلام کردند.

حشمت الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی روز دوشنبه مجدد در این‌باره سخن گفت. او در گفت‌وگویی مطرح کرده است که درجلسه‌ای با حضور ۲۶ سفیر کشورهای اروپایی در تهران، سفیر اتریش که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد و همچنین برخی از سفرای کشورهای اروپایی درخواست بازگشایی دفتر این اتحادیه در تهران را مطرح کردند.

علی بیگدلی، کارشناس روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با جامعه ایرانی در رابطه با بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در ایران گفت: اتحادیه اروپا هنوز روزنه‌های امیدی را به سمت ایران باز نگه داشته است و در حاشیه مجمع سازمان ملل هم با وزیر خارجه ملاقاتی داشته‌اند و قرار شد یک شبکه بانکی هم بین اتحادیه اروپا و ایران افتتاح شود.

وی در ادامه اظهار داشت: با تمام اینها تا زمانی که تاسیس دفتر اتحادیه اروپا به مرحله عمل نرسد، قابل پذیرش نیست و جای امیدواری ندارد. اتحادیه اروپا بارها در رابطه با این موضوع صحبت کرده است، اما هنوز به اجرا درنیاورده است.

این کارشناس روابط بین‌الملل در این‌باره تصریح کرد: اتحادیه اروپا در صدد است تا وجهه خود را در برابر آمریکا حفظ کند همانطور که وزیر اقتصاد فرانسه چند روز گذشته این موضوع را مورد اشاره قرارداد، اما به دلیل وابستگی اقتصادی که با آمریکا دارد بسیار بعید به نظر می‌رسد تا آن را ندید بگیرد.

بیگدلی در ادامه دلیل این مسئله را چنین توضیح داد: اتحادیه اروپا در حدود ۱۲۰۰ میلیارد دلار مبادله بازرگانی با آمریکا دارد همچنین بسیاری از سرمایه‌های صنعتی آن در دست آمریکایی‌ها است و بخش زیادی از شبکه‌های بانکی اروپایی با مشارکت آنها فعالیت می‌کند. با توجه به این موارد بسیار بعید به نظر می‌رسد که  آمریکا را رها کند و به سمت ایران آید.

وی در این‌باره اضافه کرد: بارها اتحادیه اروپا  تمایل خود برای بازگشایی دفتر نمایندگی در تهران ابراز داشته ولی هیچ‌گاه به آن عمل نکرده است، علاوه براین گشایش این دفتر  در تهران مشکلی را برای کشور ما حل نمی‌کند و مسئله مهمی به حساب نمی‌آید.

بیگدلی در ادامه تصریح کرد: مشکل ایران، اقتصادی است و اتحادیه اروپا باید به طور مستقل بتواند حجمی از  مبادلات تجاری ما را متعهد شود که اگر توانایی انجام این تعهد را داشت، نباید شرکتی مانند توتال فعالیت خود را در ایران  خاتمه می‌داد. اتحادیه اروپا نمی‌تواند برای  شرکت‌های خصوصی تعیین تکلیف کند.

این کارشناس روابط بین‌الملل درباره تاثیر تصویب کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم اظهارداشت: این مسئله متفاوت است و ارتباطی به تاسیس دفتر در تهران ندارد. در کل  اتحادیه اروپا باید در صدد باشد تا تمام  تعهدات برجامی خود را نسبت به ایران انجام دهد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.