ارتباط با ما در

مرتضی مبلغ، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

انگیزه نمایشی دولت برای دعوت از اصلاح‌طلبان خسارت‌بار خواهد بود

مبلغ تاکید کرد: کشور ما  نیازبه همدلی، انسجام در کل بدنه اجتماعی، بدنه حاکمیت و مدیریت ارشد کشوردارد. فرض کنید که آقای روحانی واقعا صادقانه از اصلاح طلبان دعوت کرده است، بنابراین باید با دید مثبت به آن نگریست، ولی نیازبه پیگیری دارد تا به نتایج اثربخش منتج شود.

منتشر شده

جامعه ایرانی- مرتضی مبلغ، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفت: در صورتی که دعوت دولت از اصلاح‌طلبان با انگیزه‌های غیرواقعی همراه شود باید نگران بود زیرا برای دولت بسیار خسارت‌بارخواهد بود.

حسن روحانی هفته گذشته پس از یکسال به شکل رسمی در پاستور میزبانی تعدادی از چهره‌های اصلاح‌طلب را برعهده داشت. این دعوت در حالی انجام شد که رابطه بین رئیس جمهور و اصلاح‌طلبان که موفقیت او را در انتخابات ریاست‌جمهوری نتیجه تلاش خود می‌دانند به حداقل رسیده بود.

برخی اصلاح‌طلبان براین اعتقاد بودند که حسن روحانی به طور کلی درهای مشورت با آنها را بسته است و هیچ نشانه مثبتی در این زمینه از سوی او دیده نمی‌شود و به نظر می‌رسد برای نقدها هیچ گوش شنوایی وجود ندارد، اما با این حال  اصلاحات به هیچ کس چک سفید امضا نداده و بر سر منافع ملی معامله نمی‌کند.

بیش از یک سال از عمر دولت دوازدهم می‌گذرد و حسن روحانی تا مقدار زیادی در بین حامیان خود  پایگاه اجتماعی و سیاسی خود را از دست داده است، بنابراین به نظرمی‌رسد که این تمایل دیدار او با اصلاح‌طلب‌ها تاکتیک جدیدی برای کاهش فشارها باشد.

مرتضی مبلغ، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و معاون سیاسی وزارت کشور در گفت‌وگو با جامعه ایرانی در دولت اصلاحات ارزیابی خود از دیدار رئیس‌جمهور با اصلاح‌طلبان را چنین مطرح کرد: دیدار صورت گرفته باید سال‌های اول دولت یازدهم انجام می‌شد، با این حال تحقق آن را  با ۶ سال تاخیر به فال نیک می‌گیرم.

وی در ادامه اضافه کرد: دیدارهایی نظیر آنچه صورت گرفته توانایی کمک به حل مشکلات به خصوص در رابطه با متذکر شدن به دولت درباره کوتاهی‌ها را دارد، اما صرف تشکیل جلسه به هیچ وجه کفایت نمی‌کند و عدم نتیجه در آن اثر منفی با خود به همراه خواهد داشت. این دیداردراولین گام مفید است، اما باید آثار و نتایج واقعی به همراه داشته باشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب توضیح داد: تشکیل کارگروه که از مباحث مطرح دراین جلسه بود، مفید وموثر است. امیدوارم تغییرات در کابینه به گونه‌ای صورت گیرد که جامعه احساس  سازنده و اثربخش‌بودن آن را داشته باشد.

وی درادامه ابرازکرد: یکی از مشکلات بسیارمهم سیاسی و منطقه‌ای کشور که فوق‌العاده نقش تعیین‌کننده و مهمی دارد، مسئله استانداران بود زیرا از میانگین لازم در تراز وعده‌های آقای روحانی برخوردارنبودند، حال که قرار است ۱۴ یا ۱۵ استاندار به دلیل بازنشستگی تغییر کند در صورتی‌که به جای آنها  انتصاب افرادی توانمند، کارآمد، شجاع و صاحب‌درایت مدنظرقرارگیرد، موثرخواهد بود.

مبلغ دراین خصوص اظهار داشت: بحث رسانه‌ای دولت هم به همین شکل است. درصورتی که ملاقات فوق منتج به این شود که ارتباط سازنده با بدنه اجتماعی، صاحب‌نظران، نخبگان، فعالان مدنی و احزاب به شکل موثر و سازنده‌ای برقرار شود و دولت رویکردهای بهتری از خود در این زمینه نشان دهد و کل کابینه به تدریج وارد ارتباط سازنده با جامعه شوند، مفید به فایده است.

معاون سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات در ادامه ضمن اشاره به بخش‌های دیگر که از اشکالات محسوب می‌شوند، بیان کرد: درصورتی‌که دولت بتواند با سایر بخش‌های حاکمیت به نحوی ارتباط برقرار سازد که مواضع آنها را هم تعدیل کند و در کنترل افراط و تندروی داخل جامعه و درون حاکمیت نقش داشته باشد و با افراد و دستگاه‌ها تندرو تعامل سازنده برقرار سازد و آن را مهار کند، بسیار سازنده خواهد بود.

وی در ادامه افزود: فضای امنیتی به خصوص در درون خود دولت باید تعدیل شود به خصوص در موضوع جذب نیروهای شجاع دست به این کار بزنند تا برای همکاری با آنها سنگ‌اندازی صورت نگیرد و با بهانه‌های مختلف از سوی نهادهای حراستی نیروهای توانمند حذف نشوند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب دراین‌باره تصریح کرد: موارد فوق  مسائلی است که دولت باید به سرعت برای آنها چاره اندیشی کند تا هم کارآمدی خوبی بر روند اجرایی کشور حاکم شود وهم کل حاکمیت  به این نتیجه برسد که با تحولات سازنده همراهی داشته باشد. درنتیجه آن هم جامعه تغییرات مفیدی را مشاهده خواهد کرد، مشکلات کشور رو به کاهش می‌رود و فضای امید بخش‌تری حاکم می‌شود.

مبلغ در این باره که دیدار حسن روحانی با اصلاح‌طلبان برای کاهش فشار به دلیل از دست دادن پایگاه اجتماعی و سیاسی است، گفت: کار مثبت را باید مثبت تلقی کرد و نمی‌توان با تحلیل‌هایی که مبنا جدی آنها مشخص نیست یک حرکت مثبت و سازنده را تخطئه ساخت. باید توقع داشت این حرکت حتی در صورتی که در انگیزه‌های اولیه جنبه نمایشی داشته باشد به یک حرکت واقعی تبدیل شود.

معاون سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات در ادامه تاکید کرد: کشور ما  نیازبه همدلی، انسجام در کل بدنه اجتماعی، بدنه حاکمیت و مدیریت ارشد کشور دارد. فرض کنید که آقای روحانی واقعا صادقانه دست به این کارزده است، بنابراین باید با دید مثبت به آن نگریست، ولی نیازبه پیگیری دارد تا به نتایج اثربخش منتج شود.

وی درادامه اضافه کرد: در صورتی‌که این کار دولت با انگیزه‌های غیرواقعی همراه شود به زودی مشخص می‌شود و دراین صورت باید نگران بود زیرا بسیار خسارت بارتر برای دولت خواهد داشت.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.