ارتباط با ما در

عبدالله ناصری در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

تمام پیش‌نیازهای FATF تصویب می‎شود/تیترهای کیهان علیه FATF تاثیرگذار نیست

ناصری گفت: به طور حتم این معاهدات که مربوط به مناسبات مالی بین‌المللی است تصویب خواهد شد، اما عدم تصویب آن برای یک دوره هزینه قابل توجهی بردوش ملت ایران قرار داد.

منتشر شده

جامعه ایرانی- ناصری در‌باره تیترهای کیهان برعلیه برجام و FATF اظهار داشت: برای این گروه تقسیم کارصورت گرفته و آنها از منبعی مدیریت می‌شوند تا بتوانند هم در داخل با جریان  معتدل و عقلانی معامله کنند و هم فضای اجتماعی کشور را به خارجی‌ها نشان دهند.

بررسی آخرین لایحه پیش‌شرط عضویت ایران در (CFT) یا کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم قرار بود در روزهای کاری این هفته خانه ملت به تصویب نمایندگان مجلس برسد که به هفته جاری موکول شد، البته این برای اولین بار نیست که بررسی این لایحه به تاخیر می‌افتد.

زمانی که لایحه فوق نخستین بار در صحن علنی مجلس مطرح شد، در حالیکه نمایندگان مجلس به خوبی می‌دانستند در صورت عدم پیوستن ایران به سازمان بین دولتی  «گروه ویژه اقدام مالی» (Financial Action Task Force  – FATF)  در طى فرصت باقى‌مانده و حضور دوباره آن در لیست سیاه، عملاً ارائه هرگونه خدمات و ارتباطات مالی و بانکى وپولی از سوى بانک‌های جهانى با بانک‌های ایرانى ناممکن می‌شود و کشور عملاً در یک تحریم تمام‌ عیار بانکى جهانى فراتر از تحریم‌های آمریکا قرار خواهد گرفت، به دلیل فشارهای مخالفان آن به مدت دو ماه مسکوت ماند.

زمان بررسی این لایحه در هفته جاری گروهی در برابر مجلس دست به تجمع زدند که سه نماینده مجلس هم درجمع آنها حضورداشتند، علاوه بر این رسانه‌های تندروی همچون  کیهان با تیترهای خود علیه این لایحه تمام تلاش خود را به کار بسته است تا از تصویبش جلوگیری به عمل آورد. از سوی دیگر بنا بر گفته نمایندگان موافق لایحه FATF، آنان پیامک‌های تهدید آمیزی درباره تصویب این لایحه دریافت کرده‌اند که درمتن از آنها خواسته شده بود، این کار را به سرانجام نرسانند.

عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در رابطه با ضرورت تصویب FATF در گفت‌وگو با جامعه ایرانی گفت: مناسبات بین‌المللی به صورت کلاسیک و سنتی دیگر تعریف نمی‌شود. این دنیا براساس اصل ارتباطات که جهان را به منزله یک دهکده درآورده است، اقتضا می‌کند هر کشوری که در جامعه بین‌الملل حضور دارد و به دنبال مناسباتی با دنیا است به تمام معاهدات بین‌المللی تن دهد و این توهم که معاهدات بین‌المللی استعماری است را ازخود دور سازد زیرا بدون آن نمی‌تواند زندگی ملی و جغرافیایی خود را تضمین کند.

وی درباره مبنا تلاش تندروهای داخلی علیه FATF بیان کرد: جریان کیهان در واقع تولید کننده رویکرد افراطی است که از اوایل دهه ۷۰ شروع شد. مشخصه آنها این است که به هیچ وجه استدلال  نمی‌پذیرند، بنابراین به فضاسازی‌ها تن می‌دهند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه اظهارداشت: جریان کیهان و جریان تندرو اصولگرا هنوز برجام را که با تائید رهبری همراه بوده است به منزله چماق بر سر دولت و طرفداران آن می‌کوبند زیرا وابستگی‌های آنها در به هم ریختن مناسبات طبیعی و بین‌المللی ایران با دنیا است. علاوه بر این همان‌طور که کنشگران و نخبگان سیاسی تا حدود زیادی درک کرده‌اند آهسته آهسته باید این واقعیت را پذیرفت که جریان کیهانی بیشتر سازماندهی شده برای مصرف داخلی است که سر بزنگاه بتوانند بهره‌بردای‌های سیاسی خود را داشته باشند. به همین دلیل است که پس از خروج آمریکا از برجام مواضع این گروه علیه آن تندتر شد.

وی دراین‌باره که چنین اظهارنظرهایی بر تصمیم‌گیری‌ها در سطح ملی و بین المللی تاثیر داشته است، اظهار داشت: برای این گروه تقسیم کارصورت گرفته و آنها از منبعی مدیریت می‌شوند تا بتوانند هم در داخل با جریان معتدل و عقلانی معامله کنند و هم فضای اجتماعی کشور را به خارجی‌ها نشان دهند. بر این باور هستم که تلاش آنها بر افکارعمومی تاثیر زیادی نخواهد داشت و مجامع بین المللی هم به کانون‌های رسمی کشور اعتنا می‌کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره تاثیر کار تندروها و مسکوت ماندن بررسی CFT به مدت دوماه اظهارداشت: هیچ کشور عضو مجمع سازمان ملل ظرفیت این را ندارد که با معاهدات اساسی تعریف شده برای دنیا مقابله کند، مشکل ایران تنها این است کارهایی از این دست را با تاخیر انجام می‌دهد که در نتیجه هزینه‌های سنگین‌تری هم بابت آن پرداخت می‌کند.

ناصری در ادامه افزود: به طور حتم این معاهدات که مربوط به مناسبات مالی بین‌المللی است تصویب خواهد شد، اما عدم تصویب آن برای یک دوره هزینه قابل توجهی بردوش ملت ایران قرار داد.

وی درباره تیترهای اخیر روزنامه کیهان درباره برجام و FATF توضیح داد: اگر تیترهای کیهان تاثیرگذاربود، به لحاظ حرفه‌ای تیراژ این روزنامه باید بسیار بیشتر ازآنچه هست، باشد. مدیرمسئول کیهان نماینده ولی فقیه است، بنابراین می‌داند که ولی‌فقیه با برجام موافق است، اما هنوز برجام را ضد امنیتی تلقی می‌کند، معلوم است که یک جایی برای مصارف داخلی تقسیم کارصورت گرفته که البته تاثیری هم بر تصمیم گیری‌ها ندارد و تمام پیش‌نیازهایFATF به تصویب خواهد رسید.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.